چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب شوند تا میدان برای توسعه مبانی اسلامی فراهم گردد؛ برای اینکه این مواجهه اجتماعی به اوج برسد گریزی از وحدت این دو حوزه نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مهدی فاتح راد از اساتید دانشگاه، امروز در نشست علمی «آینده شناسی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان های مهدوی» که  در مسجد مقدس جمکران برگزار شد گفت: انسان همیشه در زندگی خود مطلوباتی را مشخص می کند و در این مسیر در هر مرحله خود را با دستاوردهایش مقایسه می کند.

وی افزود: در این مسیر موجود همیشه در حالت اول به فاصله ها توجه می کند که با همت و اراده و هدف و سیاست و برنامه به مقاصد جدیدتر می رسد و با هر مقصد شان خود را ارتقا می دهد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: آینده مطلوب، خورشیدی است که واقعیت ما را روشن می کند؛ حال برای حرکت کردن به سمت آن، باید به شکل عمیق، پیچیده و چند بعدی، فردی، اجتماعی، ظاهری، باطنی، نظری و عملی حرکت کنیم.

وی گفت: اگر خورشید مطلوب را با سه ویژگی حرکت  تقسیم کنیم حرکت ما واقعی تر خواهد شد؛ این ویژگی شامل آن است که خورشید مطلوب، دارای جامعیت، عمق و تفصیل است؛ در این زمینه هندسه و هیئت مولفه ها روشن است.

فاتح راد اظهارکرد: حرکت ما به سمت آینده با این سه ویژگی است، ولی باور واعتقاد و عقل ما به این سمت است که آینده محتومی انتظار ما را می کشد که طراحی شده از سوی رب عالم است و در این مسیر تلاش می کنیم که در این عرصه قرار بگیریم.

وی افزود: واقعیت این است که در مسیر حرکت به سمت آینده گاهی تغییرات و تحولاتی ایجاد می شود که می توان آینده مطلوب را دستخوش تغییرات کنیم، زیرا هدف ما رسیدن به آینده محتوم است و در این مسیر می توانیم در آینده تغییراتی ایجاد کنیم.

استاددانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: اگر آینده دگرگون شود، نحوه حرکت ما نیز دگرگون خواهد شد؛ شان تاثیر بنیادین واقعیت بر حرکت و  تغییر حرکت به سمت مطلوب، از جمله مولفه های این مسیر است.

وی گفت: این واقعیت، با ظهور انقلاب اسلامی ایران، نقطه عطف اساسی را به خود دیده و به شکل حکومت و جمهوری اسلامی خود را به منصه رسانده است؛ ولی بنیانگذار این انقلاب تحول فرهنگی را به عنوان یکی از مهمترین تحولات این انقلاب برگزید و به آن عمل کرد.

فاتح راد اظهارکرد: امام می فرمود، تمدن غرب به نازک ترین لایه های این عالم توجه کرده است ولی اسلام می خواهد که به همه لایه های خلقت توجه کرده و همه را به سوی توحید سوق دهد.

وی افزود: مبحث توجه در قرآن، با فطرت عجین است؛ امام زمان(عج) ظهور می کنند، زیرا انسان ها به فطرت خود توجه می کنند؛ فرج عمومی کل جهان را در بر می گیرد و همه جهان را شامل می شود زیرا فطرت یک مفهوم الهی است.

استاد دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: مواجهه، هم دارای شان ظاهری است و هم باطنی؛ مواجهه ظاهری، نماز رو به قبله است ولی امام زمان(عج) نیز پشت به قبل ظهور می کنند زیرا این مواجهه ظاهری رخ می دهد و سپس مواجهه باطنی ایجاد می شود.

وی گفت: مراتب واجب باطنی، شامل هف مرتبه است؛ این مواجهه، دارای یک نام اصلی است که آن را ولایت تشریعی گویند، ولی مواجهه باطنی همان ولایت تکوینی است.

فاتح راد اظهارکرد: تمدن غرب، شریعت مدرنی را به بار آورده است که این شریعت دارای تناسب با شریعت باطنی است، زیرا می توان از منظر وجه العقل و جه الحس به این مساله نگاه کرد که از این حوزه تمدن خارج می شود؛ تمدن غرب به نازکترین لایه از لایه های این عالم توجه کرده است که همان طبیعت است، ولی اسلام به همه لایه ها توجه می کند و همه زندگی انسان ها را شامل می شود.

سخنران نشست افزود: حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب شوند تا میدان برای توسعه مبانی اسلام فراهم گردد؛ برای اینکه این مواجه اجتماعی به اوج برسد گریزی از وحدت این دو حوزه نیست.

وی گفت: از چند سال پیش رهبر انقلاب از الگوی اسلامی ایرانی سخن به میان آوردند و این بحث را در جامعه مطرح کردند؛ البته در این زمینه در غرب نیز الگوهایی طراحی شده است.

فاتح راد خاطرنشان کرد: در این زمینه باید در ابتدا الگوی حرکت خود را مشخص کنیم و در عرصه های مختلف حیات بشری و پیرامونی این الگو را رعایت کنیم؛ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارای پنج رکن است.

وی افزود: الگو، دارای مبانی که این مبانی خدشه ناپذیر است؛ رکن بعدی این الگو، آرمان است و رکن سوم، رسالت مشترک مردم و نظام و رکن چهارم افق و رکن آخر نیز رسیدن به حیات مبتنی بر این الگو است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha