یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بصیرت

حوزه/ تولیت مدرسه امام صادق(ع) مرودشت تاکید کرد: بدون در نظر گرفتن بصیرت هر آموزش مذهبی نمی تواند حرکت زا و معرفت آفرین باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، حجت الاسلام  سید محمود موسوی نژاد تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان مرودشت در جمع همسران و فرزندان روحانیون و حوزویان این شهرستان، اظهار داشت: بهترین وسیله رسیدن جوان و نوجوان به معرفت و ایمان، توکل و اعتماد به خدا و برای خدا قدم بر داشتن است، لذا این  مهم را در جامعه باید  گسترش دهید.

وی افزود: عصر حاضر زمان بلوغ اندیشه ها است، پس تربیت اخلاقی و روحی مردم در سایه تعالیم پر بار اسلامی، بهترین و موثرترین داروی شفا بخش ناملایمات روحی است که باید با شیوه ای جدید و رسا و با دیدی محققانه ولی روان ارائه شود و از تعصبات خشک و بی روح دور باشد و چنان محکم و استوار بیان شود که جهان ماشینی و تکنولوژی نتواند آن را زیر چرخ هایش وارونه جلوه دهد و خرد کند.

استاد حوزه علمیه فارس ادامه داد: گروه نوجوان که نسل آینده ساز فردا است، باید سیر زندگی و اهداف خود را از بستر نظام اعتقادی و اخلاقی جامعه روشن و مشخص کند تا هوشیارانه مسیر را طی کند.

حجت الاسلام موسوی نژاد بیان کرد: با توجه به استقلال فکری در دوره نوجوانی، ایجاد بینش مذهبی اصیل باید با بصیرت همراه باشد و قرآن نیز رمز دعوت انبیا را بر این اساس بیان می کند و می گوید انبیا بر اساس بصیرت، انسانها را به سوی خداوند دعوت می کنند.

وی یادآور شد: از نظر قرآن کریم، بصیرت همان ایجاد معرفت و بیداری فطری است که می تواند شناختی باطنی و اصیل را در انسان ایجاد کند. پس بدون در نظر گرفتن بصیرت هر آموزش مذهبی نمی تواند حرکت زا و معرفت آفرین باشد.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) مرودشت گفت: روح جوان به دنبال کمال است، و لذا باید طوری تربیت شود تا فرصت شکوفایی پیدا کند. به همین جهت قرآن کریم ذکر نام خدا و صفات الهی را تنها راه رسیدن به این اطمینان روحی می داند.

وی یادآور شد: روان شناسان اعتقاد دارند که آشنایی اولیه با مبانی عقیدتی از دو سالگی است، بعنوان مثال کودک از همین مرحله سنی با توجه به شرایط محیط خانواده و جامعه با نماز آشنا می شود.

استاد حوزه علمیه فارس اظهار داشت: تقلید حرکات و شیوه ی اجرای آن مراسم، زمینه آشنایی با این امر عبادی را به وجود می آورد. بهترین راه استفاده از این مرحله سنی آموزش های مذهبی است زیرا زمینه ساز مراحل دیگر رشد سنی کودک خواهد بود.

وی گفت: بی توجهی محیط خانواده نسبت به این موضوع و عدم استفاده از اصول تشویقی و نادیده گرفتن شرایط عقیدتی در کانون خانواده، این مرحله را نفی و آموزش های مذهبی را در مراحل دیگر با مشکل روبه رو خواهد کرد.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) مرودشت در پایان تاکید کرد: یکی از وظایف مبلغین، طلاب و منبری ها این است که با بیان داستان های جذاب فرصت بازنگری و تفکر را به جوان بدهند تا در رفتارش شیوه ی اصلاح را در پیش گیرد و زیربنای رفتار خود را با الگوهای ایمان هماهنگ کند.

انتهای پیام .. 313/44

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha