شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علی قابل، رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان قزوین

حوزه/ رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان قزوین گفت: ائمه معصوم(علیه السلام) خود مبلغان عاشورا بودند و صحنه‌های مقابله عشق و معنویت را در برابر کفر و مادیت روشنگری می‌کردند.

رئیس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان در استان قزوین، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، به تشریح سیاست‌های قیام امام حسین(ع) پرداخت و به سوالاتی در این باره پاسخ داد.

سیاست حسینی چه تفاوتی با دیگر سیاست‌ها دارد و تمایز آن با سیاست‌های امروزی در چیست؟

برای پاسخ به این سؤال باید ابتدا بگویم که سیاست دارای دو مفهوم کاملاً مختلف است؛ مفهوم نخست این موضوع، آشنایی با رموز و مسائل اجتماعی و در نظر گرفتن ابعاد آن است، که نه تنها قانون یا شرع آن را نهی نکرده، بلکه این نوع سیاست را لازمه اجتماعات انسانی می‌داند و باید گفت ائمه معصوم(علیه السلام) سیاسی‌ترین بندگان خداوند متعال بودند و آن سیاست همان سیاست حسینی است که لازم است ما آن را در جامعه جاری کنیم؛ اما نوع دیگری از سیاست نیز وجود دارد که امروزه تقریباً آفت تمام جوامع شده و آن چیزی نیست جز سیاسی‌بازی‌ها و کوبیدن‌های جناحی که زشت و قبیح است و کاملا از سیاست قبلی که ذکر شد متمایز است.

سیاست اصیل حسینی باید چگونه در جوامع حسینی جاری شود؟

شعارهایی که سیدالشهدا(ع) در قیام خود از آن‌ها استفاده کرده است، باید خط مشی‌های سیاسی مجامع و مجالس حسینی باشد و دوستداران آن حضرت باید شعارهایی چون مقابله با ظلم و ستم و امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه گسترش دهند و از ورود سیاست‌های غلط به جامعه جلوگیری کنند.

آیا ورود سیاسی‌بازی‌های جناحی به عزاداری‌های امام حسین(ع) مجاز است؟

مردم در عزاداری‌ها با هدف تقرب به خداوند متعال حضور می‌یابند و رضای خدا را سرلوحه حضور خود در این مراسمات قرار می‌دهند، حال اگر کسی بخواهد در این مراسمات به منفعت‌جویی و جناح‌بازی‌های خود بپردازد، کار نادرستی انجام می‌دهد که این کار نقض عدالت بوده و ظلمی است که در حق عزاداران اتفاق می‌افتد.

نقش حوزه‌های علمیه در آشنا کردن مردم با حقایق قیام امام حسین(ع) چیست؟

وظیفه علما و روحانیت در آشنا کردن مردم با حقایق دینی، مخصوصاً مکتب اهل‌بیت(ع) بسیار مهم است و الحمدلله تا به امروز این قشر فداکار، از هیچگونه تلاشی مضایقه نکرده‌اند و بخش مهمی از آن چه که امروز از دین داریم، مرهون تلاش علما است.

جامعه تبلیغی ما امروزه باید بداند که بشر تشنه حقیقت است و به جز عده‌ای که به قدرت‌های سیاسی و مادی وابسته‌اند و حقیقت طلب نیستند، بقیه همگی در پی دریافت حقایق جدید و با منطق انسانی هستند؛ با این وجود فرصت طلایی و بسیار مناسبی برای انتقال فرهنگ حسینی به نسل حاضر به وجود آمده، پس روحانیت باید تلاش کنند که مکتب اهل‌بیت(ع)، مخصوصاً مکتب حسینی را تدوین و تبیین کنند.

در عزاداری‌های محرم آن چیزی که بیشتر از همه به چشم می‌خورد چیست؟

ائمه معصوم(علیه السلام) خود مبلغان عاشورا بودند و صحنه‌های مقابله عشق و معنویت را در برابر کفر و مادیت روشنگری می‌کردند. تمام تلاش ائمه(ع) در این راستا بود که زمینه‌های آگاهی جریان عاشورا را برای آیندگان فراهم سازند و آن را منتقل کنند چون پیام اسلام و قرآن به وسیله امام حسین(ع) بهتر و تأثیرگذارتر خواهد بود.

همانطور که در سخنرانی‌های اخیر رهبر معظم انقلاب و مسؤولین کشوری دیده می‌شود، در حال حاضر ما با خطر بزرگی به نام نفوذ دشمن روبرو هستیم، آیا ممکن است با همین سیاست‌بازی‌ها و یا هر ترفند دیگری، دشمن در هیئات و عزاداری‌ها نفوذ پیدا کند؟

این نکته، نکته بسیار ظریفی است، و جای تأمل دارد، چون امروز دشمن ساماندهی بیشتری دارد و این موضوع را به طوری جد دنبال می‌کند، حال در نظام حسینی و عاشورایی برای دشمن چه کاری پرثمرتر از تحریف عاشورا و امام حسین(ع) و چه جایی بهتر از هیئات مذهبی که سرمنشأ فرهنگ حسینی هستند.

دشمن از دیرباز در این زمینه فعالیت داشته و با ساختن احادیث، اشعار و روایات دروغ درباره آن، دست به تحریفش زده است و عده‌ای نیز به طور ناآگاهانه تحت تأثیر این دشمنان قرار گرفته‌اند و به ریشه و اصل خود تیشه می‌زنند.

چه راهکارهایی برای مقابله با این خطر وجود دارد؟

هیئات برای اینکه بتوانند عمل مؤثری را از خود بروز دهند باید به نصایح بزرگان و علما توجه کنند و کاری را انجام دهند که مورد تأیید امام حسین(ع) باشد و خدای ناکرده از ورود حرف‌ها و اعمال مشکوک به پیکره عزاداری‌ها جلوگیری کنند.

چگونه می‌توانیم به اهداف امام حسین(ع) برسیم و عاشورا را همیشه زنده نگاه داریم؟

برای این کار باید تمام وقایع عاشورا را با وقایع و رویدادهای زمان خودمان مطابقت بدهبم و دوستان و دشمنان را شناسایی کنیم، چون خطرهایی که در حال حاضر جامعه ما را تهدید می‌کنند، همان خطرهایی هستند که در عاشورا امام حسین(ع) را نشانه رفته بود. ما باید مردم را از انحراف از مسیر حسینی آگاه کنیم و با افزایش معرفت در هیئت‌ها آماده باشیم تا راز واقعه عاشورا را کشف و با استفاده از آن، بد و خوب جامعه خود را نیز تشخیص دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha