شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دیدار وزیر اوقاف اردن و مدیر حوزه های علمیه

حوزه / هیات اردنی شامل وزیر اوقاف اردن و سردبیر روزنامه اردنی "اللواء" با جمعی از شخصیت های حوزوی به ویژه آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هایل عبدالحفیظ داود وزیر اوقاف اردن، امروز با آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه دیدار و گفت و گو کرد.

وحدت اسلامی ، ضروری است

در ابتدای این دیدار که جمعی از شخصیت ها و مدیران حوزوی نیز حضور داشتند، آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به نقاط مشترک فراوان میان مردم ایران و اردن از جمله محبت اهل بیت(علیهم السلام)، بر ضرورت وحدت اسلامی در شرایط خطیر کنونی تاکید کرد و اظهار داشت: ما آماده همکاری های علمی و پژوهشی با دانشگاه ها و نهادهای علمی اردن هستیم.

در همین چند ساعت به اهمیت قم پی بردم

در ادامه وزیر اوقاف اردن هم با بیان این که برای اولین بار به شهر مقدس قم سفر می کند گفت: در همین چند ساعت حضور خود در این شهر متوجه شدم شهر مقدس قم، مرکز بزرگ علمی است که در زمینه نشر اندیشه اسلامی، تلاش های گسترده ای داشته و این شهر، نقش آفرینی بزرگی در خدمت به دین و اسلام و اندیشه و فقه اسلامی دارد.

همکاری دوجانبه برای مقابله با تکفیر شکل بگیرد

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با اشاره به زمینه های فراوان و مشترک برای همکاری بین دو کشور گفت: هر دو کشور در زمینه مقابله با تکفیر تلاش داشته اند و خوب است که آثار طرفین، مبادله شود تا در این فتنه ای که ایجاد شده از اسلام دفاع کنیم.

وی رفع سوء تفاهم را از اقدامات اساسی برای ایجاد همکاری های مشترک عنوان کرد و گفت: امروز جهان در شرایطی قرار دارد که تشنه اسلام و قوانین مترقی اسلام است و ایران و اردن می توانند در زمینه مباحثی چون اقتصاد اسلامی، تربیت فرزند، مسائل خانواده و ارزش های اخلاقی، هم فکری و هم افزایی داشته باشند. همکاری های کنونی در سطح پایینی است در حالی که قم، ظرفیت بالایی در این زمینه دارد و علاوه بر حضور هیات ها، از شبکه جهانی اینترنت نیز می توان برای تبادل اطلاعات استفاده کرد.

مبارزه با تکفیر بدون توجه به ریشه ها، موفق نخواهد بود

در ادامه این نشست، آیت الله سید محمد غروی دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه، قم را مرکز انقلاب و پایتخت فرهنگی نظام اسلامی دانست و ضمن خیر مقدم به هیأت اردنی گفت: مبارزه با تکفیر بدون توجه به ریشه های تکفیر، به موفقیت نمی رسد و انتظار از شما و دیگر کشورهای اسلامی این است که در ریشه های تکفیر، شناسایی و خشکانده شود زیرا اگر در این زمینه کوتاهی کنیم، نه تنها اسلام که دیانت آسیب می بیند.

وی با بیان اینکه در گذشته، اندیشه های تکفیری در بسیاری از حوزه های درسی اهل سنت نبوده، گفت: باید بررسی کنیم چه اتفاقی در متون آموزشی افتاده است که دانش آموختگان مدینه، مکه و ریاض، با اندیشه های تکفیری بار می آیند. امروز علاوه بر توده های امت اسلامی، علمای جهان اسلام هم در خطرند و برخی از این افراد از راخ تطمیع و تهدید در حال گرایش به تکفیری ها هستند، از همین رو باید به صورت ریشه ای چاره اندیشی کنیم.

مقابله با تکفیر را از همایش ها به توده مردم منتقل کنیم

بلال حسن التل سردبیر روزنامه اردنی "اللواء" هم در پایان این نشست گفت: شخصاً ارتباط زیادی با جمهوری اسلامی ایران دارم و از روزهای نخست پیروزی انقلاب، به همراه پدرم به ایران آمدیم و همواره تاکید بر وحدت اسلامی و اسلام سیاسی را از ایران آموخته ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه تکفیری ها وحدت اسلامی را تهدید می کنند گفت: باید تلاش کنیم مقابله با تکفیر، از چارچوب هتل ها، نشست ها و همایش ها خارج شود و به توده مردم منتقل شود؛ زیرا گسترش تکفیر، شاکله امت اسلامی را به هم می ریزد و باید آحاد امت اسلامی را از این خطر بزرگ آگاه کنیم.

بلال التل خاطر نشان کرد: باید اعتراف کنم که در زمینه مقابله با تکفیر، کوتاهی کرده ایم و بسیاری از توده های مردم، این خطر را به خوبی حس نکرده اند و در این زمینه اطلاعات کمی دارند. امیدوارم همکاری دو جانبه خوبی در این زمینه داشته باشیم به ویژه اینکه معتقدیم، صرفا سخنرانی و بسنده کردن به تعارفات، به جایی نمی رسد و برای مقابله با تکفیر، باید تعارفات را کنار بگذارید و وسط میدان بیاییم. البته ممکن است سیاستمداران، محدودیت های خودشان را داشته باشند اما ما می توانیم دست به دست هم داده و اقدامات اساسی در خصوص مقابله با تکفیر و اندیشه تکفیری انجام دهیم.  

در این دیدار حجج الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه، علی عماد معاون پژوهش حوزه، محمدحسن زمانی معاون بین الملل حوزه، علیزاده موسوی رئیس پژوهشکده حج و زیارت، حمید مکارم مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قم نیز حضور داشتند.

در پایان این نشست، آیت الله حسینی بوشهری یک جلد کلام الله مجید و کتاب سیاست نامه امام علی(علیه السلام) را به وزیر اوقاف اردن اهداء کرد.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha