یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام حسین علیه السلام

حوزه/ هنرمندان باید مراقب باشند که بر مأذنه عاشورا، چگونه اذان می گویند و شرایط خود را درک کنند تا بفهمند که چه پیامی از حماسه عاشورا را روایت می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، حمید رضا فهیمی تبار، مولف کتاب "هشت گفتار در خصوص عاشورا"  در همایش "هنر و ادبیات عاشورا" در کاشان، گفت: هنرمندان باید مراقب باشند که بر مأذنه عاشورا، چگونه اذان می گویند و شرایط خود را درک کنند تا بفهمند که چه پیامی از حماسه عاشورا را روایت می کنند.

وی افزود: هنرمندان باید بکوشند زینب وار، پیام اتفاقات خونین کربلا را بر بال هنر نشانده و آن گونه روایت کنند که مورد رضایت خدا است.

به گفته وی، یکی از دردهای اجتماعی در جهان و ایران، مشکل "بی تفاوتی" است و اولین درس عاشورا این است که نسبت به مسایل و ناهنجاریهای جامعه بی تفاوت نباشیم و از این روست که امام حسین علیه السلام برای عبادت خدا، فقط  به حج و نماز اکتفا نمی کند و برای اصلاح امور امت تلاش می کند .

وی با اشاره به خطبه امام حسین علیه السلام در صحرای منا، ادامه داد: رسیدگی به امور اجتماع در اندیشه دینی به اندازه ای است که حضرت بزرگان مکه را در صحرای منا مورد خطاب قرار می دهد. آیا شما اندیشمندان امت نمی بینید که عهد خدا شکسته شده است؟ ارزش های دینی تحقیر می شود و شما ساکت شده اید؟شما که نسبت به سنت پدران خود متعهد هستید چگونه است که نسبت به شکسته شدن سنت پیامبر بی تفاوت شده اید؟

مولف کتاب "هشت گفتار در خصوص عاشورا"  اضافه کرد: امام حسین علیه السلام یک سال قبل از واقعه عاشورا در سخنرانی برای عالمان زمان به فساد اقتصادی و فاصله طبقاتی اشاره می کنند و می گویند: شما، بیوه زنان و افراد ناتوان را در گوشه خانه رها کرده اید؛ این یعنی که با درک پیام عاشورا می توان برای مبارزه با فقر و فاصله طبقاتی حرکت کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان تاکید کرد: همه وقایع سفر کربلا از حج نیمه تمام امام حسین علیه السلام تا اسارت حضرت زینب سلام اله علیها در منبرها گفته می شود، اما از حقایق انسان ساز حماسه حسینی چیزی گفته نمی شود تا برخی از افراد ناراضی نشوند.

نویسنده کتاب "هشت گفتار در خصوص عاشورا" افزود: پیام عاشورا برای اصلاح کل جهان بود و نباید به یک منطقه خاص محدود شود؛ امروز هنرمندان باید حقایق دین و پیام های انسان ساز حماسه عاشورا را به مردم جهان نشان دهند تا دروغ پردازی های رسانه های دشمن  را خنثی کنند.

فهیمی تبار با اشاره به زیارت اربعین گفت: امام حسین علیه السلام خونش را برای اینکه مردم از جهالت نجات یابند، هدیه کرد و دومین پیام عاشورا این است که برای آگاهی بخشی به مردم تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: اگر چه اشک بر امام حسین علیه السلام لازم است، اما کافی نیست و پیام کربلا، ترویج آگاهی و اندیشه ورزی است و باید از مسیر عشق مردم به اهل بیت علیهم السلام برای اصلاح امور جامعه بر پایه آگاهی و دانش استفاده کرد .

مولف کتاب "هشت گفتار در خصوص عاشورا" تصریح کرد: توسعه و آبادی کشور بر پایه تلاش و رشد علمی، معنویت و توکل به خدا تحقق پیدا می کند که باید در هنر و اندیشه هنرمندان و صاحبان اندیشه تجلی پیدا کند و این چنین می توان با درک پیام عاشورا در برابر قداره بندان جهان ایستاد .

فهیمی تبار تصریح کرد: سومین پیام عاشورا این است که قلب شیعه باید از کینه، خیانت و فریبکاری به دور باشد، چرا که اشک ریختن بر امام حسین علیه السلام با کینه و رفتار خیانت آمیز نسبت به مردم سازگار نیست .

وی تاکید کرد: مشکل جهان امروز، کینه و فریبکاری است و عمل به تعالیم و آموزه های امام حسین علیه السلام  راهکار نجات از آن است و همه باید برای پاک کردن زشتی ها از جامعه برخیزند.

مولف کتاب "هشت گفتار در خصوص عاشورا"  ادامه داد: عزاداری امام حسین علیه السلام ایجاد تعهد و مسوولیت می کند و نباید با نگاه سطحی به این روایتها حس مسئولیت پذیری مخاطب را از بین برد.  فکر نکنیم عزاداری تکلیف را از ما ساقط می کند و عزاداری جایگزین تکلیف ما در برابر خدا می شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha