یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام علی ذوعلم

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: امروز ما به شدت نیازمند وحدت جدی حوزه و دانشگاه هستیم نه این که آن را صرفاً در حد یک همکاری و تعامل قلمداد کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تاکید بر این که وحدت حوزه و دانشگاه یک ضرورت ملی و انقلابی و یک اقدام بایسته در حوزه فکر و فرهنگ و علم است، اظهار داشت: اساساً پتانسیل انقلابی جامعه ما در سطح نخبگانی از پشتیبانی حوزه و دانشگاه نشات می گیرد و اگر حوزه و دانشگاه در اصل شکل گیری گفتمان انقلاب حاضر نمی شد و به ویژه در دوران پس از انقلاب این دو مرکز اندیشه ای و علمی، پشتیبانی عملی و فکری از انقلاب به عمل نمی آورد، قطعاً انقلاب اسلامی با چالش های بسیار جدی روبرو می شد.

وی افزود:  به لطف الهی امروز این دو مرکز در کلیت خود پشتیبان انقلاب اسلامی و مروج فرهنگ آن هستند؛ با این وجود هر گاه وحدت حوزه و دانشگاه به معنای درست خود تبیین شده و راهبردهای عملی آن دنبال شود ، کارآمدی و ظرفیت وجودی انقلاب اسلامی افزایش قابل توجهی می یابد.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  اضافه کرد: همچنین وحدت حوزه و دانشگاه یک ضرورت فکری است از این حیث که این دو نهاد، جریان فکری جامعه را شکل می دهند و طبعاً اگر همسویی فکری در مرحله تولید اندیشه و فکر در بین آن ها وجود نداشته باشد، خروجی این مساله باعث ایجاد شکاف و انشقاق فکری در جامعه می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: از سوی دیگر آن چه مشخص است این که وحدت حوزه و دانشگاه نهایتاً به وحدت جامعه و انسجام ملی کمک می کند و لذا باید برای تقویت این وحدت همت گماشت.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم با اشاره به این که چنین وحدتی خود یک بایسته و یک ضرورت دینی و اسلامی محسوب می شود، گفت: نگاه اسلام به مقوله تفکر و تولید علم و اندیشه و ارتقای فکری جامعه ایجاب می کند که این دو نهاد در این مسیر همدلانه و با یک هم افزایی تلاش خود را سامان دهند.

وی تصریح کرد: با همه این ها باید گفت که متاسفانه هنوز وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک آرمان قابل تحقق به یک گفتمان تبدیل نشده است ، به این خاطر که برخی چه در درون حوزه و چه دانشگاه فکر می کنند که این آرمان قابل تحقق نیست و استدلالشان هم این است که اساساً ساختار حوزه و ساختار دانشگاه و نظام آموزشی هر کدام از این ها و غایات این دو با یکدیگر تفاوت هایی دارد و بر اساس این فرض، وحدت حوزه و دانشگاه را به طور مصداقی متصور نیستند.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم ابراز داشت: از طرفی به نظر بنده متاسفانه شاهد یک نوع تنزل این آرمان از مقوله وحدت به سطح همکاری حوزه و دانشگاه هستیم، در حالی که امام و رهبری و سایر اندیشمندان و بزرگان ما که همواره از وحدت حوزه و دانشگاه دفاع کرده و می کنند ، تاکید داشته و دارند که وحدت بسیار فراتر از همکاری است و البته همکاری مقدمه لازم برای وحدت است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha