شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام زمانی

حوزه/ هم‌زمان با هفته حجاب و عفاف به همت حوزه هنری و بسیج هنرمندان استان نشست فرهنگی عصر شعر «عفاف و حجاب» در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام  جواد زمانی شاعر مطرح ادبیات آئینی کشور، عصر امروز در این نشست با تشریح سرنوشت شعر و شاعری در گذشته و عصر حاضر اظهارداشت: اخلاق یکی از برجسته ترین معیارهای ارزیابی دوران گذشته و امروز عرصه ادبیات شعر و شاعری است، بطوریکه برای ارتقای جایگاه اخلاقیات در نوحه ها باید در ابتدا، اطلاعات شاعران را درباره مضامین اخلاقی همچون مطالب قرآنی و احادیث افزایش دهیم.

این شاعر آیینی با اشاره به وجود تعاریف متعدد از شعر آیینی اظهارداشت: آن چیزی كه امروزه از آن به عنوان شعر آیینی یاد می كنند،  شعری است كه در مدح و مرثیه  ائمه اطهار(ع)سروده شده باشد.

وی با اشاره به سابقه سرایش اشعار آیینی توسط شاعران كشور ادامه داد: در گذشته اشعار زیبایی در زمینه شعر آیینی توسط شاعران سروده می شد؛ اما شاعران با محدودیت های سیاسی ـ اجتماعی  شعر می سرودند. خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تفسیر مسائل روز ، تاریخ اسلام و زندگانی ائمه اطهار (ع) از مشخصه های شعر آیینی محسوب شد، به این معنا كه شاعران، حسینی ها و یزیدی های زمانه ی خود را از طریق شعر به مخاطبان معرفی می كنند و پس از انقلاب اسلامی جبهه های حماسی واقعه عاشورا گسترش یافت و ابعاد تازه ای از عاشورا پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

حجت الاسلام زمانی در ادامه افزود: رسیدن به دوران اوج شكوه شعر مستلزم ایجاد زمینه هایی است كه از جمله آنها می توان به افزایش تلاش شاعران جوان برای بالا بردن سطح اطلاعات و توانایی ها و مهارت ها اشاره كرد.

این شاعر آیینی با اشاره به فعالیت های حوزه هنری در زمینه ادبیات و شعر گفت: حوزه هنری در عرصه دفاع مقدس برنامه های مختلف و پر محتوای زیادی انجام داده است؛ اما گاهی اوقات توجه به كمیت و تعداد آثار در این حوزه مانع از ژرف نگری و غفلت از سایر موضوعات می شود.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha