چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
ولایت فقیه

حوزه/ همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، آستان قدس رضوی از مجموعه ۵ جلدی کتاب رهیافت با موضوع ولایت فقیه رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام محمد رضا طاهری نویسنده این کتاب  در نشست خبری رونمایی از محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: توجه نمودن به امر خطیر ولایت و حکومت دینی، از واقعیت هایی است که در قرآن کریم ، به اجمال و در کلام اهل بیت(علیهم السلام) به صورت مفصل به آن اشاره شده است .

نویسنده کتاب رهیافت گفت: ائمه(علیهم السلام) از شیعیان و پیروان خویش توقع دارند که در تمام زمینه های مرتبط با دین داری به ویژه بحث ولایت ، اهل فهم و بصیرت باشند.

وی درباره اهمیت ولایت فقیه از نظر بزرگان و مراجع دینی در طول تاریخ  گفت: مبلغان و نخبگان دینی ، در سکوت افسران جنگ نرم عقیدتی ، آن چنان که در کلام مقام معظم رهبری بیان شده، برای پاسداری از حریم عقیدتی شیعه و پاسخ گویی شبهات ، به تدارک و ارائه خوارک فکری  و روحی متقن و منطبق با فضای فکر و اندیشه مخاطبان شان اقدام کنند.

حجت الاسلام طاهری افزود: در مجموعه کتاب رهیافت سعی شده است که اقوال مراجع عظام و علمای اعلام معاصر، حول محور مباحث ولایت فقیه گردآوری و دست بندی و موضوع گذاری شود.

وی با اشاره به این که کتاب رهیافت در 5 جلد نوشته شده، افزود: انسان در اسلام، اهداف پیامبران، ضرورت تشکل حکومت از منظر عقل و روایات ، دلایل لزوم تشکیل حکومت اسلامی در قرآن ، مفهوم سیاست در اسلام و غرب و سیاسی بودن دینی از جمله سرفصل های جلد اول است .

وی افزود: تعریف ولایت، ویژگی های ولی و حاکم اسلامی، سیرتاریخی ولایت فقیه در اقوال فقهای شیعه سرفصل های جلد دوم است ، در زمینه ولایت فقیه بیش از 4هزار سند وجود دارد که علما و مراجع به ولایت فقیه پرداخته اند.

وی با اشاره به سرفصل های جلد سوم و چهارم کتاب رهیافت گفت: ادلت اثبات ولایت فقیه، وظایف و امتیازات ولی فقیه،و جلد چهارم بررسی شبهات طاغوت بودن پرچم های پیش از ظهور، تزیینی بود ارتباط مردم در حکومت اسلامی ، نظریه رهبرشورایی بررسی شده است .

نویسنده کتاب رهیافت با بیان این که برای اولین بار در میان کتاب هایی که به ولایت فقیه ارتباط دارد به تطبیق ویژگی های روایی با ولی فقیه و حضرت آیت الله خامنه ای پرداخته شده، افزود: جلد پنجم این کتاب به این موضوع اختصاص دارد، شرایط ولی منسوب به شرایط ولی فقیه، علم و فقاهت، عدالت و تقوی، تدبیر و کارآمدی که بررسی تطبیقی ویژگی های روایی ولی فقیه با خصوصیات حضرت آیت الله خامنه ای بررسی شده است .

گفتنی است: مجموعه 5 جلدی کتاب رهیافت با موضوع ولایت فقیه ویژه استادان پاسخ گوی به سوالات دینی از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد و همزمان با دهه فجر از آن رونمایی کرد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha