یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
کد خبر: 378879
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
مجلس شورای اسلامی

حوزه/نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تصويب كردند که فضاهاي آموزشي، پژوهشي و اداري حوزه‌هاي علميه از پرداخت هزينه‌هاي حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و عوارض ساخت و ساز معاف شوند.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه» از تهران، نمايندگان در ادامه جلسه علني امروز دوشنبه مجلس شوراي اسلامي مواد 10، 11، 12 لايحه تنظيم برخي احكام برنامه هاي توسعه اي كشور را تصويب كردند.

بر اساس ماده الحاقي 10، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دولت را مكلف كردند كه در اجراي وظايف تكليفي نظام اسلامي و به‌منظور حضور مؤثر و هدفمند حوزه و روحانيت، از حوزه‌هاي علميه در حكم نهاد عمومي غيردولتي پشتيباني و حمايت‌هاي ذيل را به‌عمل آورد:

1- معافيت فضاهاي آموزشي، پژوهشي و اداري حوزه‌هاي علميه از پرداخت هزينه‌هاي حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و عوارض ساخت و ساز. عوارض مربوطه از محل اعتبارات طرحهاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي مربوط به دستگاههاي اجرائي ذي‌ربط پرداخت مي‌شود.

2- واگذاري فضاهاي بلااستفاده دولتي در مناطق مختلف كشور به حوزه‌ها براساس نياز حوزه‌هاي علميه مطابق ضوابط ماده (69) قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب 27 بهمن 1380

3- پشتيباني و ارائه خدمات لازم به‌منظور آموزش، تربيت دانش‌آموختگان حوزوي به‌عنوان مبلغين و مربيان قرآن و عترت(ع) و مروجين فرهنگ ديني و رفع نيازهاي فرهنگي و ديني جامعه اسلامي با اولويت طرح هجرت طلاب به مناطق كمترتوسعه‌يافته

4- پيش‌بيني زمين با كاربري آموزشي حوزوي در طرح جامع تفصيلي شهرها و واگذاري زمين با رعايت و ترتيبات صدر ماده (100) قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين ماده الحاقي11 اين لايحه را مصوب كردند كه بر اساس آن، به‌منظور توسعه فضاهاي مذهبي فرهنگي و بهره‌گيري بهينه از اماكن مذهبي و تثبيت جايگاه مسجد به‌عنوان اصلي‌ترين پايگاه عبادي، تربيتي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي، اقدامات زير انجام مي‌شود:

الف- وزارت راه و شهرسازي، بنياد مسكن انقلاب اسلامي و شهرداري‌ها موظفند در طراحي و اجراي طرحهاي جامع تفصيلي شهري و هادي روستايي و شهركها و شهرهاي جديدالاحداث، اراضي مناسب براي احداث مسجد و خانه عالم در جوار مساجد جهت استفاده امام جماعت همان مسجد پيش‌بيني كنند و پس از آماده‌سازي بدون دريافت هزينه و با حفظ مالكيت عمومي در اختيار متقاضيان احداث مساجد قرار دهند.

تبصره- مساجد از پرداخت هزينه‌هاي حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و عوارض ساخت و ساز صرفاً براي فضاي اصلي معاف هستند.

ب- مالكان مجتمع‌هاي تجاري، اداري و خدماتي جديدالاحداث موظفند نمازخانه مناسبي را در اماكن مذكور احداث نمايند. دستورالعمل اين بند شامل تعداد واحدهاي اين مجتمع‌ها و مكان احداث در چهارچوب نقشه‌هاي مصوب به‌تصويب شوراي‌عالي شهرسازي و معماري مي‌رسد.

پ- سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور و شهرداري‌ها موظفند نسبت به احداث يا اختصاص فضاي كافي و مناسب براي مسجد يا نمازخانه در بوستان‌هاي ملي و بوستان‌هاي شهري اقدام كنند.

ت- كليه دستگاههاي اجرائي، مراكز آموزشي، بيمارستان‌ها و مراكز درماني، مجموعه‌هاي ورزشي، مجتمع‌هاي رفاهي، تفريحي و مجتمع‌هاي تجاري اعم از دولتي يا غيردولتي، موظفند نسبت به احداث يا اختصاص و نگهداري فضاي كافي و مناسب براي مسجد يا نمازخانه اقدام نمايند.

ث- وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي و نفت موظفند تمهيدات و اقدامات لازم را جهت احداث مسجد و نمازخانه در پايانه‌هاي مسافربري و جايگاههاي عرضه سوخت بين شهري و همچنين نگهداري و مديريت مساجد و نمازخانه‌هاي مذكور از طريق بخش غيردولتي به‌عمل آورند.

ج- به‌منظور ارتقاي كاركرد فرهنگي و هنري مساجد، برقراري عدالت فرهنگي و ترويج فرهنگ اسلامي و جذب جوانان و نوجوانان به مساجد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مكلف است با رعايت موازين اسلامي ترتيبي اتخاذ نمايد تا كليه مساجد شهري و روستاهاي بالاي هزار نفر جمعيت از كانونهاي فرهنگي و هنري برخوردار گردند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين ماده الحاقي 12 اين لايحه را مصوب كردند كه بر اساس آن، به‌منظور دستيابي به جامعه‌اي متمسك به قرآن و عترت(ع) و برخوردار از ايمان و عمل صالح و گسترش فرهنگ حيات بخش قرآن كريم و عترت(ع) در راستاي اجراي منشور توسعه فرهنگ قرآني دولت موظف است نسبت به موارد ذيل اقدام كند:

الف- تأمين اعتبارات و پشتيباني لازم به‌منظور اجراي برنامه‌ها و سياست‌ها و فعاليت‌هاي تعيين‌شده

ب- حمايت از ارتقاي سطح سواد قرآني جامعه با رويكرد روخواني و روانخواني، آموزش عمومي قرآن، تدبّر، تفسير، تبليغ، ترويج و پژوهش‌هاي قرآني و عترت

پ- حمايت لازم به‌منظور تربيت حداكثري حافظان قرآن كريم(جزء و كل) با اولويت آموزش و پرورش، دانشگاهها و مراكز آموزش‌عالي حوزوي و تشكلهاي مردم‌نهاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha