یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمين مهدي زمانی فرد

حوزه/ مدرس حوزه علمیه خراسان مبارزه با غرور و استکبار را مبارزه ای همیشگی دانست و بر اهمیت دو چندان وجود تواضع در میان طلاب تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمين مهدی زمانی فرد، امروز در کلاس درس اخلاق مدرسه شهید صدوقی(ره) مشهد با بیان این که خودپسندی و غرور اصلی ترین عامل دوری انسان از خداست، گفت: کسی که غرور و تکبر دارد، نه متوجه ضعف خود بوده و نه به عظمت خداوند التفات دارد.

وی با استناد به روایت «رحم الله امرء عرف قدره و لم یتعدّ طوره»، عنوان کرد: مبارزه انسان با غرور و استکبار یک مبارزه همیشگی است.

حجت الاسلام والمسلمين زمانی فرد تصریح کرد: علم اندوزی به طور ذاتي باعث غرور انسان می شود و به همين علت طالب علم باید با این غرور مبارزه کنند و این حباب شیطانی را بشکنند.

وی، موقعیت های انسان در جهان هستی را به دو دسته موقعیت های کاذب و واقعی قابل تقسیم دانست و اظهار کرد: جایگاه های اجتماعی و احترامی که انسان از طریق عوامل مادی هم چون پول، مقام و اعتبار به دست می آورد، به دلیل ماهیت مادی آن ها ارزشی نداشته و فناپذیرند.

 استاد دروس فلسفه حوزه علميه خراسان با بیان این که لازم است انسان در مسیر دستیابی به کمالات به دنبال مقامات باقی باشد، گفت: جایگاهی که انسان نزد خدا و اهل بیت(علیهم السلام) کسب می کند، صادق، حقیقی و باقی است.

وی افزود: هیچ موقعیت و جایگاهی از نوع صادق و حقیقی آن غیر از مسیر تواضع و فروتنی حاصل نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمين زمانی فرد با تأکید بر این که اهمیت وجود تواضع در میان طلاب و اهل علم دوچندان است، اظهار کرد: ما باید با رفتار و منش خود در قلب و فطرت مردم جا پیدا کنیم و به همين علت یکی از معیارهای گرایش مردم به روحانیان، تواضع و افتادگی آن ها است.

وی در پایان عنوان کرد: تواضعی مقبول بوده و انسان را به خدا نزدیک می کند که قلبی باشد، وگرنه اظهار تواضع اثر چندانی ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha