پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
حجت الاسلام اسماعیلی بوستان کتاب

حوزه/ با تکیه بر عقل و آموزه‌های دینی می توانیم خرافات را از محیط زندگی و سنت‌های مثبت خود دور کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم در ورطه‌ خرافات غرق می‌شویم.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل اسماعیلی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، بیان کرد: مراسم عید نوروز یکی از سنت‌هایی است که قبل از اسلام مطرح بوده است و بعد از اسلام مورد تایید قرار گرفته و  اصلاحاتی نیز در آن صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بنای اسلام بر این بوده که اینگونه سنت‌ها و رسم ها را اصلاح کند، گفت: با ظهور اسلام کارهای پسندیده‌ای که در آغاز سال انجام می‌شده مورد تایید قرار گرفته است و کارهای غیر عقلانی و غیر صحیحی که در این ایام صورت می‌گرفته کنار گذاشته شده است.

محقق و پژوهشگر حوزه ابراز داشت: مراسم عید نوروز چه آنچه قبل از عید و فرا رسیدن سال و چه آنچه بعد از آغاز سال انجام می‌شده سنت‌هایی بوده است که موجب تقویت روح همجواری، برادری، صله رحم، ارتباطات انسان‌ها و تقویت بنیه های فکری و فرهنگی، شادی و طراوت جامعه و تفکر و تعقل در آفرینش بوده و این رسم ها بسیار پسندیده و خوب است و از تعابیری رسیده، معصومین این رسم ها را مورد تمجید قرار داده اند.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز ما دعوت به تفکر در آفرینش و تقویت ارتباطان انسانی و خویشاوندی شده‌ایم، گفت: رفتن به زیارت اهل قبور، احترام به بزرگترها، رفتن به طبیعت و تفکر در عظمت و شگفتی‌های طبیعت از جمله رسم های نوروز است و اینگونه سنت‌ها درس آموز بوده و حیاط اجتماعی ما را در پی داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی با اشاره به اینکه همه مسائل اصلی هم از درون انسان و هم از ناحیه دشمن بیرونی مورد دست اندازی قرار گرفته است و هرچه این مساله عظیم بوده بیشتر مورد دست اندازی قرار گرفته است، افزود: مساله سال نو و عید نوروز نیز از این مساله مستثنی نبوده است و با یک سری خرافات و یک سری مسائل غیر اخلاقی که در مقابل اهداف اصلی آن است قرار گرفته است.

وی با اشاره به راه مبارزه با این خرافات بیان کرد: با تکیه بر عقل و آموزه‌های دینی می توانیم خرافات را از محیط زندگی و سنت‌های مثبت خود دور کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم در این ورطه‌ها غرق می‌شویم.

محقق و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه دشمنان به تبلیغ و تشویق خرافات در کشور می‌پردازند، گفت: در رسم هایی مانند چهارشنبه سوری و سیزده بدر مشاهده می‌شود که رسانه های بیگانه جوانان را تشویق می‌کنند و به ساز و برگ آن دامن می زنند که نشان می دهد این رسم ها پسندیده نیستند.

وی ادامه داد: جوانان و نوجوانان مورد هدف خرافات قرار دارند و سعی می‌کنند که از احساسات پاک آنها سو استفاده کنند و باید با تکیه بر دین و آموزه‌های دینی جوانان را از این پدیده شوم آگاه سازیم.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha