یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
 پژوهشی در روش شناسی کلام اسلامی

حوزه/ مرکز "الحضارة لتنمية الفکر الاسلامی" بیروت اثر جدید خود را با عنوان "علم الکلام الاسلامی: دراسة في القواعد المنهجية" ( علم کلام اسلامی، پژوهشی در روش شناسی) منتشر کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مرکز "الحضارة لتنمية الفکر الاسلامی" بیروت  اثر جدید خود را با عنوان "علم الکلام الاسلامی: دراسة في القواعد المنهجية" ( علم کلام اسلامی، پژوهشی در روش شناسی) منتشر کرد.

این کتاب اثر شیخ رضا برنجکار محقق و نویسنده کلامی ایرانی است که به زبان فارسی نوشته شده و توسط حسنین الجمّال به زبان عربی ترجمه شده است.

شیخ محمد تقی سبحانی مدیر مؤسسه کلام اهل بیت(ع) در این رابطه گفت: این کتاب گامی در راستای بازنگری و بازبینی میراث کلامی امامیه با هدف پاسخ گویی به شبهاتی است که دشمنان اسلام و شیعه مطرح می کنند و بر این اساس قرائتی جدید از معارف اعتقادی با محوریت مدرسه اهل بیت(ع) می باشد.

مدیریت مرکز الحضارة نیز در معرفی این اثر در مقدمه آن گفته: با وجود اینکه تا کنون آثار زیادی در علم کلام نوشته و منتشر شده، هنوز نیاز به تحقیقات جدید در این زمینه برای ایجاد روش ویژه و مستقل در علم کلام احساس می شود و این علم حق دارد روش شناسی و روش تحقیق متناسب با خود را داشته باشد.

اما درباره فصول و مباحث مطرح شده در این کتاب باید گفت این کتاب به ابواب و فصول متعددی تقسیم شده که باب اول به کلیات و مفاهیم و تعریف برخی اصطلاحات و ویژگی ها و اهداف علم کلام پرداخته و باب دوم نیز خود به چند فصل تقسیم شده که این فصول ضمن معرفی روش های استنباط به بررسی دو روش عقلی و نقلی پرداخته است. باب سوم کتاب نیز به روش های تبیین، ساماندهی، اثبات و پاسخگویی به شبهات اعتقادی پرداخته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha