چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی

حوزه/ رئیس بنیاد بین المللی اسرا بر لوزم تلاش هرچه بیشتر در زمینه تفسیر و راه مقدسی که علامه طباطبایی پیش روی طلاب گشودند تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء بعد از ظهر امروز، در نشست علمی «جایگاه سنت در تفسیر قرآن با قرآن از منظر علامه طباطبایی(ره)» با ذکر این مطلب که امروز نیازمند آبیاری شجره طیبه‌ای هستیم که علامه طباطبایی آن را غرس کردند، گفت: متاسفانه گاهی آلودگی‌ها نمی‌گذارد، ثمرات این شجره آن طور که باید دیده شود.

وی افزود: متاسفانه علاوه بر این عامل، گاهی شاهد اتهامات و افترائات به علامه هستیم و در این زمینه بهترین کار ما دفاع، وتبیین دیدگاه‌های ایشان است.
رئیس بنیاد بین المللی اسرا با بیان این که علامه طباطبایی شخصیت ممتاز عصر ما است، بیان کرد: هنوز گستره وجودی و بسط میادین معرفتی ایشان به خوبی بسط داده نشده است و در این زمینه ضعف داریم.

وی گفت: مرحوم علامه برخاسته از سفره آیت الله قاضی است و خود را خادم دین دانستند و از همان ابتدا برای احیای اموات معرفتی یعنی ملحدان وبی دینان، آستین همت بالا زدند و بسیاری از همین افراد ملحد را به دین مبین اسلام مشرف کردند.

این استادحوزه یادآورشد: علامه طباطبایی ابایی نداشتند که با چنین افرادی ارتباط گرفته و آنها را با همان مبانی عقلی و فلسفی که علیه دین شده اند، با دین آشنا سازد؛ ولی متاسفانه کمتر شاهد چنین گستره اندیشه ای هستیم.

وی افزود: همین گستره معرفتی بود که باعث تولید المیزان شد؛ گاهی حرف‌های اطرافیان خود را نیز نمی توانیم تحمل کنیم، ولی علامه بسط روحی و معرفتی بسیاری داشت و سخنان را می شنید و با فکر و تعمق پاسخ می داد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی اظهارکرد: اگر این نگاه بسته در رویکردهای معرفتی وجود داشته باشد، هیچگاه کسی مثل علامه تربیت نخواهد شد؛ علامه در شرایطی می‌زیست که باید از همه تقیه می‌کرد، ولی در این شرایط کارهای عمیقی انجام داد و هر چه حوزه دارد مرهون این نوع تلاش‌هاست.
رئیس بنیاد بین المللی اسرا اظهارکرد: مرزبندی میان علوم از دیگر ویژگی های علامه بوده است؛ ایشان با اینکه علوم مختلف را می دانستند و در آنها کاملا متبحر بودند،  ولی این مرز بندی و استقلال را نیز حفظ می کردند و در فضای کار فلسفی قرآنی این دو حریم را حفظ می کردند؛ گرچه با مبانی قرآنی و فلسفی کار می کردند؛ ولی این دو حیطه را در هم مخلوط نکردند و مرز این دو علم را مشخص کرده و روی همان محورها بحث می کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha