چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی

حوزه/ رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به دیدار اعضای شورای عالی حوزه با مراجع عظام تقلید، گفت: سخنان بسیار جامع و کامل مراجع تقلید راه فعلی و آینده حوزه را به صورت صحیح هموار کرد و اکنون باشناخت نقشه راهی که از سوی آنان حاصل شده، باید شاهد اقدامات عملی باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه، اظهار داشت: امسال کار حوزه به مراتب فعالانه تر و با هوشمندی کامل و درایت خاصی آغاز شده است.

وی با اشاره به خدمات آیت الله حسینی بوشهری در مدیریت حوزه و انتخاب آیت الله اعرافی به عنوان مدیر جدید و با بیان این که هر دو بزرگوار برای ارائه خدمات به حوزه در ابعاد مختلف در هر مسئولیتی که باشند، موثر هستندگفت: به نظر می رسد بزرگان حوزه در خصوص فعالیت های حوزوی در عصر حاضر، امسال از هرسال دیگر، هوشمندانه تر، با درایت و نوع نگاه عمیق و وسیعتری وارد شدند.

*سخنان مراجع تقلید مسیر فعلی و آینده حوزه را ترسیم کرد

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با اشاره به دیدار اعضای شورای عالی حوزه با مراجع عظام تقلید، اظهار داشت: سخنان بسیار جامع و کامل مراجع تقلید راه فعلی و آینده حوزه را به صورت صحیح هموار کرد و اکنون باشناخت نقشه راهی که از سوی آنان حاصل شده، باید شاهد اقدامات عملی باشیم.

*لزوم فعال کردن ظرفیت های حوزه

وی، فعال کردن ظرفیت های پنهان حوزه های علمیه را یک ضرورت مهم عنوان کرد و افزود: حوزه ما عمدتا در فضای فقه و اصول تلاش می کند که البته دانش بسیار ارزشمندی است؛ اما دانش هایی که امروز حوزه، نظام و جامعه ما به آن نیاز دارد در ابعاد مختلف است.

*علم دینی مورد نیاز نظام را باید از جایگاه حوزه استخراج کرد

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: اگر ما خواستار تقویت رابطه میان حوزه و نظام هستیم، باید علم دینی شایسته مورد نظام را از جایگاه حوزه استخراج کنیم؛ این مسئله برعهده مدیران و مسئولانی است که عهده دار امر حوزه هستند.

*لزوم اهتمام حوزه به علوم انسانی 

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با تاکید بر اینکه امروز باید به جنبه های مختلف علوم انسانی و علومی که مورد نیاز جامعه بشری است، اهتمام داشته باشیم، اظهار داشت: فرزانگان حوزوی، اساتید و نخبگان در یک لجنه های خاصی حضور یابند و با نگاه تخصصی، مسائل را تحلیل و تدوین کنند و به نظام ارائه دهند.

وی افزود: در بخش هنر، فقه اجتماعی، فقه سیاسی، فقه فرهنگی و سایر جهاتی که جامعه و نظام ما به آن نیاز دارد، می توانیم با نگاه دیگر و عمیق تری وارد شویم.

*حوزه نوع نگاه فقه اجتماعی را به درستی تبیین کند 

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: اگر گاهی در گوشه و کنار، حرف ها و سخنانی می شنویم که موجب چالش نظام و جامعه اجتماعی می شود و مردم در یک سردرگمی و حیرت قرار می گیرند به این دلیل است که نوع نگاه فقه اجتماعی در این گونه از بحث ها به درستی ارائه نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی افزود: مسئولان حوزه با توجه به غنای محتوایی که در این رابطه وجود دارد، افراد خاصی را بسیج کرده و حمایت جدی در این رابطه داشته باشند تا آنها با نگاه تخصصی و علمی به مسائل بپردازند و نیازهای جامعه و حوزه را برطرف کنند.

*نیاز شهرستان ها به اساتید

وی در ادامه به مسئله هجرت اساتید به عنوان یکی از مهمترین دغدغه مراجع عظام تقلید اشاره داشت و گفت: در شهر آمل، حوزه ای را با دوستان خودمان همراهی کرده و نیاز به اساتید را به صورت روشن مشاهده می کنیم؛ بسیاری از اساتید در قم حضور دارند که شاید اگر در مراکز استان ها و شهرها باشند به مراتب موثرتر و فعال تر خواهند بود.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء افزود: ساحت های علمی که قرار است در شهرستان ها شکل بگیرد و بعدها به حوزه علمیه قم بیاید، از آنجا که قوت و غنای لازم را ندارد متاسفانه دارای ضعف و نقض خواهند بود.

*زمینه هجرت اساتید به شهرستان ها فراهم شود

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با تاکید بر اینکه امروز هجرت اساتید به شهرستان ها با هدف تقویت مسائل اخلاقی، علمی و حفظ سنت ها و ارزش های حوزوی لازم است، اظهار داشت: بر این اساس، قطعا کارکرد اساتید در استان ها بیشتر خواهد شد و افرادی نیز که در شهرستان ها درس می خوانند، برای استان ها، نظام و حوزه موثرتر خواهند شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه استان ها زمینه لازم را برای حضور اساتید فراهم نکرده اند، گفت: هجرت اساتید نیازمند امکانات و تقویت حوزه های شهرستان ها، کتابخانه ها و مراکز آموزشی است تا شوقی برای هجرت اساتید فراهم شود.

انتهای پیام/313/33   

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha