شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان

اختصاصی حوزه/ حجت الاسلام فرمانیان، دو طیف افراط گرا در شیعه و اهل سنت را بلای جان جامعه اسلامی دانست و گفت: افراط گراها مورد تایید علما و مراجع شیعه نیستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب در مصاحبه با شبکه arte فرانسه با اشاره به اعدام شیخ نمر باقر النمر از سوی عربستان سعودی گفت: عربستان در سالیان گذشته پولهای بسیار زیادی در کشورهای منطقه همچون عراق، بحرین، یمن و سوریه هزینه کرده است اما ناموفق بوده و رفتار سعودی ها به وضوح نشان می دهد که آنها به دنبال تنش و التهاب در منطقه هستند.

عربستان عمدا به دنبال تنش در منطقه است

وی یادآور شد: حکم اعدام شیخ نمر خیلی وقت پیش صادر شده بود و پادشاه عربستان می توانست او را عفو کند یا حداقل حکم وی را تبدیل به حبس ابد کند تا مقداری، تنش در منطقه فروکش کند اما این کار را نکرد زیرا معتقدیم که عربستان عمدا به دنبال تنش در منطقه است.

کارشناس مسائل سلفیت و وهابیت افزود: در سالیان گذشته، جهان اسلام اعم از شیعه و سنی در برابر وهابیت موضع گرفته اند؛ به طوری که در جهان اسلام  یک طرف موافقان وهابیت قرار داشتند و طرف دیگر، مخالفان وهابیت اما عربستان به دنبال تغییر این جبهه بندی و ایجاد نزاع شیعه سنی در جهان اسلام است.

اعدام شیخ نمر، اقدامی سیاسی بودحجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان

وی با بیان اینکه تا قبل از سال 2003 شیعیان عراق، به رغم اینکه اکثریت داشتند اما در ظلم و ستم بودند گفت: از زمانی که بر اساس آراء مردمی، شیعیان عراق به حکومت رسیده اند، عربستان سعودی این موضوع را تاب نیاورده و هر روز برای التهاب آفرینی در منطقه و کشاندن منطقه به سوی جنگ، تلاش می کند از همین رو معتقدیم که اعدام شیخ نمر و فعالیت هایی از این قبیل، سیاسی است.

حجت الاسلام فرمانیان گفت: سعودی ها تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا اینگونه در جهان اسلام جا بیندازند که تنها کشوری که می تواند از اهل سنت دفاع کند، عربستان است و به راه انداختن فتنه مذهبی در راستای همین راهبرد قرار گرفته است.

وی در خصوص کینه مذهبی بین توده های مردم گفت: اختلافات مذهبی نباید به کوچه و بازار کشیده شود اما تندروهای شیعه و سنی درست در نقطه مقابل عمل می کنند.

مراجع، افراط گراهای شیعه را قبول ندارند

رئیس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: تشیع افراطی مثل یاسر الحبیب در شبکه فدک یا اللهیاری در شبکه اهل بیت به دنبال شعله ور کردن کینه های مذهبی در مردمند و فضای توهین را گسترش می دهند که علمای ما با آن مخالفند زیرا در جوامع اسلامی، افراد با مذاهب گوناگون حضور دارند و حتی گاه اعضای یک خانواده، مذاهب مختلفی دارند که اگر کینه مذهبی را رواج دهیم، زندگی عمومی مردم به جهنم تبدیل می شود. لذا اهل بیت علیهم السلام نیز این رویکردهای افراطی را نمی پسندند. مراجع و علمای شیعه نیز بارها در برابر این افراط گری ها موضع گرفته اند.

هزاران شبکه و سایت برای دعوای مذهبی راه اندازی شده

وی ادامه داد: از سوی دیگر، وهابیت نیز بر اتش اختلاف در جهان اسلام  می دهد و دهها شبکه ماهواره ای و ده ها هزار و حتی صدها هزار پایگاه اینترنتی را در راستای دعوای مذهبی راه اندازی کرده است؛ خب اینها جز کینه و تنفر چیز دیگری به ارمغان نمی آورد. هرچه این فضاها توسط رسانه ها بیشتر شود، آثار اجتماعی نامطلوبی بر جا خواهد گذاشت به ویژه آنکه وقتی افکار عمومی، پر از کینه و عداوت شد، ناخودآگاه روی نخبگان و سیاستمداران نیز تاثیر خواهد گذاشت در حالی که ما از آرامش در جهان اسلام حمایت می کنیم و دوست داریم جهان اسلام دست به دست هم دهند و تمدن اسلامی را شکل دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha