یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت

حوزه/رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: هنوز میان حوزه و دانشگاه، وحدت، هم گرایی، هم افزایی و تعامل به عنوان یک برنامه اول و در اولویت قرار نگرفته است و لذا برای ایجاد این وحدت مهم و اثرگذار نیاز به طرح و راهبردی جدید هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری «حوزه»  ضمن تاکید بر وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان نخبگان جامعه اسلامی اظهارداشت: این دو نهاد علمی و نخبگانی اولین رسالتشان رسالت علمی و معرفتی است، اگر قرار باشد که نقطه هم جوشی میان این دو نهاد پیدا کنیم در گام نخست باید میان دانش های حوزوی و دانش هایی که در دانشگاه وجود دارد ارتباط ایجاد کنیم.

نویسند کتاب « مروری بر سنت و سکولاریسم » افزود: با توجه به خاستگاه این دو مجموعه به هر حال یکی در سنت های کهن اسلامی ما و جامعه حضور داشته و دیگری ناشی از نیازها و ضرورت های جدید است، در اولین گام باید بیندیشیم که چگونه می توانیم بین این دو حوزه معرفتی پیوند بزنیم، طبیعی است که نقطه اساسی این هم جوشی باید در ارتباط با محتوای علوم اسلامی و محتوای علوم انسانی باشد، کاری که به هر حال یکی از ضرورت های بایسته ای است که هم حوزه هم دانشگاه در این زمینه باید اقداماتی انجام دهند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: پس از ایجاد ارتباط معرفتی و علمی میان این دو مجموعه ما نیازمند یک همگرایی در هدف گذاری و همکاری در مرحله اقدام و عمل هستیم ، به هر حال این دو نهاد هریک در یک کشور و محیط جغرافیایی مشغول به کار و تلاش هستند، و این جامعه هم نیازهای مشترکی دارد، لذا با ایجاد ارتباط میان اهداف و هم گرایی این دو نهاد برای رفع نیازهایی که امروز مردم، جامعه و نهادهای اسلامی مواجه هستند، اقدامات ارزشمندی انجام دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی بیان داشت: یکی دیگر از محورهایی که باید در دو نهاد مورد توجه قرار بگیرد جنبه های اخلاقی و رفتاری است که باید در این دو نهاد حاکم شود، هم گرایی میّسر نمی شود الا اینکه دو نفر همدیگر را بپذیرند و به یکدیگر و منش و ظرفیت های همدیگر احترام بگذارند.

مدیرمسئول نشریه علمی – پژوهشی نقد و نظر تصریح کرد: امروز بیش از گذشته نیاز داریم که اساتید، دانشجویان و طلاب ما همدیگر را درک کنند و نسبت به همدیگر حرمت بگذارند و این احساس داشته باشند که همانطور که خودشان دارای ظرفیت ها و امکاناتی هستند، طرف دیگر نیز همین امکانات و ظرفیت را دارد، توجه به این مسائل زمینه های همکاری را بیشتر فراهم می کند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه دشمن از هر ترفندی برای ایجاد اختلاف میان قله های علمی کشور استفاده می کند، اظهارداشت: بزرگترین ظرفیت های انسانی ما در این دو نهاد وجود دارد اگر قرار است توفیقی در هر جامعه ای اتفاق بیفتد به وجود تعامل و همکاری نخبگانی آن جامعه بستگی دارد، طبیعی است که دشمنان ما نقطه اول هدف گیری شان اینست که نخبگان ما را از صحنه اجتماعی و ارتباط با مردم و با یکدیگر دور کنند.

وی ادامه داد: امروز ما می توانیم بگوییم که اگر از ظرفیت های موجود و نخبگانی ما در حوزه  و دانشگاه دست به دست یکدیگر بدهند و تلاش کنند و اهداف مشترک را در راستای تقویت جامعه اسلامی بکار بگیرند بدون تردید همه برنامه ها و اهداف دشمن نقش بر آب خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی به تلاش های گذشته در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: بی تردید تلاش هایی که صورت گرفته است ما را در طول مسیر تاریخ انقلاب اسلامی و در برابر دشمنی های استبکار یاری رسان بوده است و نمی توان منکر خدمات گذشتگان بود چرا که اگر نبود آن تلاش ها و مجاهدت های گذشتگان وضعیت امروز ما مشخص نبود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: البته اینکه بگویم این تلاش ها و کارها ما را به هدف رسانده است، نه، چنین اتفاقی نیفتاده و به صراحت می گویم که راه نرفته بسیاری داریم. من احساس می کنم نه در نهاد دانشگاه و نه در نهاد حوزه هنوز ایجاد هم گرایی به عنوان برنامه اول و در اولویت تلقی نشده و قرار نگرفته است، هنوز ما هم گرایی را به عنوان یک کار حاشیه ای و فردی تلقی می کنیم و وحدت حوزه و دانشگاه را تنها به اندازه یک مناسبت خاص یک هفته ای محدود کرده ایم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت تصریح کرد: برای ایجاد این هم گرایی باید هم ظرفیت های مدیریتی و سطح عالی حوزه و هم دانشگاه در سطوح عالی فعال شوند و تدابیری برای ایجاد این وحدت به معنای واقعی کلمه صورت بپذیرد، ما نیازمند طرح و راهبردی جدید و عمیق هستیم.

گفت وگو : اکبر پوست چیان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha