شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
حجت الاسلام محمد جواد ارسطا

حوزه/ استادیارگروه حقوق دانشگاه تهران تصریح کرد: راه به دست آوردن مرجعیت علمی بازگشت به قرآن و بازخوانی مفاهیم آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد ارسطا، استادیار گروه حقوق دانشگاه تهران، امروز، در نشست علمی «مرجعیت علمی، الزامات و اقتضائات» که در سالن اجتماعات دانشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، به مصادیق مرجعیت علمی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از آسیب های مباحث در کشور، کلی گویی است که فقط به ارائه مباحث کلی پرداخته شده است؛ به عنوان مثال به رابطه علم و دین، یا مردم سالاری دینی در دانشگاه ها، در سال های گذشته پرداخته شده است، ولی متاسفانه به صورت کلی نکاتی بیان شده است.

وی با بیان این که کشورهای مشرق زمین با سیر مباحث علمی از سوی مغرب زمین روبرو شدند، خاطرنشان کرد: این موضوع در ایران، از عصر مشروطه شدت گرفته است، به طوری که در عصر مشروطه شاهدیم که صاحب نظران، برخی از مفاهیمی که مشروطه با خود آورده بود را حرام اعلام کرده و برای آن رساله نوشتند.

این استاد حوزه و دانشگاه، در توضیح این مطلب افزود: زمانی سیر علمی در ایران به اوج خودش می رسد که بسیاری از مردم  تصور می کردند اگر بخواهند از علوم معاصر برخوردار شوند و در امور فردی منحصر باشند، باید  در تمام مراحل رفتاری زندگی اجتماعی و فردی خود غربی شوند که سالها گذشت تا این تفکرات تعدیل شد.

حجت الاسلام و المسلمین ارسطا با اشاره به اینکه در برخورد با دستاوردهای غیر اسلامی می توان سه مواجهه داشت، افزود: در حیطه علوم انسانی، غیر انسانی علوم تجربی فنی مواجهه اول آن است. آنچه آنها گفته اند به زبان فارسی ترجمه و تدریس کنیم و محور مباحث ترجمه سخنان دیگر باشد.

وی با بیان این که برترین دستاوردهای بشر در قالب بهترین کتاب آسمانی قرآن کریم به بزرگترین پیامبرش نازل شده است و از آن متاسفانه کمتر استفاده می کنیم، ابراز داشت: مراجعه و بازخوانی قرآن  توسط مسلمانان دو ویژگی می تواند داشته باشد یکی در علوم روز تخصص پیدا می کنند و پس از آن باعث می شود که نظام علمی خود را خودمان بسازیم تا در زمین دیگران بازی نکنیم به معنای دیگران برای ما نظام سازی علمی و تعریف از علم نکنند.

استادیار گروه حقوق  دانشگاه تهران با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) که می فرمایند" قرآن کتابی که از گذشتگان و آیندگان در آن آمده است و باید در قرآن کندو کاو کرد"، افزود: یکی از درسهایی که قرآن کریم به ما داده  صحبت از حیوانات و نحوه زندگی آنها است که نکات بسیار علمی برای ما دارد مانند داستان مورچه، در قرآن کریم می فرماید تمام اجرام آسمانی درفلک شناورند. دانشمندان غربی پس از سالها جستجو و تلاش توانستند به این دریافت علمی دست پیدا کنند، در صورتی که در قرآن کریم نکات علمی فراوانی بیان شده است و اگر داشنمندان مسلمان منتظر دستاوردهای دیگران نمی شدند رشد نظام اسلامی و علوم اسلامی در دنیا طور دیگری بود .

وی تاکید کرد: راه به دست آوردن مرجعیت علمی بازگشت به قرآن و بازخوانی مفاهیم آن است؛ قرآن بیش از 6هزار آیه دارد که بیش از 114 بار آیه "بسم الله الرحمن الرحیم" تکرار شده است ، خداوند در همه سوره ها خود را با وصف رحمان و رحیم معرفی و تمام حروفی که در قرآن آمده، با حساب و کتاب همراه است، تک تک حروف با دقت بوده است .

استادیار گروه حقوق  دانشگاه تهران خطاب به کسانی که منکر قرآن کریم می شوند و در سایت ها و شبکه های غربی به اسلام و قرآن توهین می کنند، گفت: اگر می توانید آیه ای مانند آیات قرآن بیاورید ، البته در این کار ناتوان هستید .

حجت الاسلام و المسلمین ارسطا خاطرنشان کرد: فقط در آیه بسم الله الرحمن الرحیم  8 نکته حقوقی می توان دریافت ، حقوق عمومی عظیم ترین آیه قرآن کریم است که عالم براساس اصل رحمت استوار نموده است .

وی افزود: درسی که از این آیه و انتظاری که مسلمانان دارند؛ رهبران جامعه اسلامی در ارتباط با مردم براساس رحمت و محبت باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha