یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حکمت متعالیه

حوزه/ پروهشگر برگزیده جشنواره شیخ طوسی بر لزوم بهره گیری از حکمت متعالیه در گفتگوی اسلام با ادیان و تمدن ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حسن رضا خاوری از افغانستان، در امروز در مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) گفت: حکمت متعالیه به مثابه منطق گفتگو در جهان معاصر مدعی این مقاله است که در این جشنواره برگزیده شده است.

وی افزود: در این مقاله با استناد به بیانات امام و رهبری به این مساله توجه شده است؛ بار اصلی ادعا متوجه حکمت متعالیه و منطق گفتگو است؛ در این زمینه دو پرسش وجود دارد که اولین آن به خطوط گفتگو و دوم به الگوی بحث می پردازد.

پژوهشگر ممتاز جشنواره شیخ طوسی گفت: مصادیق حقیقت شامل نامه امام خمینی(ره) به گورباچف و نامه رهبری به جوانان غربی است که این دو نامه شامل سه مولفه عمیق حقیقت، اسلام و گفتگو است.

وی گفت: حقیقت با عقلانیت جهان معاصر و جوانان،  سه محور حقیقت در این دو نامه تلقی می شوند.

خاوری بیان کرد: منطق نیز دارای مفاهیم مهمی از جمله نظام مندی و هدفمندی است؛ حفط پیوندهای حقایق و وفاداری به اصول آنها و همچنین امکان گفتگوی یقینی پیرامون حقیقت از دیگر مفاهیم منطق هستند.

وی افزود: گفتگو با حقیقت و منطق ممزوج است؛ بعد زبانی گفتگو بر احترام متقابل و نفی خشونت تاکید دارد؛ ثمره این ابعاد نیز در بعد سوم گفتگو مشخص می شود که هدف اصلی گفتگو ( تحول انسان معاصر و آگاهی جوانان غربی از اسلام) است.

پژوهشگر ممتاز جشنواره شیخ طوسی گفت: حکمت متعالیه بهترین مکتب برای رسیدن به این عوامل است؛ فلسفه به دلایل متعدد باید الگوی ترسیم منطق گفتگو باشد؛ حکمت متعالیه نیز به دلیل ابزار جامع و ادبیات غنی برای گفتگو بهترین عامل برای گفتگو است.

وی گفت: حکمت متعالیه به مسایل درون و بیرون تمدنی و الگوی بالفعل و ظرفیت کامل رای گفتگوی منطقی توجه دارد و به همین خاطر بهترین الگو برای گفتگوی تمدنی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha