یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ |۱۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 26, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار رئیس سازمان دیانت ترکیه؛

حوزه/ امیدواریم کشور ترکیه به عنوان کشور دوست و همسایه، مهمان قرآن کریم بوده و رهنمودهای الهی رسول اعظم(ص) را با جان و دل بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در دیدار پروفسور محمد گورمز، رئیس سازمان دیانت ترکیه به همراه هیئتی از مدیران و کارشناسان این سازمان ضمن تبریک میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) و امام صادق(علیه السلام)، تصریح کردند: امیدواریم حضور در ایران اسلامی، ره‌توشه‌های پر برکتی را برای شما داشته باشد.

معظم له  در ادامه سخنان خود به بحث نزول قرآن کریم و تفاوت آن با نزول منقطع اظهار داشتند: خداوند متعال، قرآن و باران را نازل نموده است؛ اما بین این دو نوع نزول، تفاوت‌های فراوانی وجود دارد خداوند متعال باران را به زمین انداخته، اما قرآن کریم همچون ریسمانی به آسمان آویخته است.

این مرجع تقلید با تأکید بر این که قرآن کریم پیوندی ناگسستنی با دست بی دستی خداوند متعال دارد، تصریح کردند: در آیه « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ ...» منظور از ریسمان الهی، ریسمان انداخته شده روی زمین نیست؛ زیرا طناب رها شده روی زمین مشکلی را حل نمی کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشتند: طناب آویخته به جای بلند، هم مشکل خود را حل می‌کند و هم  اگر کسی به او اعتصام کرد، به چاه نمی افتد و با تمسک به آن بالا می رود.

ایشان  با بیان این که اعتصام به این حبل الهی دو فایده دارد، اذعان داشتند: اعتصام به حبل الهی نه تنها انسان را از افتادن نجات می‌دهد، بلکه او را بالا نیز می‌برد.

معظم له افزودند: قرآن کریم در زمان نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) جامعه الحاد، شرک آلود و بت پرست را از خطر و آسیب گزند شرک و بی دینی رهایی بخشید؛ بنابراین تمامی مذاهب و فرق اسلامی تا زمانی که به این طناب الهی تمسک کنند؛ نه بی راهه می روند و نه راه کسی را می بندند.

مفسر قرآن کریم با تاکید بر این که مرگ نخستین و تنها دشمن آدمی است، اظهار داشتند: ترس انسان از مار و عقرب و چیزهای دیگر به واسطه ترس از مرگ است؛ لذا  تنها دشمن آدمی مرگ است.

معظم له با بیان این که اسلام به عنوان دین حکمت به ما آموخت که انسان نمی میرد، بلکه مرگ را می میراند، تصریح کردند: بر اساس آموزه های الهی انسان مرگ را می میراند نه مرگ انسان را؛ به زبانی دیگر مرگ پوسیدن نیست؛ بلکه از پوست در آمدن است.

حضرت آیت الله جوادی آملی آیه «کل نفس ذائقه الموت» را مورد توجه قرار دادند و خاطرنشان کردند: خداوند متعال نفرمودند، "کل نفس یذوق الموت" تا بر این نکته تاکید کند که این انسان است که مرگ را می چشد.

ایشان  با تاکید بر این که اگر کسی آب، شربت و یا هر نوشیدنی را میل نماید؛ ذائق مذوق را هضم می کند، نه بالعکس، یادآور شدند: آدمی مرگ را احاطه نموده، آن را هضم می کند، نه این که مرگ انسان را در خود هضم نماید.

ایشان  به ابیاتی از شاعر نامی ایران مولانا جلال الدین بلخی اشاره نموده و اظهار داشتند: این شاعر نامی ابیاتی را سروده اند که در میان شاعران، تازی، ترک و فارسی زبان یگانه است و در آن به زیبایی مرگ آدمی را ترسیم نموده اند و این خود برگرفته از الهامات اسلامی شعرای نامی است.

این مرجع تقلید  با اشاره به این که زمانی که انسان همچون موجودی ابدی مرگ را در خود هضم نموده، دلیلی ندارد انسانها برای رسیدن به هیچ به جان هم بیفتند، اظهار داشتند: ما به عنوان انسان در پایان عمر، با مرگ روبرو می‌شویم؛ مرگ را مچاله کرده زیر پا دفن می کنیم و با ورود به صحنه برزخ ما هستیم و مرگ نیست، در صحنه قیامت نیز ما هستیم و مرگ نیست؛ پس از ورود به بهشت نیز مرگ نیست و ما و مظهر ابدیت خدایی هستیم.

بشر  از شناسنامه‌ای ابدی برخوردار است

ایشان  با تاکید بر این که بر اساس آموزه های الهی قرآن کریم، بشر  از شناسنامه‌ای ابدی برخوردار است، اظهار داشتند: بر اساس معارف ناب الهی عقیده پاک و عمل صالح آدمی، ره توشه‌ای ابدی است.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: فکر قرآنی توانست، عربی را که از شکار سوسمار نمی گذشت، به گونه ای تربیت نماید که در حال احرام و مناسک حج از آهوی زیبا صرف نظر کند و از عرب راهزن و جاهل، سلمان و ابوذر تربیت نماید.

معظم له  ضمن تاکید بر این که همه باید، تحفه الهی قرآن کریم را بیشتر، زیباتر، برتر و والاتر از گذشته تحویل امت اسلامی دهیم، خاطرنشان کردند: مرگ هجرت بوده، در این وادی هنر پیشه‌ای، هنر پیشه است، که بتواند هنر پوشه باشد.

ایشان  یادآور شدند: مولی الموحدین علی(علیه السلام) علاقه خود به مرگ را بیشتر از علاقه کودک به پستان مادر توصیف نموده اند.

مفسر قرآن کریم با اشاره به این که متاسفانه در بیشتر مواقع ما اسلامی حرف می‌زنیم و قارونی فکر می کنیم، تصریح کردند: این که می‌گوییم؛ خودمان چهل سال زحمت کشیده، عالم شده‌ایم درست نیست؛ قرآن کریم به ما آموخت؛ هرکسی به سمت خدا می رود، باید با دست خالی برود و نباید بگوید من آن کار کرده و یا آن علم را آموخته ام، زیرا همه چیز و همه نعمت‌ها مختص ذات اقدس الهی است.

حضرت آیت الله جوادی آملی  گفتند: امیدواریم که کشور ترکیه به عنوان کشور دوست و همسایه، مهمان قرآن کریم بوده و رهنمودهای الهی رسول اعظم(ص) را با جان و دل بپذیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha