شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام رضا برنجکار مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه

حوزه/ با توجه به ضعف‌ها و نیازهایی که در کشور داریم و شبهاتی که مطرح می‌شود، نیازمند تقویت انجمن‌های علمی حوزه هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین برنجکار در دیدار اعضای هیئت مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه با آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه انجمن کلام تقریباً از سال 86 رسماً فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: فرایند تصویب انجمن کلام حوزه از سال 83 آغاز شد و اسفند 86 اولین انتخابات در مجمع عمومی برگزار و هیئت‌مدیره انتخاب شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجمن کلام حوزه بیان کرد: سه سال است در مدارس علمیه اصفهان و مشهد در موضوعاتی که نیازسنجی می‌شود کارگاه‌هایی توسط انجمن کلام برگزار می‌شود.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه تصریح کرد: در اصفهان مبحث امامت و در مشهد مباحث وهابیت و عرفان‌های سکولار در چهار مدرسه توسط انجمن با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه اصفهان و مشهد و در یک مدرسه توسط دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری انجمن برگزار شد.

وی بیان کرد: 40 دوره آموزشی یعنی 40 عنوان درس هرکدام در یک نیم سال به ارزش دو واحد توسط این انجمن تاکنون برگزار شده است که معمولاً مواردی بوده که در حوزه کمتر مطرح بوده است مانند تاریخ علم کلام، کلام جدید، فلسفه دین، قواعد کلامی، منبع شناسی فریقین، جریان شناسی سلفی معاصر و موارد دیگر که مورد تقاضای اعضا بود.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار با بیان اینکه انجمن علمی کلام 120 عضو اصلی و 120 عضو پیوسته دارد گفت: اعضای اصلی حداقل سطح سه دارند و اعضای غیر اصلی کمتر از سطح سه هستند.

وی ابراز داشت: بیش از 100 نشست علمی از جمله نظریه‌پردازی، نقد کتاب و مناظره توسط انجمن برگزار شده است.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه گفت: اولین مجله علمی پژوهشی انجمن‌های علمی را انجمن کلام حوزه به همراه انجمن مطالعات سیاسی راه‌اندازی کرد و تاکنون 11 نشریه چاپ شده و دو نشریه آماده چاپ است.

وی با اشاره به اینکه پروژه نیازسنجی کلام شیعه در سال‌های گذشته توسط انجمن کلام انجام شده است گفت: کتاب روش شناسی علم کلام ابتدا در انجمن کلام تدریس و سپس در دارالحدیث کار شد و بعداً به‌صورت مشترک منتشر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار به بازدیدها و سفرهای علمی انجمن کلام از کشورهایی مانند چین و شهرهایی مانند اهواز اشاره کرد و افزود: در نتیجه سفر به شهر اهواز و ملاقات با مراکز مختلف قول داده شد دو رشته تخصصی امامت و کلام در این شهر راه‌اندازی شود.

وی بیان کرد: دیدار با مراجع عظام و علما، انعقاد تفاهم‌نامه با مراکزی مثل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، موسسه امام صادق(ع)، بنیاد فرهنگی امامت و همکاری با 23 مرکز حوزوی و دانشگاهی ازجمله فعالیت‌های این انجمن بوده اند.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه تصریح کرد: به دلیل اینکه از لحاظ مالی با محدودیت مواجه هستیم و هم اینکه فعالیت‌های انجمن در جاهای مختلفی انجام شود، معمولاً فعالیت‌های انجمن با حمایت مراکز دیگری انجام می‌شود.

وی به افتتاح دفتر انجمن کلام در اصفهان اشاره کرد و گفت: در واقع انجمن کلام حوزه تنها انجمنی است که در شهر دیگری دارای شعبه است.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار در ادامه به راه‌اندازی سایت انجمن از سال 89، ارائه فصل‌نامه، ارائه بعضی محصولات انجمن در قالب نرم‌افزار و لوح فشرده، حضور در نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مختلف توسط انجمن کلام اشاره کرد.

وی به برنامه‌های نکوداشت انجمن اشاره کرد و ادامه داد: انجمن کلام برای مرحوم شیخ محمد جعفری نکوداشتی را برگزار کرده است و درصدد برگزاری نکوداشتی برای آیت‌الله مصباح یزدی است.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه با بیان اینکه معمولاً نخبگان هر علمی در انجمن‌های علمی حضور دارند، گفت: با توجه به ضعف‌ها و نیازهایی که در کشور داریم و شبهاتی که مطرح می‌شود نیازمند تقویت انجمن‌های علمی حوزه هستیم.

وی با اشاره به اینکه جایگاهی برای انجمن‌های علمی در حوزه دیده نشده است عنوان کرد: برای تقویت جایگاه انجمن‌های علمی پیشنهاد می‌کنیم هرجایی که بحث علمی می‌خواهد انجام شود، نمایندگانی از انجمن در آن بحث علمی حضور داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار تقویت اساتید کلام مدارس علمیه را مورد تأکید قرار داد و گفت: ما نیاز داریم که اساتید کلام در مدارس قم و شهرستان‌ها تقویت شوند تا بتوانند طلاب را در بحث کلام تقویت کنند.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha