یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام علیرضا اعرافی

حوزه/ رئیس جامعةالمصطفی ساختن سبک زندگی اسلامی را نیازمند اجتهاد تعمیم‌یافته و در نظر گرفتن ابعاد فکری و اخلاقی دانست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در دیدار اعضای کمیته علمی و اجرایی همایش ملی «سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر، بایسته‌ها، آسیب‌ها و راهکارها»  که  در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی برگزارشد، با اشاره به تدوین کتاب «اجتهاد تمدن‌ساز»، ساختن تمدن نوین اسلامی را مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: در این کتاب تأکید شده است که اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی را بسازیم، باید اجتهادی دامنه‌دارتر و عمیق‌تر طراحی کنیم.

وی ادامه داد: در این نظریه، تعمیم اجتهاد در چند شاخه  از جمله،  تبدیل اجتهاد از سبک کلاسیک یافتن احکام اسلامی از منابع دینی، به اجتهاد نظام‌ساز؛  به کار بردن اجتهاد فقهی و نظام‌سازی‌شده در حوزه‌های معارفی و توصیفی؛ بررسی امتداد گزاره‌‌ها و نظریات دینی در زندگی بشر مطرح می‌شود.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به ساحت‌های امتداد نظریات دینی در زندگی بشر، اظهار داشت: یکی از ساحت‌ها در این زمینه، امتداد دین در حوزه‌های فلسفی و علوم اجتماعی است. امتداد اندیشه دینی در فناوری‌های بشری و نیز امتداد در حوزه زندگی نرم بشری، از دیگر ساحت‌های مطرح به شمار می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ورود به سبک زندگی اسلامی را چند نوع دانست و گفت: اسلام در بعضی از حوزه‌ها بسیار ریز وارد شده است و از سوی دیگر، ورود عام به برخی مسائل دارد و به سبک زندگی خط می‌دهد. افزون بر این، به قواعد ولایی نیز ورود پیدا می‌کند.

امام جمعه قم، ساختن سبک زندگی اسلامی را نیازمند اجتهاد تعمیم‌یافته و در نظر گرفتن ابعاد فکری و اخلاقی دانست و  خاطرنشان ساخت: سبک زندگی اسلامی، بخش الزامی شامل واجبات و محرمات و بخش ترجیحی شامل مستحبات و مکروهات دارد که هر دو هم مهم است. درست است که مستحبات و مکروهات الزام‌آور نیستند، ولی می‌توان جامعه را به آن ترغیب کرد.

وی، با اشاره به زوایای نگرش اسلام به موضوعات گوناگون، ابراز کرد: از منظر اسلام، می‌توان به هر موضوعی از سه زاویه فلسفی کلامی، اخلاقی ارزشی و فقهی حکمی نگریست.

خاطرنشان می‌شود، در ابتدای این دیدار،حجت‌الاسلام والمسلمین رادمرد ، دبیر همایش ملی «سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر، بایسته‌ها، آسیب‌ها و راهکارها»، درباره این همایش توضیح داد و گفت: مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی، که یکی از بخش‌های جامعةالمصطفی به شمار می‌رود، در نظر دارد این همایش را برگزار نماید.

وی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران کارهای زیادی در این باره انجام شده، ولی کمتر به  بعد بین‌المللی آن توجه شده است. امیدواریم برون‌داد این همایش برای بخش آموزشی و فرهنگی- تربیتی المصطفی و نیز طلاب آن مفید باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رادمرد، با بیان این که نهادهای متعددی مانند دانشگاه علامه، دانشگاه معارف، انجمن مطالعات اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام(ره) و وزارت علوم در برگزاری این همایش همکاری می‌کنند، بیان نمود: نزدیک به 5300 بروشور و پوستر آماده و برای حوزه‌های علمیه داخل کشور، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها فرستاده شده است. همچنین چهارده نفر نیز برای عضویت در کمیته علمی همایش انتخاب گردیده‌اند.

وی، با اشاره به دریافت 150 مقاله برای ارائه در همایش، گفت: تعدادی از آنها، مقالات سفارشی هستند. شماری از استادان و علما نیز به ارزیابی مقالات دریافت‌شده می‌پردازند؛ برای ارزیابی هر مقاله، دو نفر در نظر گرفته شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رادمرد، با بیان این که همایش در 14 آبان 94 برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در روز برگزاری همایش، مقالات برگزیده، همزمان، در سالن شهید صدر و شهید عارف‌الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) ارائه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha