یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سمپوزیوم دانشگاهی درباره اسلام در آمریکا

حوزه / سمپوزیوم دانشگاهی با هدف آگاهی دادن به جامعه درباره آزادی و تحمل مذهبی در دین اسلام در دانشگاه جنوبی ایالت یوتا در آمریکا برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از heraldextra.com، سه شنبه 29 مارس 2016، سمپوزیوم و نشستی در دانشگاه جنوبی ایالت یوتا در آمریکا برگزار شد، هدف از برگزاری این نشست آگاهی دادن به جامعه درباره آزادی و تحمل مذهبی در دین اسلام بود.

بیش از 100 تن از دانشگاهیان در این نشست مشارکت داشتند.

برایان بریچ، دبیر برنامه مطالعات مذهبی در دانشگاه یوتا والی در این نشست گفت: اخیرا اسلام به بحث داغ روز تبدیل شده است و امروز معرفی خوبی داشتیم. این نشست به افراد مختلف فرصت صحبت و گفتگو درباره موضوعات متنوع را خواهد داد.

در این نشست مباحثی چون سوءتفاهمات و پیش داوری‌های نادرست درباره اسلام، همراه با تفکرات افراط‌گرایانه و نقش زنان در اسلام مورد بررسی قرار گرفت.

شیعیان و اهل تسنن

یکی از سئوالات پرسیده شده در این نشست در خصوص تبلیغات گسترده اخیر رسانه‌ها درباره شاخه‌های شیعه و سنی در اسلام بود. هیات سخنرانان با نام بردن از گروه‌های اسلامی اهل تسنن و شیعیان به عنوان شاخه‌های اصلی اسلامی، بیان کردند که رسانه‌های غربی و کسانی که از بیرون به پیروان ادیان نگاه می‌کنند، بدون داشتن هیچگونه شناختی آن‌ها را متهم کرده و مورد بازخواست قرار می‌دهند. در حالی که از منظر داخلی وضعیت کاملا متفاوت است.

زنان در اسلام

هیات سخنرانان در بحث زنان در اسلام، با رد کردن سرکوب زنان در اسلام، این مسئله را عنوان کردند که وضعیت زنان در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلا زندگی زنان کشور افغانستان با مصر تفاوت فراوانی دارد و اینکه در بسیاری کشورهای اسلامی زنان نقش‌های مهمی در جامعه داشته، رانندگی می‌کنند و به مجلس راه پیدا می‌کنند. یک بانوی مسلمان همیشه این سئوال را از خود می‌پرسد: کدام زن سرکوب شده است؟! زنی که به میل خود حجاب پوشیده و حجب پیشه می‌کند یا زن نیمه عریانی که در تبلیغات تجاری اتومبیل‌های غربی مورد سوءاستفاده مردان قرار می‌گیرد؟

امیر کیا، پروفسور علوم اقتصادی دانشگاه یوتا والی، با بیان بحث خلقت آدم و حوا، گفت: برخلاف گفته انجیل، در قرآن اشاره‌ای به خلقت حوا از دنده آدم نشده است. و بر اساس اعتقادات دین اسلام مردان طبیعتی قدرتمند‌تر دارند، حال آنکه زنان نیز تحمل بیشتری دارند. زنان در جامعه اسلامی نه تنها صدایشان شنیده می‌شود بلکه گاهی از مردان نیز بالاتر هستند.

تروریست‌ها و افراط‌گرایان دینی

کیا در ادامه سخنانش گفت: در قرآن آمده که شیطان با خدا عهد کرد که بشریت را گمراه کرده و ترس ایجاد کند، به همین دلیل به نظر می‌رسد که تروریست‌ها پیروان راه شیطان باشند.

در پاسخ به سئوالی درباره آیات قرآنی و باورهای افراط‌گرایان دینی نیز سخنرانان گفتند: افراط‌گرایان و تروریست‌ها در فضای مجازی اینترنت رادیکال شده‌اند نه در مساجد. آن‌ها در کافه‌ها و اجتماعات محلی شناخته‌تر شده هستند تا در مساجد. مسلمانان نیز مانند غربی‌ها در ترس از افراط‌گرایان بسر می‌برند اما به دلیل اینکه آن‌ها نیز پیروان دین اسلام هستند و مدام مجبورند اهداف تروریست‌ها را برای بقیه توضیح دهند، کسی اهمیتی به احساسات آن‌ها نمی‌دهد.

بردلی کوک از اساتید دانشگاه یوتا والی گفت: شما انتظار دارید آن‌ها عذرخواهی کنند در حالی که آن‌ها هدفشان بیان چهره حقیقی اسلام است. اگر همان توجه رسانه‌ای که درباره اسلام هست درباره اختلافات میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها وجود داشت می‌دیدید که تفاوت چندانی نیست. اسلام دین صلح یا دین خشونت نیست. اسلام یک دین است، این یعنی گستره پیچیده‌ای از مردم و تاریخ طولانی.

کوک در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه مردم در غرب تصور می‌کنند که مسلمانان همگی چندین همسر داشته و لباس‌های انسان‌های اولیه را می‌پوشند گفت: در سفری به مصر با راننده تاکسی صحبت می‌کردم و وقتی به او گفتم که از کشور آمریکا آمده‌ام، به من گفت: من هرگز به آمریکا نمی‌روم زیرا مردم آنجا همه مواد مخدر مصرف می‌کنند و اسلحه دارند، آنجا مکان خطرناکی است!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha