شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رابطه اقتصادی دانشگاه‌های برجسته اسکاتلندی با دلالان اسلحه

حوزه/ دانشگاه‌های اسکاتلند به خاطر حمایت از صنایع مخرب و سرمایه گذاری میلیونی در شرکت‌های فروشنده تسلیحات نظامی متهم به جنایات جنگی، مورد انتقاد شدید فعالان حقوق بشر قرار گرفتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از dailyrecord.co.uk، افشای وجود رابطه اقتصادی و سرمایه گذاری  9 دانشگاه‌ برجسته اسکاتلندی با شرکت‌ها و دلالان اسلحه که تسلیحات مورد استفاده در بمباران غیرنظامیان یمنی را فراهم می‌کنند، سبب انتقاد شدید فعالان قرار گرفته و اصول اخلاقی آنان به شدت زیر سئوال رفته است.

از جمله این شرکت‌ها، یک شرکت تولید کننده اسلحه برای عربستان سعودی، یک متخصص رباتیک نظامی و یک بانک روسی وابسته به کرملین است. فعالان حقوق بشر این دانشگاه‌های اسکاتلندی را متهم به حمایت از «صنایع مخرب» و «نقض وعده‌های سرمایه‌گذاری» کرده‌اند.

دانشگاه گلاسکو تقریبا 1.5 میلیون یورو در شرکت‌های مرتبط با تجارت اسحله سرمایه گذاری کرده که  از جمله این سرمایه گذاری‌ها خریداری نزدیک به 550 هزار یورو سهام‌ در سیستم‌های بی.ای.یی (شرکت صنایع دفاعی و هوافضای بریتانیا) می‌باشد. این شرکت‌ها فروشنده هواپیما و پشتیبانی مهندسی به نیروی هوایی عروبستان سعودی هستند که توسط جوامع بین‌المللی متهم به ارتکاب جنایات جنگی در بمباران مناطق غیرنظامی یمن می‌باشد.

با وجود اینکه مقامات دانشگاه گلاسکو مدعی هستند که سرمایه‌گذاری‌های مسئولانه اجتماعی انجام داده‌اند اما مدارک نشان می‌دهد که صندوق 40 میلیون یورویی این دانشگاه سرمایه‌گذاری 300 هزار یورویی در کینتیک، یکی از بزرگترین شرکت‌های اسلحه بریتانیا داشته است. رژیم آل سعود در میان مشتریان دائمی این شرکت بریتانیایی قرار دارد. گلاسکو همچنین نزدیک به 590 هزار یورو در شرکت کوبهام سرمایه گذاری کرده‌ که تامین کننده اصلی تسلیحات نظامی دولت‌های خارجی و نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا است. شرکت کوبهام به بیش از 140 کشور جهان فناوری‌های نظارتی و ردیابی می‌فروشد.

دانشگاه استرثکلاید، داندی، روبرت گوردون و ادینبورگ از دیگر دانشگاه‌های برجسته اسکاتلندی هستند که برخلاف اصول اخلاقی‌شان اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فروش اسلحه کرده‌اند.

جس پوینر، هماهنگ کننده دانشگاه‌ها در کمپین مبارزه با تجارت اسلحه گفت: این عملی منافقانه است که مسئولین این دانشگاه‌ها خصوصا آن‌هایی که مدعی به داشتن سیاست‌های اخلاقی مسئولانه هستند، به تجارت با شرکت‌های خرید و فروش تسلیحات نظامی ادامه دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha