شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ |۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 15, 2024
مدرسه علمیه الزهرا(س)

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد از طلاب خواست تا به عقل معاد و عقل معاش با هم توجه داشته و از فرصت تحصیل علوم حوزوی، نهایت بهره دنیوی و اخروی را ببرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، آزاده نیکپور در نشست اساتید و طلاب مدرسه الزهرا(س) یزد با اشاره به فرارسیدن ماه رجب و ضرورت بهره گیری از از فیوضات این ماه، گفت: لبیک به دعوت باری تعالی و استغفار، ذکر صلوات بسیار و بهره مندی از شب لیلة الزغائب از اهم مراقبت های ماه رجب به شمار می آید.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد، روزه داری در ماه رجب را یکی از اعمال مستحبی معرفی کرد و افزود: در صورت ناتوانی از روزه، قرائت 100  مرتبه ذکر تسبیحات "سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لَا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلَّا لَهُ، سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ‏." توصیه شده است.

وی از طلاب خواست تا به عقل معاد و عقل معاش با هم توجه داشته باشند و از فرصتی که برای تحصیل علوم حوزوی و دینی در اختیار آنان است، نهایت بهره دنیوی و اخروی را ببرند.

وی در تشریح عقل معاد ابراز داشت: در حدیثی از امام صادق(ع) که می فرمایند: «العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان » یعنی عقل آن نیرو و موجودی است که خداوند به وسیله آن عبادت می شود و به وسیله آن بهشت به دست می آید؛ هرگاه عقل آدمی عمدتا به امور دینی و معنوی بپردازد عقل معاد نام دارد.

استاد حوزه علمیه خواهران یزد در خصوص عقل معاش نیز گفت: هر گاه عقل آدمی و اندیشه های عقلانی او، امور جاری حیات مادی خود را با قوانین شرعی هماهنگ کند تا به یک حیات معقول برسد، عقل معاش نام دارد و حدیث « لاعقل کالتدبیر» از امیرالمؤمنین (ع) اشاره به عقل معاش است.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد با ذکر این روایت  از امام محمد باقر (علیه السلام) که فرمود: "برای یادگیری علم سرعت بگیریدف به خدایی که جانم در دست اوست اگر حدیثی را در باب حلال و حرام از فردی راستگو فرا بگیرید، بهتر است از همه دنیا و گنجینه های طلا و نقره در آن" بر اهمیت علم آموزی در دین مبین اسلام تأکید کرد.

نیکپور از دیگر اعمال مهم ماه رجب را ذکر صلوات بسیار، استغفار و بهره مندی از شب لیلة الزغائب و عمل استفتاح در نیمه ماه رجب« اعمال امّ داوود» برشمرد.

وی در پایان با یادآوری نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی، تلاش طلاب در بهره گیری علمی از اساتید و دروس حوزوی را خواستار شد.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha