شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
بهرام دلیر

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: شاگردان پرورش یافته و تربیت شده مکتب امام باقر(ع) زمینه های رشد علمی و فرهنگی جهان اسلام را به خوبی فراهم کردند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک ولادت باسعادت این امام هُمام ابراز داشت: امام پنجم دارای القاب بسیاری هستند که شاید معروف ترین آن ها همان باقر العلوم به معنای گشاینده دریچه‏‌هاى دانش و شکافنده مشکلات علوم می باشد.

وی افزود: ایشان در طول زندگانی سراسر پُربرکت خویش ، به طور ویژه به نشر و گسترش معارف الهى و به خصوص تربیت و پرورش شاگردان بی شمار پرداختند، به گونه ای که می توان گفت نهضت علمی این بزرگوار باعث تاسیس دانشگاه بزرگ اسلامی در زمانه فرزند برومندشان امام صادق(ع) با آن برکات و دستاوردهای خیره کننده و عظیم شد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: با توجه به این که در روزگار امام باقر(ع)، فضای علمی خوبی بر دنیای اسلام حاکم بود لذا ایشان توانستند دست به تربیت و پرورش بزرگترین شاگردان عالم اسلام و تشیع بزنند.

وی اضافه کرد: در واقع ایشان در حدود 20 سال امامت خود تحولات عظیم علمی واخلاقی را در جامعه خویش موجب شدند و خوشبختانه امامت آن حضرت در دوره‌ خاصی قرار گرفته بود که بنی امیه در حال اضمحلال و بنی عباس در حال شکل گیری بود و لذا امام باقر(ع) از این فضای ایجاد شده نهایت استفاده را کرده و گنجینه عظیمی از معارف حقه شیعه را برای ما به یادگار گذاشتند که امروز گرانسنگ ترین ذخیره علمی حوزه های علمیه جهان تشیع است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha