سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
تجلیل از پژوهشگران موسسه دارالعرفان شیعی

حوزه/ در مراسمی از پژوهشگران و محققان برتر موسسه دارالعرفان شیعی تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» مدیرعامل موسسه دارالعرفان در سخنانی اظهارداشت: امروز بیش از 1200 عنوان سخنرانی با موضوعات بی تکرار و 140 جلد تألیفات حضرت استاد انصاریان محور کار پژوهشی این موسسه است.

حجت الاسلام و المسلمین صابریان تجلیل از پژوهشگران را از مصادیق بارز احیای امر اهل بیت(ع) معرفی کرد. وی در ادامه ضمن ارائه آمار 1200 عنوان سخنرانی با موضوعات بی تکرار و بیش از 13000 ساعت سخنرانی و حدود 140 جلد اثر تألیفی استاد انصاریان را از خدمات علمی_ پژوهشی وی دانست.

این آثار در بخش های تألیفی، سخنرانی های مکتوب، احیای تراث و ترجمه دسته بندی می شود. وی ضمن تاکید بر انجام پژوهش های کیفی و ارتقای سطح آثار موسسه بر نیاز سنجی دقیق از مخاطبین و توجه به اولویت های اصلی تکیه و تنظیم آثار اخلاقی صنفی و ترویج آن را از اقدامات بعدی این موسسه دانست.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام بطحایی معاون پژوهشی موسسه دارالعرفان با اشاره به فعالیت های پژوهشی این موسسه  افزود: در بخش نخست تحقق عرفان اهل بیت(ع) از جمله پژوهش های بنیادی است که دارالعرفان متکفل پیگیری آن است.پژوهش در چیستی و ماهیت عرفان اهل بیت(ع) که متمایز از عرفان مصطلح و رایج است و برای رسیدن به این امر حدود 30 مصاحبه و مقاله را از اساتید و محققین طراز اول تنظیم و آماده نشر شده  که در مرحله بعدی در هم اندیشی تخصصی با حضور اساتید صاحب نظر آن را مورد نقد و نظر قرار خواهیم داد . از جمله موارد دیگر در این بخش پیگیری بحث مهم رجال عرفان اهل بیت(ع) است که رجال احادیث عرفانی معرفی و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: در بخش دوم احیای تراث آثار اخلاقی عرفانی و با تاکید بر زبان فارسی احیا می شود که آثاری مثل عنصر شجاعت و ملکه اسلام از آثار مرحوم میرزا خلیل کمره ای، بررسی تاریخ نهضت حسینی مرحوم آیتی و آداب نماز شب مرحوم ایجی تصحیح و تعلیق و به بازار نشر عرضه شده است.

وی بیان داشت: در حوزه ترجمه، ترجمه فارسی روان و سلیس قرآن و اصول کافی و ترجمه صحیفه سجادیه به زبان عربی از اقدامات این بخش است که در سال آینده وارد بازار نشر خواهد شد.

حجت الاسلام بطحایی گفت: در بخش تفسیر قرآن که تنظیم و آماده سازی تفسیر حکیم که اثری فاخر از منشورات دارالعرفان است .

وی ادامه داد: پروژه سیری در معارف استاد انصاریان که حدود 200 جلد خواهد بود که برای این امر ابتدا فراخوان 80 نفر از پژوهشگران مورد ارزیابی قرار گرفتند و اکنون با حدود 10 نفر از محققین این امر پیگیری می شود.

وی گفت: نکته مهم و قابل توجه این است سطح سیری در معارف از سطح ویرایش به سطح پژوهش ارتقا پیدا کرد و استاندارد سازی کتاب آثار از مهمترین ویژگی هایی است که در سطح شیوه پژوهش، طرح جلد و نمایه سازی مورد تاکید این موسسه و پژوهشگران است.

همچنین ، آثاری همچون عدل و ظلم، اوصاف اولیای الهی(شرح خطبه 86 نهج البلاغه)، آئین اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا، طهارت باطنی، فضل و رحمت الهی، نعمت های الهی، دنیا از منظر اولیا، هدایت تکوینی و تشریعی، جایگاه انسان در نظام آفرینش، عناصر شخصیت انسان، اسلام دین سهولت، حسنات و سیئات ، زندگی رستگارانه در پرتو دین ، توحید و موحدان، معاد ، عبودیت در سایه قرآن و ... از جمله جدیدترین این آثار است.

انتهای پیام   313/17

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha