چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حصاری / معاون پژوهش حوزه خواهران

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین حصاری با بیان اینکه برنامه مدون پژوهش طراحی‌ و در آستانه ابلاغ به مدارس است، عنوان کرد: در این برنامه مجموعه هدف گذاری های پژوهشی و افق رشد پژوهشی طلاب طراحی شده است.

 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر حصاری، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز عنوان کرد: پژوهشگری جزء لاینفک نظام طلبگی است، ما در نظام معنایی حوزه چیزی به‌عنوان فارغ‌التحصیلی نداریم  و طلبه باید دائماً در کار تحقیق و تدریس و تبلیغ دین و معارف دینی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه‌های خواهران نوپا بوده و سال‌های اولیه تأسیس، صرف شکل‌گیری نظام آموزشی شده، در این مرحله لازم است به مباحث پژوهشی ورود جدی داشته باشیم، کما اینکه این اتفاق افتاده و به‌عنوان تکمیل چرخه علمی در حوزه‌ها بعد از شکل‌گیری نظام آموزش، نظام پژوهش را دنبال می‌کنیم که بسیاری از کارهای زیرساختی آن انجام‌شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: نظام مدون پژوهش، طراحی‌ و در آستانه ابلاغ به مدارس می‌باشد؛ در این برنامه مجموعه هدف گذاری های پژوهشی برای سطوح 2 و 3 و بالاتر انجام‌شده و افق رشد پژوهشی طلاب در آن برنامه‌ریزی‌شده، بدین‌صورت که برای هر مقطع و سطح، آموزش مهارت‌های پژوهشی مشخص طراحی‌شده است.

*ضرورت رونق آزاداندیشی

وی با بیان اینکه متناسب باهدف موردنظر برنامه‌هایی از سوی این معاونت پژوهش طراحی‌شده است، افزود: در راستای مهارت‌آموزی‌های پژوهشی و آموزش روش‌های تحقیق و پژوهش و تمرین و ممارست طلاب، برنامه‌هایی از قبیل فرهنگ‌سازی پژوهش، رونق آزاداندیشی، سوق دادن و اقبال طلبه‌ها به‌سوی تفکر و اندیشه، شکل‌دهی به تشکل‌های پژوهشی و فعالیت طلاب در گروه‌های پژوهشی و پژوهش‌های گروهی در قالب کانون و انجمن‌های پژوهشی در نظر گرفته‌شده است.

حجت‌الاسلام حصاری تأکید کرد: طبعاً برنامه‌هایی که عنوان شد هرکدام قطعه‌ای از یک جورچین است که حوزه خواهران را به هدف‌های کلی پژوهشی به‌صورت سطح‌بندی شده می‌رساند و ان‌شاءالله شاهد خروجی علمی و کاربردی از فعالیت‌های پژوهشی خواهران باشیم، لذا امیدواریم از میان انبوه خواهرانی که در حوزه‌ها مشغول تحصیل علم هستند آن طیفی که استعداد، قابلیت، علاقه و سلیقۀ متناسب با فعالیت‌های پژوهشی دارد، شناسایی‌شده پرورش داده شوند و در مراکز و نهادهای پژوهشی حوزه علمیه خواهران ظرفیتشان سازمان‌دهی و بهره‌برداری شود.

*اجرای پیوست پژوهشی در نظام آموزشی

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در نظام آموزشی حوزه خواهران چند واحد روش تحقیق با رویکرد آموزش مهارت‌های پژوهش وجود دارد، ابراز داشت: این میزان آموزش را برای دستیابی به‌تمامی اهداف پژوهشی کافی نمی‌دانیم، ازاین‌رو به دنبال هستیم که بخشی از سرفصل‌های آموزشی را با رویکرد پژوهشی داشته باشیم، لذا این موضوع در شورای علمی تربیتی مرکز خواهران تصویب‌شده و الگوها و چارچوب‌های نظام آموزشی را نیز به این منظور تأمین کرده‌ایم که بر این اساس به‌زودی برای موارد درسی اصلی طلبه‌ها پیوست‌های پژوهشی تدوین و ارسال خواهیم کرد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: با اجرای این طرح طلبه موظف می‌شود بخشی از سرفصل‌های درسی را که می‌خواند به‌صورت پژوهش انجام و ارائه دهد که این فعالیت نمره مشخص در ارزیابی تحصیلی طلبه خواهد داشت.

وی، مهم‌ترین برنامه پیش روی معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران را برنامه نظام‌مند پژوهش عنوان کرد و افزود: برنامه نظام‌مند پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران تکمیل‌شده و به‌زودی ابلاغ خواهد شد و پس از ابلاغ مجموعه فعالیت‌هایی جهت توجیه و تبیین برنامه برای مدارس و ایجاد زمینه‌های اجرای آن خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام حصاری، تدوین پیوست‌های پژوهشی برای مواد درسی را از دیگر برنامه های معاونت پژوهش حوزه خواهران اعلام کرد و گفت: توسعه کانون‌های پژوهشی در مدارس سطح 2 و انجمن‌های پژوهشی در مدارس سطح 3 به‌نحوی‌که همه مدارس برخوردار از کانون و انجمن باشند، رونق هسته‌های پژوهشی که چند سالی است از فارغ‌التحصیلان شکل‌گرفته و تشکیل هسته‌های پژوهشی استادان و بهره‌گیری از ظرفیت علمی و پژوهشی اساتید خواهر حوزه‌های علمیه از دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های این معاونت در راستای رونق بخشی و سوق دادن طلبه‌ها به پژوهش است.

* آیین‌نامه رساله علمی سطح چهار در حال تدوین است

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران، در پایان، با اشاره به بخش دیگری از فعالیت این معاونت در زمینه رساله ها، پایان‌نامه ها و تحقیقات پایانی گفت: تدوین آیین‌نامه رساله علمی سطح چهار در حال انجام است، همچنین در رابطه با پایان‌نامه‌ها و تحقیقات پایانی سلسله اصلاحاتی صورت گرفته و در آئین‌نامه‌ها و رویه‌ها تغییراتی اعمال‌شده که به‌زودی اعمال و اجرایی می‌شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha