یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به تشریح ابعاد شکل گیری وحدت اسلامی پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، با تبریک سالروز ولادت پیامبر اسلام و امام صادق(ع) و روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت یک مساله جامع کامل و حساس است؛ شرط لازم برای عزت دین، بقا، فعالیت پویایی و حضور و کارکردهای دین ،وحدت است.

وی افزود: اگر جامعه متفرق شد دین ضعیف و کارکردهای آن چه بسا نه تنها خنثی که معکوس شود؛ اگر وحدت ضعیف شود، دیگر دین نمی تواند از پس آن فلسفه و تحقق فلسفه وجودی خودش که عبادت در روی زمین باشد بر بیاید، یک جامعه تفرقه زده و درگیر اختلاف، امکانات کافی برای ترقی و رشد را در اختیار ندارد و رو به زوال و نابودی بیشتر است.
عضو خبرگان رهبری  با ذکر این مطلب که وحدت حساس ترین امری است که خطرات بسیاری را به سوی جامعه سوق می دهد، بیان کرد: خطرات متعدد و حتی گاهی می بینیم مقدسات دینی را کسانی جاهلانه تفسیر می کنند و تعصب ورزی های طائفه ای را نسبت به مقدسات دین به انجام می رسانند که همین مقدسات دینی با این تعصب و نگاه و حضور بخشی آن می شود، آفت وحدت و وحدت را به هم می زند؛ به هم که بخورد آن موقع مقدساتی که به دنبالش بودیم نیز آسیب می بیند و دین ضعیف می شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به همین خاطر می باید برای وحدت - به عنوان زیرساختی ترین امر و زیربنایی ترین کار و اولین شرط و لازم ترین شرط برای همه دین و همه ترقی و تعالی دینی و تکامل در جامعه بر پایه دین - یک جایگاه اساسی قائل باشیم، منتهی متاسفانه همین امر کلان اساسی و پیش شرط برای همه چیز ، در حاشیه ترین و نادیده انگاشته ترین و غیر مهم ترین و در معرض هجمه ها و هجوم ها و بی تفاوتی ها و تلاش های مخرب به صورت گسترده ترین وضع قرار گرفته است.
وی افزود: می گویند چرا مسلمانها در جامعه اسلامی در جهان امروز و با آن پیشینه و پشتوانه و با این قرآن زندگی، چرا مسلمانها حضور کم رنگی دارند؟ آیا نقصی در دین هست؟ پس مشکل چیست ؟ مشکل این است که ما به آن اولین اصل جامعه سازی یعنی وحدت عمل نکرده ایم و وقتی عمل نکرده ایم جامعه متفرق می شوید و جامعه متفرق خودش با خودش درگیر است، دیگر نیازی نیست بگوییم چرا پیشرفت نمی کند چون خودش خودش را نابود می کند و دچار خودزنی شده است.
این استاد حوزه بیان کرد: درست است که از عبادت فراتر و برتر و مهمتر و اساسی تر و غایی تر نداریم و  اصلا خلقت انسان برای عبادت است  حال این عبادت و این گوهر گرانبها ، این غایت و این نقطه اوج تعالی و تکامل انسان و این امری که همه چیز در جهت او و برای او، از سیاست و حکومت از فرهنگ و تمدن ، همه و همه برای این است که انسان و جامعه بنده عابدی شوند.

وی افزود: همین عبادت با این اهمیتی که دارد ، وقتی به قرآن نگاه می کنید می بینید عبادت مطلوب قرآن، مسبوق به وحدت هست؛ یعنی یک عبادت اساسی ، (نه عبادتی که زید و عمرو به تنهایی اینجا یا آنجا ، البته این هم خوب است) ما اصل عبادت به معنای مطلوب و آرمانی اش بر اساس منطق قرآنی ، پیش شرط او و مقدمه او و زمینه او و بستر ساز او ، وحدت هست.

وی گفت: در قرآن کریم هم آمده است: " ان هذه امتکم امة واحده و انا ربکم فاعبدون" در اینجا، فاء تفریع است؛ اول بحث امت و وحدت و همه این هاست آن وقت کاملا اینها توجه کنند که یک پروردگاری دارند، آن وقت آن عبادت اجتماعی و عبادتی که فراگیر و مطلوب و آرمانی است نه عبادتی که به تنهایی انجام میدهیم، البته آن هم خوب است ولی آن عبادتی که کل حیات را حیات عابدانه و صالحانه می کند متفرع بر این وحدت است. ببینید چقدر وحدت مهم است؟ در این آیه الان وحدت و عبادت کاملا به هم گره خورده اند.
مبلغی بیان کرد: عبادت نقطه اوج فلسفه خلقت که دیگر از این فراتر و برتر چیزی نیست این است که ربطش داده اند به امت واحده، اول باید این وحدت را ایجاد کرد ، سپس همه اینها کاملا باید توجه داشته باشند که یک ربی دارند و رب همه آنها هست، " وانا ربکم" یعنی همه شما ای امت، چون رب دارد سپس " فاعبدون" . ؛ پس وحدت عنصری حیاتی در این بین است.

وی گفت: متاسفانه با این اوصاف نیز این شیء اساسی گرانمایه گرانقدر، نادیده انگاشته ترین و ضعیف ترین است؛ هر کس از این طرف می آید به دلخواه خودش و بر اساس سلیقه خودش حرفی می زند و وحدت را به هم می زند .دیگری هم همینطور. این کاخ شیشه ای وحدت با کوچکترین سنگی شکسته می شود؛ در واقع وحدت یک سری توافق اجتماعی است. الان در خیلی از جامعه کمال وجود ندارد و فساد هم وجود دارد اما توافق اجتماعی بر وحدت را پیداکرده اند .

وی عنوان کرد: وحدت یک امر در دسترسی است، یک زیر ساختارهایی دارد که شارع این زیرساختها را سخت نگرفته است؛ چون اجتماعی است ، مثلا در اینجا از اسلام سخن گفته است نه ایمان؛ مسلمانان باید آدابی را نسبت به هم رعایت کنند؛ یک سری عوامل فرهنگی هست و این حرف را خواهم گفت؛ درست است که خود وحدت مبتنی بر پایه هایی است اما این پایه ها، پایه هایی نیست که ریشه داشته باشد در یک وضعیت تکامل یافته از سر ایمان به معنای دقیق و از سر عبادت به معنای واقعی ایجاد شده باشد.

این استاد حوزه بیان کرد: همین که جامعه شهادتین را بگوید و بدانند که اسلام چنین می خواهند و یک کنترل هایی داشته باشد و یک ارزش های اجتماعی را بتوانند ایجاد کنند، وحدت که ایجاد شود؛ آن زمان است که وحدت مردم و مذهب های مختلف ایجاد می شود؛ ممکن است در این بین اختلاف های فکری هم وجود داشت باشد ولی وحدت شکل خواهد گرفت.

وی گفت: این اختلاف فکری است که گاهی تبدیل به مذاهب مختلف می گردد؛ به رغم مذاهب مختلف و به رغم اختلاف های فکری ، یک سری آداب و یک چارچوب اساسی و یک توافق بر این چارچوب و آداب، بر اساس بینش و منش و روش باید یک جامعه ای را تشکیل بدهیم؛ نباید بگوییم که این توافق باید ریشه در یک عبادت خالصانه داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در این دنیای جوامعی را شاهد هستیم که فسادهای اجتماعی و معنوی دارند و از حیث دینی ساقط شده اند اما وحدت دارند؛ وحدت یک امر در دسترس است؛ امری نیست که بر یک وضعیت ایمانی کامل متوقف شده باشد ولی مشکل این است که این بینش نسبت به وحدت ایجاد نشده و این ارزشها استقرار پیدا نکرده و دین را به شکل دیگری فهمیده ایم.

وی افزود: در این بین هر تابع مذهبی خیال کرده است وابستگی و تقید و تعهد او نسبت به دین این است که دیگری را رد کند و تا می تواند او را از صحنه به درکند و این مساله قطعا بر خلاف وحدت است؛ وقتی از امت سخن می گویند نیز باید بدانیم که امت یک جور فکر نمی کنند و معلوم است این امت اختلافهایی پیدا می کنند؛ ولی در عین حال گفته اند که امت، دارای وحدت است؛ خداوند نیز می فرمایند که " ان هذه الامة امة واحدة" امت واحدغ وحدت یک امر اجتماعی و توافقی و یک امر ارزشی است ، نه یک امر فکری که بیایید بگویید یک فکر کامل داشته باشید.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان کرد: باید این بینش را نسبت به وحدت داشته باشیم که وحدت یک امر اجتماعی است؛ دلیلش هم آن است که وقتی که پیغمبر اسلام تشریف آوردند اول وحدت ایجاد کردند و بعد فرمودند " لما یدخل الایمان فی قلوبکم" بعدا شما از سایه این اجتماع واحد، متوقع است که ایمان در شما ایجاد شود.

وی افزود: این نشان دهنده این است که پیغمبر در همان وضعیت اول که انسان ها هنوز مومن کامل نبودند و فقط شهادتین گفته بودند بر اثر یک تحرکات اجتماعی ، یک نگاه های اجتماعی یک توافق اجتماعی ایجاد می شود؛ حتی پیغمبر عالی قدر اسلام می خواست این توافق را با یهودی ها و نصرانی ها نیز داشته باشد ، آنها خودشان آداب و هنجارها را شکستند؛ یعنی یهودی ها آمدند و بهم خورد؛ و الا توافق با آنها هم می شود ایجاد کرد؛ توافق اجتماعی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha