یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی بابیان اینکه یک جوان به ۵ نوع تربیت نیاز دارد، گفت: در مسائل تربیتی خانواده، دولت، مسئولین و نظام باید سرمایه‌گذاری کنند واصلا در انجام وظیفه فرافکنی نکنیم و هرکسی وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان ، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی، امروز در جمع عزادارن تاسوعای حسین در مهدیه خمینی‌شهر به اشاره به جذب جوانان توسط پیامبر اسلام(ع)، تصریح کرد: در واقعه کربلا جوانان نقش بسیار مهمی را ایفا ‌کردند، آمار نوجوانان و جوانان در بین اصحاب امام حسین زیاد است.

وی بابیان اینکه سیره پیامبر اسلام(ص) جذب جوانان بود، به همین جهت یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که مشرکین به نبی مکرم(ص) می‌گرفتند این بود که می‌گفتند جوانان و کودکان اطراف پیامبر(ص) را گرفته‌اند، گفت: نعمت‌های همچون جوانی، امنیت و سلامتی از جمله نعمت‌های هستند که کسانی قدردان آن هستند که پیش از آن محروم بوده اند. امروز مردم یمن و سوریه قدردان امنیت هستند و ما باید قدردان امنیت کشور باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بابیان اینکه یک جوان در دوره جوانی به 5 نوع تربیت نیاز دارد، گفت: در دوره جوانی در ابتدا خود جوان، خانواده، دولت، مسئولین و نظام باید سرمایه‌گذاری کنند و اصلا در انجام وظیفه فرافکنی نکنیم و هرکسی وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد .

وی با بیان این که اولین نوع تربیت، «تربیت دینی» است، افزود: متدین بودن اولین شرط یک جوان است و به‌عنوان سنگ بنا محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با تأکید بر اینکه روایات زیادی وجود که ایمان شامل سه چیز سخن، عقیده و عمل است، ابراز داشت: کسی که ایمان را بدون اعتقاد به عمل شناخته باشد و تصور کند، منحرف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی بابیان این که جوان باید عبد باشد، ادامه داد: جوانان باید به نماز اهمیت دهند. نماز یک حقیقت درونی دارد که به تنهایی به نماز گزار دعا و یا نفرین می‌کند؛ روح نیاز به آرامش دارد نماز آرامش دهند روح انسان است.

وی تصریح کرد: والدین وظیفه‌دارند با آرامش و مهربانی، جوانان و فرزندان خود را به حجاب و نماز سفارش کنند؛ دین‌داری انسان باید برای خدا باشد و با کوچک‌ترین حرکتی، اختلاس  و تخلف فلان مسئول نباید خدشه و تحت تأثیر قرار گیرد .

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی بابیان اینکه مسئولین نظام باید با تخلفات و اختلاس بعضی از افراد با قاطعیت برخورد کنند، گفت: امروز مسئولین آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌های کشور موظف هستند در ارتقاء تربیت دینی جوانان و نوجوانان کشور تلاش کنند؛ قبول ندارم بعضی می‌گویند جوانان جامعه امروز از دست‌ رفته‌اند، چرا که بخش زیادی برنامه هایی چون  دعای عرفه، اعتکاف و ... را جوانان تشکیل می‌دهند .

وی بابیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه ما حکایت از این دارد که بین حرف و عمل فاصله وجود دارد، عنوان کرد: «تربیت اخلاقی» دومین نوع تربیت جوانان است. ادب گفتار و رفتار مهم‌ترین خصوصیت یک جوان است .

 حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه «تربیت علمی» سومین نوع تربیت جوان است، ادامه داد: جوانان باید با مطالعه، با سیره زندگی ائمه اطهار(ع) آشنا شوند و نباید بیش ‌ازحد اندازه وقت خود را در فضای مجاز صرف کنند .

وی با اشاره به اینکه زیبنده نیست جوان از ترجمه قرآن آگاه نباشد، گفت: شروع قرآن با علم و قلم است؛ افتخار اسلام این است که مباحث آن منطبق با علم است، لذا جوانان باید به مباحث معارفی تربیتی بیشتر توجه کنند  .

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، «تربیت اقتصادی» را چهارمین نوع تربیت جوانان خواند و افزود: خداوند از انسان بیکار بیزار است؛ البته ضعف مدیریت اقتصادی جای هیچ تردیدی ندارد، اشتغال کشور غالباً دچار رکود است، لذا جوانان باید مهارت های لازم را فرا بگیرند.

وی با تاکید براینکه خانواده و اقوام باید به اشتغال جوانان کمک کنند، ادامه داد: سرمایه‌داران و ثروتمندان جامعه فقط دیدگاه اقتصادی نداشته باشند و به بخش اشتغال‌زائی جوانان نیز توجه کنند .

وی بیان کرد: «تربیت اجتماعی و سیاسی» پنجمین نوع تربیت جوان جامعه ماست؛ جوانان امروز باید موضع اجتماعی  داشته باشند و در جامعه رشد کنند و آنان را محدود و محصور کنیم، باید به آنها میدان دهیم تا شکوفا شوند.

حجت الاسلام رفیعی بابیان اینکه برخی از والدین کودکان و جوانان خود را ضد نظام تربیت می‌کنند، گفت: اجازه دهید جوانان و نوجوانان مسائل خوب و بد را از هم تشخیص‌دهند. در جامعه دینی جوانان باید از ولایت‌فقیه، استکبارستیزی، اهداف انقلاب و دوران دفاع مقدس شناخت داشته باشند.

جامعة المصظفی در پایان با اشاره به اینکه دین در جامعه مظلوم است، تصریح کرد: هرکسی به خود اجازه می‌دهد در مورد دین اظهارنظر کنند.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha