یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ دیدار تعدادی از شیعیان شبه قاره هند  با آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: کسی را به جامعیت مقام معظم رهبری نمی‌شناسم و باید سعی کنیم شیطان ما را وسوسه نکند و شبهاتی القا نکند که ارادت خود را نسبت به ایشان کم کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی عصر امروز در جمع فرماندهان ناجای شرکت کننده در دوره بصیرت در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه خداوند انسان را آفریده است و از فضل خودش امتیازاتی به او داده که به هیچ مخلوق دیگری نداده است، گفت: خداوند زمانی که می‌خواست انسان را بیافریند به فرشتگان فرمود که می‌خواهم جانشین خود را خلق کنم.

ایشان بیان کرد: خداوند شرایطی را فراهم کرده است که انسان به اوج کمال برسد و حسی را در انسان به وجود آورده است که به فکر رشد و ترقی باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه لازمه زندگی و ترقی در این عالم این است که انسان کمبودهایی را احساس کند و به دنبال آن جبران آن کمبودها باشد، گفت: در میان تمامی کمبودها و نواقصی که در عالم وجود دارد نواقصی مانند جهل وجود دارد که منشا سایر نواقص است.

ایشان ادامه داد: انسان زمانی که متولد می‌شود علمی ندارد و به تدریج سعی می‌کند که آگاهی پیدا کند و پس از آنکه خداوند به او دانش داد، بعد بلای دیگری سراغ او می‌آید و آن فراموشی است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه خاصیت این دنیا فراموشی است، گفت: خداوند راه‌هایی را جلوی راه انسان قرار داده است که مواردی را که ضرورت دارد برای او یادآوری کند.

ایشان با اشاره به اینکه خداوند، پیامبر(ص)، قرآن و مطالب دین را برای یادآوری آفریده است و از آنها به عنوان ذکر یاد میکند، گفت: یکی از فوائدی که قرآن برای ما دارد این است که آن را مطالعه می‌کنیم و خیلی از چیزهایی را که می‌دانیم و فراموش کرده ایم را برای ما یادآوری می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه ما مبتلا به فراموشی نعمت‌های الهی هستیم، ابراز داشت: خداوند آنقدر به ما نعمت داده است که فرموده اگر جن و انس جمع شوند نمی توانند نعمت‌های الهی را بشمارند.

ایشان تصریح کرد: نعمت‌های معنوی خداوند مانند فهم، عقل و شناخت خداوند ارزش بیشتری از نعمت‌های مادی دارند و اگر تمام نعمت‌های مادی را در یک کفه ترازو قرار دهیم و شناخت خدا را در کفه دیگر، نعمت معنوی به مراتب سنگین‌تر خواهد بود.

آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: اگر نعمت خداشناسی باشد این نعمت‌های مادی ارزش پیدا می‌کند و الا انسان جانوری خواهد بود که غیر از دریدن و فساد کار دیگری انجام نمی‌دهد.

ایشان ادامه داد: خداوند یک سری نعمت‌هایی به انسان داده است که منشا نعمت‌های بسیاری است و در میان نعمت‌های الهی شناخت خداوند از یکی زا نعمت‌های بزرگ و ریشه ای است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه نعمت بزرگ بعدی شناخت خود انسان است، گفت: اگر ما سعی کنیم خود را بشناسیم سعی می‌کنیم که خود را بسازیم تا برای خود و جامعه مفید و موثر باشیم و اگر خود را نشناسیم ممکن است طوری رشد یابیم که برای جامعه مضر باشیم.

ایشان بیان کرد: صدام و شمر انسان‌هایی مانند ما بودند ولی واقعا چه اتفاقی افتاد که در آن راه وارد شدند ولی کسی مانند سلمان نیز بود که فهمید که برای چه خلق شده است، راهش را پیدا کرد  و به دنبال کسی رفت که تربیتش کند و در آخر در حکم یکی از افراد خانواده پیامبر(ص) شد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه ما دارای استعداد هستیم و مهم است که راه را پیدا کنیم تا به درجات بالا برسیم، گفت: راهی که ما را راهنمایی و تربیت می‌کند دین است که می‌تواند ارزش ما را بالا ببرد.

