سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 364328
۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
حجت الاسلام محمد باقر شریعتی سبزواری

حوزه/ نویسنده کتاب « سخن و سخنوری» گفت: یکی از مهمترین رسالت های حوزه های علمیه بنا بر فرموده امام خمینی(ره) تربیت خطبا و سخنرانان خِبره و متخصص برای بیان معارف دین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام محمدباقر شریعتی سبزواری طی سخنانی  در نشست نقد کتاب« خطبه و خطابه در اسلام» در دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه اظهارداشت: آشنایی طلاب با ملزومات یک سخنرانی خوب و فراگیری فنون و مبانی خطابه نکته ای است که متاسفانه در حوزه های ما توجه چندان به آن نمی شود.

نویسنده کتاب «معاد در عقل و دین» ادامه داد: دانستن علم سخنرانی و خطابه هنر ارزشمندی است بطوریکه در جوامع غربی ثروتمندترین افراد برجسته ترین سخنرانان محافل مختلف هستند و این در حالیست که در ایران زبده ترین سخنرانان بی پول ترین افراد جامعه را تشکیل می دهند.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش به آسیب ها و آفت های سخنرانی و خطابه اشاره کرد و گفت: صحبت بدون تناسب، به معنای فقدان بلاغت است که از آسیب‌های جدی سخنرانی می باشد، مانند اینکه مادری فوت کرده است و من در مورد مرگ و امثال این‌ها صحبت کنم، در صورتی که مقام مادر، مقام معظمی است، شما ابتدا باید مادر را تکریم کنید و قلوب مردم را متوجه احترام و مقام مادر نموده و بعد راجع به مطلب مرگ صحبت کنید.

حجت الاسلام شریعتی سبزواری ادامه داد: مثلاً بگوییم چنانچه مادران در تربیت فرزندان کوشا باشند در پل صراط نشاط خاصی خواهند داشت، چرا که مرگ گردنه‌هایی دارد که یکی از آن‌ها گردنه تربیت است و از پدر و مادر راجع به تربیت فرزندانشان سؤال می‌کنند، شما از مرگ صحبت کرده‌اید، ولی مجلس متوجه فوت مادر است.

وی افزود: بنابر این ما باید ببینیم فوت کننده کیست، اگر تاجر بود ما راجع به تجارت و تاجر خوب صحبت کنیم و در اواخر صحبت اشاره به مرگ کنیم، انسان باید در مورد مشاغل مختلف اطلاعات داشته باشد، بنده دفتری بر طبق حروف الفبا دارم و در موارد گوناگون اطلاعات خود را آنجا یادداشت می‌کنم، اهل منبر و خطابه باید چنین تجهیزاتی داشته باشند و در اوقات فراغت در مورد تمام مشاغل و حرف تحقیق کنند؛ لذا اگر کسی برخلاف بلاغت صحبت کند و یا در مجلس فاتحه در باره مطلب خالی از موضوع و متوفی صحبت کند، مطمئن باشد که مستمع گوش نمی‌دهد و در دل خود شما را به بد سلیقگی متهم می‌کند.

نویسنده کتاب « اصول و مبانی سخنوری و تبلیغ» اظهارداشت: از دیگر آفات منبر اطاله کلام و طولانی کردن منبر است، در ابتدای کلام این مطلب را ذکر کردم، گاهی افراد از پای منبر یکی یکی بلند می‌شوند و می‌روند و منبری توجه نمی‌کند که مردم را خسته کرده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از آفات منابر ما این است که از مستمعین تقاضا نمی‌کنیم که از ما انتقاد کنند، در این شرایط فکر می‌کنیم که همه خوششان آمد؛ از مستمع تقاضا می‌کنم که عیب من را به من هدیه کند و بصورت خصوصی عیوب منبر شما را به شما تذکر دهد چون بسیاری از مسائل را انسان متوجه نمی‌شود.

این محقق حوزوی  گفت: در منبر باید مطالب را زیبا بچینیم، با بیان سلیس و روان مسأله را مطرح کنیم؛ این موارد اسلوب خطابه است.

حجت الاسلام شریعتی سبزواری در پایان خاطرنشان کرد: بنده چهار کتاب در زمینه سخنوری نوشته‌ام که عبارت‌اند از «خطبه و خطابه در اسلام»؛ «درباره سخن و سخنوری» که هر دو را دفتر تبلیغات چاپ کرده است و کتاب دیگرم تحت عنوان «اصول و مبانی تبلیغ و سخنوری» منتشر شده است و دیگر اثر من در این زمینه کتاب «مناظره در اسلام» است که قسمتی از آن درباره فن خطابه است.

انتهای پیام  313/17

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha