دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
 یازدهمین نمایشگاه کتاب استان قم

حوزه/ پژوهشگاه های عالی حوزوی آثار علمی فاخر خود را در معرض بازدید کنندگان قرارداده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، موسسات و پژوهشگاه های بزرگ حوزوی آثار فاخر خود را به یازدهمین نمایشگاه کتاب قم آورده اند.

موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

موسسات عالی حوزوی که در این نمایشگاه آثار خود را عرضه کرده است می توان به موسسه امام خمینی(ره) اشاره کرد. آثاری که در این نمایشگاه عرضه شده است می توان به نظریه های کلان جامعه شناختی و تجزیه و تحلیل سازمان: عناصر جامعه شناختی حیات سازمانی، درآمدی به نظام حکمت صدرائی و فلسفه مقدماتی (برگرفته از آثار استاد شهید مرتضی مطهری)اشاره کرد.

عقل دینی و هوش روان شناختی، فلسفه سیاست: سلسله دروس اندیشه های بنیادین اسلامی، کلام جدید، هفت نظریه در باب دین،کارگاه ترجمه عربی به فارسی همراه با نکات نگارشی و ویرایشی، درس نامه علم النفس فلسفی (درس های حجت الاسلام و المسلمین استاد غلام رضا فیاضی) و مبانی و اصول عرفان نظری از دیگر آثار این موسسه علمی و فرهنگی و پژوهشی است.       

درآمدی بر مبانی و فرایند شکل گیری مدرنیته، انسان شناسی، رویکرد متعالی فقه اسلامی به حقوق بشر، درآمدی بر فلسفه اسلامی، خودشناسی برای خودسازی، فلسفه اخلاق، آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی: کلیات، تاریخ عرفان، عرفان نظری، عرفان عملی وآشنایی با مجموعه عرفان اسلامی از دیگر کتاب هایی است که از این موسسه در نمایشگاه کتاب استان قم عرضه شده است.

از دیگر کتاب هایی که از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این نمایشگاه عرضه شده است می توان به کتاب انسان شناسی در قرآن، تناسخ از دیدگاه عقل و وحی، روان شناسی کاربردی (1)، نقد و بررسی چیستی وحی قرآنی در نگاه نو معتزله (با تأکید بر دیدگاه نصر حامد ابوزید)  و  فلسفه مقدماتی (برگرفته از آثار استاد شهید مرتضی مطهری) اشاره کرد.

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

از جمله موسسات و پژوهشگاه های فعال حوزه علمیه قم، می توان به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم اشاره کرد. در این پژوهشگاه گروه های تخصصی علمی فعالیت دارند که در قالب های مختلف آثار خود را به این نمایشگاه آورده اند.

از جمله آثار این پژوهشگاه می توان به مردم سالاری دینی، جایگاه عقل در استنباط احکام، ایمان گروی، کتابشناخت اخلاق اسلامی، افعال گفتاری، عقل و دل، تحلیل تاریخی نشانه های ظهور و تعزیرات از دیدگاه فقه و حقوق اشاره کرد.

بررسی فقهی ـ حقوقی پیوند اعضا، حقوق مالی زوجه، مسائل اخلاقی، مبانی اخلاق چالش سیاست دینی و نظم سلطانی، مبانی، اصول و اهداف سیاست خارجی دولت اسلامی، بررسی تطبیقی نظریه ولایت فقیه، شورا در فتوا و رویدادهای تاریخ اسلام و نظریه حق الطاعه از دیگر آثاری بود که در این نمایشگاه عرضه شده است.

سیف الامة و برهان المله، خاستگاه تشیع و پیدایش فرقه های شیعی در عصر امامان مبانی سیاست جنایی حکومت اسلامی، قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی، مبانی مسئولیت مدنی قراردادی، جامعه گرایان و نقد لیبرالیسم، تفسیر سورة الفاتحة(ج 1)، تفکر نظری در جامعه شناختی، پژوهشی فقهی در موضوع خبر و نهاد خبرگزاری مأخذشناسی فلسفه غرب، مجموعه مقالات شرف الدین(3) و حق از جمله آثاری است که در این غرفه عرضه شده است.

از دیگر آثاری که در این نمایشگاه عرضه شده است می توان به پیش درآمدی بر مکتب-شناسی فقهی، تأثیر گناه بر معرفت، عقلانیت و دین، نهضت علمی و فرهنگی از نگاه امام خمینی(ره)،  نهضت نرم افزاری از نگاه مقام معظم رهبری، مسئولیت مدنی در فقه امامیه، اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیعه در غیبت صغری، برهان وجودی، علم، عقل و دین و ملاکات احکام و شیوه های استکشاف آن، درآمدی بر روشهای تبلیغی ائمه(ع)،  معیار بازشناسی احکام ثابت و متغیر در روایات (ج 1) و جستاری نظری در باب تمدن و سیره سیاسی پیامبر اعظم(ص) اشاره کرد.

اخلاق کاربردی، موسوعه بلاغی، اندیشه نامه بلاغی، شناخت نامه بلاغی، بلاغی مفسراً، مجموعه مقالات فارسی کنگره بین المللی بلاغی، مجموعة المقالات المؤتمر العالمی لتکریم العلامة البلاغی، چکیده مقالات فارسی و عربی کنگره بین المللی علامه بلاغی، جانشینان پیامبر در پرتو شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، رابطه جرم و گناه، رجال الاشعریین من المحدثین واصحاب الائمه و معرفی و نقد منابع تاریخ عاشورا از دیگر کتبی است که در این غرفه عرضه شده است.

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

از دیگر پژوهشگاه های مولد حوزه های علمیه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که با کتب خاص خود در عرصه های علمی و فلسفی پای به این نمایشگاه گذاشته است.

از جمله آثاری که از این پژوهشگاه در این نمایشگاه عرضه شده است می توان از حکومت اسلامی، قراردادها، آیت الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت، فلسفه علم، فلسفه پزشکی، جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس و اقتصاد اسلامی نام برد.

نوشت هایی درباره  شعر و شخصیت شماری از اصحاب حکمت و ادب، استاد باران: نگاره هایی درباره آیت الله جوادی آملی،«همراه با نسیم و لبخند» نگاره‌هایی درباره علامه حسن‌زاده‌آملی، قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم و مردی همیشه جاری: نگاره هایی درباره علامه عسکری از دیگر کتبی است که از سوی این پژوهشگاه در نمایشگاه یازدهم کتاب استان قم عرضه شده است.

بهترین انتخاب: نگاره هایی درباره علامه شعرانی، درآمدی بر تاریخ نگاری ایرانی ـ اسلامی با تأکید بر(یعقوبی، مقدسی، گردیزی و ابن فندق)، خرد پیشه ای پارسا: نگاره هایی درباره علامه طباطبایی، چراغ مناجات: نگاره هایی درباره آیت الله ملکی تبریزی و راه بی پایان: نگاره هایی درباره علامه طبرسی از دیگر آثاری است که در این غرفه عرضه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha