شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
عبد الحمید واسطی خراسان

حوزه/ مدرس حوزه و عضو هيئت رئيسه موسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام با اشاره به اینکه یکی از مولفه های اصلی در اسلام بهینه سازی مصرف است گفت: تمدن اسلامی یک تمدن حول محور قناعت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی در نشست تمدن اسلامی  با اشاره  به مطرح کردن مسئله «ناکارآمدی دین در محیط رقابت نظریات و ایده ها برای مدیریت زندگی جمعی» از سوی برخی از افراد گفت: این مسأله از چهار مفهوم مدیریت زندگی جمعی، محیط رقابت، کارآمدی و ناکارآمدی و دین، تشکیل شده است که هر یک باید به صورت مستقل تبیین و تفسیر شود تا ضرورت تحقیق آشکار گردد.

حجت الاسلام واسطی  با بیان اینکه بررسی هویت، قلمرو، ذاتی و عرضی بودن و زبان دین به این معنا است که فهم دین به صورت یک سیستم چگونه اتفاق می افتد، ابراز داشت: لازمه تمدن سازی سیستم سازی است و گزاره های دین ظرفیت راهبردی استراتژیک دارند و شبکه گزاره ها به صورت سیستم قابل تعریف است که باید برای شکل گیری سیستم ها فرآیند سازی صورت گیرد.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه سیستم مجموعه ای از متغیرها برای تولید یک محصول است و روابط بین متغیرها جوهره سیستم می باشد که در فضای حوزه و موسسات به سمت چیستی ها و چرایی ها پرداخته می شود که لازم و حیاتی ولی این امر، ناکافی است، گفت: به عنوان مثال بعد از تعریف برقراری عدالت، برپایی اقتصاد مقاومتی، تامین اجتماعی و .. تعریف چگونگی آن مطرح می شود.

عضو هيئت رئيسه موسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام اضافه کرد: در الگوی طبقه بندی اطلاعات،  تقسیم گزاره ها به نگرش کلان و سیستمی به دین و استفاده از گزاره های دین در عرصه تدوین استراتژی ها، مدل نهایی و نتیجه تحقیق، دین، شبکه ای از استراتژی های لازم برای برنامه ریزی در جوانب به هم پیوسته زندگی است که اگر با دید استراتژیک به گزاره های دین توجه شود، ساختار لازم برای برنامه ریزی های اجرایی به دست می آید.

وی با اشاره به نگاه سیستمی به روایات بیان داشت: روایت النظافه من الایمان شاید یک توصیه فردی تلقی شود که جزء مستحبات فتوا داده شده اما با روش اجتماعی در مقیاس تمدن ، ایران در افق 1404 باید تمیزترین کشور منطقه باشد که این دستور برنامه ای از روایت پیامبر(ص) است.

این کارشناس مذهبی یکی از مولفه های اصلی در اسلام را بهینه سازی مصرف عنوان کرد و با اشاره به تعریف قناعت که در روایات به آن تاکید شده ، افزود: قناعت عزت است که اگر از مقیاس فرد به سازمان منتقل شود یعنی به زبان ساده بهینه سازی مصرف صورت گرفته است..

حجت الاسلام واسطی ادامه داد: همچنین در روایتی از امام رضا(ع) به برتری نان جو بر نان گندم اشاره شده که با نگاه سیستمی به  این روایت به نقش وزارت بهداشت و دارو در اصلاح الگوی تغذیه به عنوان یک سپر امنیتی است ، وزارت کشاورزی برای الگوی کشت از سمت گندم محوری به جو محوری و وزارت صنایع جهت حمایت از صنایع تبدیلی جو به محصولات مختلف در اجرای این فرآیند پی خواهیم برد.

وی درباره آیه شریفه «قولوا قولا سدیدا»... گفت: این آیه به زبان ریاضی یک تابع است. اصلاح الگوی رفتاری با منطق استخراج فرآیند، استراتژی اصلاح الگوی گفتاری برای مهندسی فرهنگی، نحوه استخراج معنا و مشاهده بحث های مختلف علم اصول مسیر سازی می شود که در روش جمع ادله منطبق می شود.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha