چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ |۲۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 5, 2024
کرسی های آزاد اندیشی

حوزه/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همكاري هيأت حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي، نقد و مناظره پيش اجلاسيه كرسي نوآوري «ارائه چارچوبي روش شناختي براي علوم اجتماعي اسلامي» را در روز شنبه ۱۱ ارديبهشت برگزار مي كند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمين حسين بستان استاديار گروه جامعه شناسي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و ارائه كننده اين كرسي نوآوري گفت: مباحثات و مناقشاتي كه در سال‌هاي اخير پيرامون انديشه علم ديني، اسلامي‌سازي علوم و به طور خاص، علوم انساني اسلامي مطرح شده است عموما صبغه فلسفي داشته و به مباني و پيش‌فرض‌هاي كلي اين موضوع پرداخته‌اند بدون آن كه به مسائل مربوط به روش وارد شوند. اين نوآوري با مفروض گرفتن لزوم توجه به مباني هستي‌شناختي، معرفت‌شناختي و ارزش‌شناختي و با تاكيد بر ابعاد روش‌شناختي مسئله، در صدد ارائه چارچوب روش‌شناختي منسجمي براي علوم اجتماعي اسلامي است و چارچوب فرايند پژوهش در اين حوزه تا رسيدن به مرحله نظريه‌پردازي را گام‌به‌گام مشخص مي‌نمايد.

وي مهم‌ترين پيامد علمي اين نوآوري را زمينه‌سازي براي تحقق عيني پارادايم علم اجتماعي اسلامي عنوان كرده و افزود: اين امر از طريق خارج كردن انديشه علم ديني و به طور اخص علوم اجتماعي اسلامي از عرصه مباحث صرفا فلسفي و كشاندن آن به قلمرو مباحث ماهوي اين علوم صورت مي پذيرد.

شايان ذكر است حجج الاسلام و المسلمين حسين سوزنچي عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم عليه السلام و محمدتقي سبحاني عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، محمد فتحعلي خاني و سيدمحمدتقي موحد ابطحي از اعضاي هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ناقد در اين جلسه حضور خواهند داشت.

همچنين حجج الاسلام و المسلمين عبدالحسين خسروپناه عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و دبير هيأت حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي و نقد و مناظره، غلامرضا اورعي عضو هيئت علمي دانشگاه فردوسي مشهد و مسعود آذربايجاني عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان داور در اين كرسي نوآوري حضور دارند.

گفتني است كرسي نوآوري مزبور روز شنبه 11 ارديبهشت از ساعت 10.30 تا 13 در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشاني قم، پرديسان، بلواردانشگاه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار مي شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha