دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
موسی نجفی - پژوهشگاه علوم اسلامی

حوزه/ استاد دانشگاه گفت: رهبر انقلاب اسلامی برای طی کردن از نظام به سمت تمدن اسلامی الگوهای مختلفی را مطرحی کردند از جمله تحول علوم اسلامی و بومی سازی علمی و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی است .

حوزه/ به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر موسی نجفی امروز، در مراسم افتتاحیه هفته علمی تمدن نوین اسلامی که در جمکران برگزارشد گفت: انقلاب اسلامی در بطن خود دارای یک نظریه پیوستگی شامل پیوستن تمدن گذشته اسلامی و تمدن نوین اسلامی است

وی افزود: نظریه گسستگی، بحران هویت را به وجود می آورد؛ اندیشه، تعالی، تمدن برتر، تکامل و هویت از دیگر ویژگی های این بحث است.

عضو پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات خاطرنشان کرد: تمدن مهدوی شامل مهدویت در مقابل پایان تاریخ غربی، شریعت در مقابل سکولاریسم و اندیشه تعالی در مقابل اندیشه ترقی غربی شکل گرفته است.

نجفی اظهارکرد: تکامل بیداری اسلامی به سه مرحله جنبش، نظام سیاسی و برتری تمدنی است؛ تمدن برتر اسلامی مهدویت است؛ البته مهدویت مقدمه تمدن برتر است؛ غربی ها در دو مرحله اول با ما مشکل دارند، سعی هم می کنند که این مسایل را مدیریت کنند، ولی در زمان برتری تمدنی اعتقاد دارند که این برتری کاملا منحصر در غرب است.

عضو پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی، گفت: رهبر انقلاب اسلامی برای به سمت تمدن اسلامی الگوهای مختلفی را مطرحی کردند از جمله تحول علوم اسلامی و بومی سازی علمی و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی است .

وی افزود: اگر بخواهیم در نظریات پایان تاریخ پژوهشی داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که آنها به دنبال تفوق نهایی و پیروزی بر همه تمدن ها، اسلام هراسی و برتری تمدن غربی و نظم نوین جهانی و به حاشیه رفتن تمام فرهنگ ها در مقابل فرهنگ غربی هستند.

وی خاطرنشان کرد: نظریه تمدن نوین اسلامی شامل دو بعد تمدنی و اسلامی است؛ در بعد تمدنی می توانیم با تمدن غربی گفتگو داشته باشیم، ولی در بعد اسلامی است که در مقابل غرب، ممیز می شویم؛ نظریه گفتگوی تمدنی سخن خوبی در این زمینه شکل گرفت که متاسفانه بیش از حد سیاسی شد و به حاشیه رفت.

نجفی اظهارکرد: نظریه تمدن نوین اسلامی تکامل یافته از  گفتگو و منازعه تمدنی فراتر می رود؛ نظم نوین جهان و نظم آینده جهان در این زمینه شکسته می شود؛ تشکیک در برتری تمدن غربی، تبدیل نزاع غرب و شرق به جنگ عالم قدسی و عالم سکولار از ویژگی های این تمدن نوین اسلامی است.

عضو پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی، گفت: تمدن اسلامی، شرق شناسی نوین را از بین می برد؛ در ضمن جهانی سازی مدرن را نیز از بین می برد؛ تمدن اسلامی با مفهوم بنیاد گرای و سطحیت و خشونت و پروتسنانیست اسلامی و مبارزه می کند و اسلام سیاسی را به اسلام تمدنی ارتقا می دهد؛ این تمدن پیکره و عظمت تمدن غربی را می شکند.

 

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha