یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شیخ فضل الله نوری

حوزه/ شاید مهم‌ترین دغدغه والدین در زندگی، تربیت فرزندان صالح ومفید برای جامعه باشد، اما گاهی می‌بینیم از افراد با‌ایمان فرزندی ناخلف بجا می‌ماند که علل مختلف دارد و ازجمله موارد مهم در پرورش فرزند صالح، لقمه حلال و شیر پاک دادن به اوست.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ آل‌عمران/27

  زنده را از مرده بيرون مى‏آورد ( فرزندان مؤمن را از كفار) و بیرون آورنده مرده از زنده است ( اولاد كافر را از نسل مؤمنين(

آینه:

حکایت؛ از مرحوم حاج شیخ فضل‌الله نوری پرسیدند چرا یکی از این پسران شما بدین غایت شرور شده؟! فرمود: آن چیزهایی که من از این دیده‌ام و می‌بینم شما ندیده‌اید، بعداً خواهید دید، این همانا قاتل من خواهد بود و کسی است که در پای دار من، کف‌زنان اظهار مسرت و خوشحالی کرده و تبریک خواهد گفت.

گفتند؛ داستان چیست؛ فرمود: آن زمانی که در سامراء محضر استاد بزرگ، میرزای شیرازی مشرف بودم، خداوند این پسر را به من داد، مادرش بی شیر بود، ناچار به گرفتن دایه برای او شدیم، بدون تحقیق زنی را برای دایگی او اجیر گرفته و به تربیت او گماشتیم، حدود دو سال آن زن به او شیر داد بعد معلوم شد دایه زن ناصبی و از خوارج بوده و بچه دو سال شیر ناپاک او را خورده است، نجس و حرام مجهول هم، تأثیر خود را ابراز می‌کند.

عاقبت فرزند چنان شد وقتی شیخ فضل الله را به دار آویختن او پای دار پدر سوت و کف می زد.1

دریغش مخور بر هلاک و تلف                                       که پیش از پدر، مرده به ناخلف2

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل
  2. سعدی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی US ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    0 0
    سلام علیکم قسمتی از آیه 27 سوره آل عمران این است که «...و تخرج الحی من المیت و تخرج المیت من الحی...» است.لطفا اصلاح بفرمائید و ترجمه آن هم به این صورت است که ...« و بیرون می آوری زنده را از مرده و بیرون می کنی مرده را از زنده...»
  • ناشناس IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    ایت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه فرمودند هنگامی که بچه در شکم مادر است بعد از چهار ماه فرشته ها می فرمایند خدایا برای این بچه چه سرنوشتی بنویسیم خداوند می فرمایند به احوال و عمل مادر در مدت چهار ماه نگاه کنید اگر خوب یوده سعید اگر بد بوده شقی بنویسید والله اعلم