ایشان تصریح کرد: اینکه خدا را بشناسیم، خودمان را بشناسیم و راه تکامل خود را پیدا کنیم ریشه نعمت‌های الهی هستند که منشا همه نعمت‌های دیگر می شوند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: بر این اساس ارزش و فایده دین مساوی با همه نعمت‌های دیگر است و حتی بر همه آنها مزیت می یابد و اگر نباشد همان استعدادها باعث می‌شود که انسان خطرناکی شویم.

ایشان با بیان اینکه ارزشمند ترین نعمتی که خداوند به انسان‌ها داده است دین است، گفت: در روایت است که اگر موردی پیش آمد که مالت به خطر افتاد یا جانت، باید مال خود را رها کنی و جان خود را نجات دهی و اگر موردی پیش آمد که جانت سالم می ماند یا دینت، باید جانت را بدهی و دین خود را حفظ کنی چون ارزش دین بالاتر از ارزش جان آدمی است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه بینش‌های بسیاری در مورد دین وجود دارد، افزود: یک بینش بیان می‌کند که دین خوب است و موجب می‌شود که دزدی و جنایت در جامعه کمتر شود و به دین به دید یک ابزار نگاه می کند؛ این نگرش غلط نیست اما یک بینش پایین نسبت به بینشی است که دین را راهی برای سعادت ابدی می‌داند.

ایشان بیان کرد: اگر متوجه شدیم که چه عاملی باعث شد که دین‌دار باشیم و دین در جامعه ما زنده باشد و بتواند نقش خود را ایفا کند می فهمیم که نهضت امام خمینی (ره) چه ارزش بزرگی داشت.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه نهضت امام(ره) یک حرکت سیاسی نبود که تنها بخواهد یک حکومت را عوض کند، گفت: اگر بخواهیم نعمت وجود امام(ره) را درک کنیم باید بفهمیم دین چه ارزشی دارد.

ایشان ابراز داشت: امام(ره) دین را برای جامعه ایرانی ما زنده کرد و اگر نهضت امام(ره) نبود مشخص نبود که ما، شما و فرزندانمان اکنون در چه وضعی بودیم.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه برخی از نعمت‌ها مادر نعمت‌های دیگر است و انقلاب نیز مادر نعمت‌های دیگری برای ما بود، گفت: پیروزی انقلاب در این دنیای آشفته و تاریک نعمت بزرگی بود و باید بفهمیم که در برابر آن چه وظیفه‌ای داریم.

ایشان عنوان کرد: وظیفه ما این است که شکر این نعمت را به جا آوریم و اگر کمبودی است سعی کنیم آن را جبران کنیم و زمینه بقای آن را فراهم آوریم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بخش عظیمی از وظیفه حفاظت از این دستاورد دین در دست شما نیروهای نظامی است، گفت: عده‌ای ممکن است به تنها دنبال کسب درآمدی باشند ولی عده‌ای نیز هستند که حفاظت از نظام را توفیقی برای خود می‌دانند که نشان می دهد درک بالاتری از دین دارند.

ایشان با بیان اینکه این نعمت را همه می دانیم ولی آن را فراموش می‌کنیم، افزود: باید سعی کنیم که سه اصل شناخت خدا، دلیل آفرینش و اینکه چگونه باید حرکت کنیم تا به آنچه خدا برای ماخواسته است برسیم را بدانیم و پس از آنکه آن را فهمیدیم سعی کنیم یادمان بماند و گرفتاری‌های زندگی موجب نشود که فراموش کنیم.

استاد حوزه علمیه قم گفت: مطالعه، خواندن قرآن، حضور در کلاس های مذهبی، توسل به ائمه اطهار(ع)، اردوهای بصیرتی و بحث و تبادل نظر در مورد مباحث دینی موجب می‌شود که نعمت‌های الهی را فراموش نکنیم.

ایشان با بیان اینکه یکی از وظایفی که حتما باید سعی کنیم آنرا برای خود یادآوری کنیم شکر وجود رهبری است که در عالم بی نظیر است، گفت: من کسی را به جامعیت مقام معظم رهبری نمی‌شناسم و باید سعی کنیم شیطان ما را وسوسه نکند و شبهاتی القا نکند که ارادت خود را نسبت به ایشان کم کنیم.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha