شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
صالحی امیری

حوزه/ مشاور رئیس جمهور گفت: دین، روحانیت و رهبری، بزرگترین سرمایه اجتماعی در ایران هستند و هیچ کسی حق ندارد از این سرمایه به نفع خود و جناحش استفاده کند، چرا که متعلق به همه مسلمانان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر صالحی امیری، امروز در آیین افتتاح اندیشگاه فرهنگی اسلامی شمال شرق کشور در مشهد و رونمایی از نسخه خطی صحیفه سجادیه با اشاره به ضرورت تولید سرمایه های اجتماعی، گفت: دین، روحانیت و رهبری، بزرگترین سرمایه اجتماعی در ایران هستند و هیچ کسی حق ندارد از این سرمایه به نفع خود و جناحش استفاده کند، چرا که متعلق به همه مسلمانان است.

*استحکام بنیان های ارزشی جامعه

وی با اشاره به تغییر در سبک زندگی امروز جامعه، یادآور شد: بنیان های ارزشی در سطح جامعه مستحکم است و در زمینه معرفتی مشکلی نداریم و در مناسک مشکل وجود دارد که باید با مطالعه و مواجهه و نیز گفتگو و تعامل فرهنگی برای این مسئله چاره اندیشی کرد.

مشاور رئیس جمهور، انتقال پیام انقلاب به دنیا از طریق فرهنگ ممکن است و این کار با صدور نفت امکان ندارد، اظهار داشت: تولید فرهنگ در نظام های مختلف فرهنگی صدها بار باز تولید و در نهایت به دیپلماسی فرهنگی تبدیل می شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور با تاکید بر وجود ظرفیت بالای آثار تاریخی در ایران، تصریح کرد: مسئولان باید توسعه و پیشرفت را از فرهنگ و بستر فرهنگی آغاز کنند.

*آثار مخرب فقر فرهنگی

مشاور رئیس جمهور، وجود اعتیاد، انتقام جویی سیاسی، تخریب، فقر، فساد و رانت خواری را ناشی از فقر فرهنگی دانست و گفت: امروز نیازمند احیای ظرفیت های فرهنگی هستیم و باید سرمایه های بالقوه فرهنگی را بالفعل کنیم، البته این مهم به کار علمی، بنیادی، برنامه ریزی و رویکرد بلند مدت نیاز دارد.

*انتقاد از اقدام جزیره ای فرهنگی

صالحی امیری با بیان این که اقدام جزیره ای فرهنگی ما را به هدف نمی رساند، ابراز داشت: انسجام فرهنگی برنامه استراتژیک می خواهد و این امر به صورت بخشنامه ای و دستوری محقق نمی شود.

وی تصریح کرد: در یک خانواده ایرانی، اخلاق، مهارت و سرمایه اجتماعی تولید و بازتولید می شود و اگر سقف آن فرو بریزد، این نهاد دچار آسیب می شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی که سخنان خود را با نگاه به اهمیت فرهنگ در اجتماع دنبال می کرد، فاصله گرفتن از اخلاق را نکته دیگری دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و در این باره اظهار داشت: اخلاق ریشه فرهنگ جامعه است که متاسفانه امروز روابط مختلف مردم متناسب با آن نیست و میزان سعه صدر پایین آمده است.

صالحی امیری با ابراز امیدواری از اینکه خراسان رضوی مرکز تولید و بازتولید فرهنگ ملی شود، گفت: با توجه به وجود مضجع منور امام هشتم، این منطقه می تواند مرجع فرهنگ ایرانی-اسلامی باشد و فرهنگ از این جا به سایر نقاط جهان منتقل شود.

وی در ادامه با اشاره به ثبت جهانی دو اثر «المسائل و الممالک» و «کلیات سعدی» در روز گذشته در تهران و افزایش آثار ثبت شده متعلق به ایران به عدد 9، یادآور شد: متاسفانه بیش از 20 سال از این کار غفلت کردیم و اثری را به دنیا معرفی نکردیم.

*برپایی 120 کرسی آزاد اندیشی

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره کرسی های آزاداندیشی، ابراز داشت: این سازمان در سال گذشته 120 کرسی در تهران برگزار کرده و امسال نیز به طور متوسط روزانه سه نشست با فرهیختگان و نخبگان داشته است.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha