یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بر لزوم اهمیت نظریه پردازی در عرصه زیارت تاکیدکرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی پیش از ظهر امروز در اولین نشست کمیته زیارت کشور در دانشگاه قم، با ذکر این مطلب که زیارت حاوی سه عنصر اساسی است گفت: سفر و سیاحت، عشق ورزی به اهل بیت(ع) و گردهم آمدنهای دائمی و همیشگی از جمله ظرفیت های سفر زیارتی به شمار می رود.

وی افزود: از نظر اسلام سفر در بعد دانشی و اقتصادی و فرهنگی و... دارای جایگاه است؛ اقتصاد و سفر دو امر مرتبط دانسته شده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سفر، مباحثی چون آمدن رزق و روزی به شهر و تامین عیش گوارا برای مردم، منافع عمومی، اکتساب معیشت و... از منظر اسلامی بیان شده است.

وی با ذکر این مطلب که سفر در زمینه دانش، به عنوان یک عامل محسوب میشود بیان کرد: سفر از یک سو میتواند در عرصه اقتصاد، از دیگر سوی در عرصه فرهنگ و همچنین در عرصههای دانشی اثر گذار باشد؛ سفر دارای برکاتی چون بهداشت روحی و جسمی و... است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: با توجه به همه اهمیتی که دین به سفر داده است، ولی هنوز نسبت به سفر، برنامه ریزی و نظریه پردازی نکردهایم؛ فرصتها، قابلیتها و ظرفیتهای سفر، هنور در عرصه برنامه ریزی و نظریه پردازی مورد توجه واقع نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با ذکر این مطلب که عشق ورزی به اهل بیت(ع) به صرف ابراز علاقه خلاصه نمیشود، بیان کرد: زیارت مکتبی است که به نیازهای فرهنگی و فکری و اعتقادی و... ما پاسخ میدهد.

وی گفت:  اخلاق و انسانیت و سیاست و تدبیر و فرهنگ و اقتصاد و....همگی از اهل بیت(ع) صادر میشود؛فرصتها و قابلیتهای زیارت، هنوز استحصال نشده است و آنچه رخ می دهد عمدتا به صورت خودجوش و بدون برنامه است و اگربرنامهای نیز وجود دارد بدون در نظر گرفتن راهبردها است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به راه اندازی کمیته زیارت بیان کرد: کمیته زیارت در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با همکاری نهادهای مختلف در قم به لحاظ ارزشمندی این شهر در عرصههای معرفتی و علمی و فقهی تشکیل شده است؛ در قم باید فضلا را نسبت به ارایه نظریههای کلان زیارت سوق دهیم به همین خاطر این کمیته تشکیل شد تا این امور را ساماندهی کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha