جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
نصرالله نظری

حوزه/ سلامت، از بعد فردی خارج شده و به عنصری اجتماعی مبدل گردیده است؛ به همین خاطر این بحث با مباحث امنیتی نیز ارتباط پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر نصر الله نظری امروز در پیش نشست علمی همایش «جامعه، انسان و سلامت»، در مجتمع امین  وابسته به جامعه المصطفی  گفت: سلامت و ارتباط آن با امنیت از منظر اسلام از مهمترین مباحثی است که در عرصه جامعه شناسی اسلامی به آن توجه می شود.

وی افزود: انسان پس از تلقی هایی که از خود و سلامت داشته، امروزه تعریف هایی جدید از خود ارایه می شود؛ و انسان علاوه بر جسمی و روانی بودن، به مباحث اجتماعی نیز توجه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در یک جامعه برخی از مسایل به عنوان یک بیماری و نقص تلقی می شود، ولی در جامعه‌ای دیگر، شاید این مساله به عنوان بیماری تلقی نشود.

این پژوهشگر المصطفی بیان کرد: نحوه مواجه با بیمار نیز در جوامع مختلف ممکن است متفاوت باشد؛ مثلا اسلام بیان می کند اگر کسی نزد بیمار می رود، شاید سخنان شخص هیچ تاثیری بر بیمار نداشته باشد، ولی انسان موظف است به عیادت برود و به او دلداری دهد، تا از نظر روی وی را برای مقابله با بیماری آماده کند.

وی در ادامه افزود:سلامت، از بعد فردی خارج شده و به عنصری اجتماعی مبدل گردیده است؛ به همین خاطر این بحث با مباحث امنیتی نیز ارتباط پیدا می کند.

سخنران این نشست علمی خاطرنشان کرد: دو رویکرد نسبت به امنیت وجود دارد که دارای دو بخش ایجابی و سلبی هستند؛ در رویکرد سلبی، امنیت برابر با فقدان تهدید است؛ در اینجا و در بحث سلامت و امنیت بیماری یک تهدید به شمار رود.

این پژوهشگر المصطفی بیان کرد: در بحث امنیت و اجتماع، تعریفی جدید ایجاد می شود که مهمترین آن، فقدان تهدید به انضمام تحصیل منافع مشترک و هویت مشترک است.

وی افزود: اگر بخواهیم متعلق تهدید را شناسایی کنیم، باید به مسایلی اشاره کنیم که افراد رااز حالت فردیت خارج نموده و هویت جمعی را برای آنها معنی می کند.

نظری خاطرنشان کرد: اگر این هویت دچار مشکل شود، امنیت نیز از بین می رود و سلامتی نیز معنی پیدا نمی کند؛ پس امنیت در اینجا مساله‌ای بین الذهنی خواهد شد؛ در اینجا یک سری مسایل، حالت درونی دارد و بحث امنیت از حالت فیزیکی خارج می شود.

این پژوهشگر المصطفی  بیان کرد: وقتی سلامت از یک بحث پزشکی خارج و به یک بحث میان رشته ای تبدیل می شود و امنیت نیز از یک بحث نظامی به امری بین رشته ای مبدل می شود، این دو خود یک هویت بین رشته ای می یابند.

وی سپس افزود: قرآن، به اصل سلامت و امانات اشاراتی دارد؛ علامه بیان می کند سلامت و امنیت از نظر معناشناسی و دلالت واژه شناسی تقریبا یک معنی را می دهند؛ در واقع وقتی قرآن به ما امر به سلام به دیگران می کند این است که انسان با سلام به دیگران حس امنیت می دهد.

نظری خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به لحاظ واژه شناسی در ادبیات دینی مطالعه کنیم، می بینیم این دو واژه مترادف به کار رفته ولی در حوزه معناشناسی در ادبیات دینی، این دو در کنار هم به کار رفته است.

این پژوهشگر المصطفی  بیان کرد: احادیث بسیاری در این زمینه وجود دارد که صحت بدن و امنیت را به عنوان یکی از مهمترین ملزومات فرد، جامعه و نعمت های الهی بر می شمرد.

وی افزود: بحث سلامت و امنیت متاثر از مسایل اجتماعی است  بنابراین  باید کاری کنیم تا امنیت و سلامت را در جامعه ایجاد  نمائیم و به دنبال اموری برویم که سلامت وامنیت را در جامعه ایجاد می کند.

نظری خاطرنشان کرد: بحث تعالی ایمان از مهمترین اموری است که می تواند این دو را در جامعه صیانت کند؛ یعنی اگر یک جامعه مومن باشد و فردی به باورهای ایمانی معتقد باشد، هم سالم خواهد ماند و هم امنیت خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha