یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حوزه انقلابی

حوزه/ مدیر مدرسه فقهی آل یاسین گفت: باید نسبتی صحیح میان حوزه و انقلاب باشد تا حوزه انقلابی معنا پیدا کند؛ مقصود از حوزه انقلابی، شعار دادن نیست؛ بلکه مجموعه حوزه باید مبانی انقلاب را قبول داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حقانی در نخستین نشست از سلسله جلسات حوزه انقلابی که در مدرسه علمیه علوی قم برگزار شد، به تعریف انقلاب پرداخت و گفت: انقلاب به معنای دگرگونی و حرکت بر علیه نظام فاسد طاغوت است که نظام اسلامی را جانشین این نظام فاسد نموده است.

وی با بیان این مطلب که انقلاب اسلامی بالاتر از این جانشینی مذکور بوده است، اظهار داشت: این انقلاب، حرکتی برای خروج از سلطه جهانی و علیه نظام سلطه بین المللی بوده است.

مدیر مدرسه فقهی آل یاسین ابراز داشت: به گمان برخی از افراد، غایت انقلاب، رسیدن به رفاه بود؛ اما هدف امام راحل(ره)، برپایی عدل و قسط بوده که سرنگونی نظام سلطه، یکی از مصادیق آن بوده است.

*مقصود از حوزه انقلابی دادن شعار نیست

حجت الاسلام والمسلمین حقانی با اشاره به تعریف حوزه انقلابی، خاطرنشان ساخت: باید نسبتی صحیح میان حوزه و انقلاب باشد تا حوزه انقلابی معنا پیدا کند؛ مقصود از حوزه انقلابی، شعار دادن نیست؛ بلکه مجموعه حوزه باید مبانی انقلاب را قبول داشته باشند.

وی با اشاره به برخی از مبانی انقلاب، تصریح کرد: نفی سلطه، یاری مستضعفین، اعتقاد به حاکمیت اسلام در جامعه، عدم جدایی دین از سیاست، جامعیت دین اسلام و ... از جمله مبانی انقلاب می باشد.

مدیر مدرسه فقهی آل یاسین بیان داشت: حوزویان باید عزم جدی، اصرار بر حرکت و فعالیت در راستای مبانی فکری انقلاب داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حقانی با اشاره به ضرورت انقلابی ماندن حوزه های علمیه، اظهار داشت: حوزه از مبانی اسلام اطلاع داشته و این تعصب در آن وجود دارد؛ همچنین مردم نیز حوزه را به عنوان نهادی که آنان را به سمت خدای متعال حرکت دهد، قبول دارند؛ پس حوزه باید برای بقای انقلاب، بماند.

وی ابراز داشت: اگر انقلاب سیلی بخورد، دشمنان تا قرن ها نخواهند گذاشت اسلام سر بلند کند؛ به همین دلیل، حفظ نظام اسلامی از أوجب واجبات است.

*امروز انگیزه هایی برای خارج نمودن حوزه از انقلابی بودن وجود دارد

مدیر مدرسه فقهی آل یاسین با اشاره به این مطلب که امروز انگیزه هایی برای خارج نمودن حوزه از انقلابی بودن وجود دارد، خاطرنشان ساخت: علت وجود این انگیزه آن است که دشمنان از جنگ نظامی و اقتصادی مأیوس شده و به دنبال آن هستند که این انقلاب را از درون متلاشی نمایند که یکی از راه های آن، عدم انقلابی بودن حوزه است.

*سه جریانی که برای انقلابی ماندن حوزه مشکل ایجاد می کنند!!

حجت الاسلام والمسلمین حقانی با بیان این مطلب که سه جریان برای انقلابی ماندن حوزه، مشکل ایجاد می کنند، تصریح کرد: متحجرین، گروه اولی هستند که به دنبال این موضوع بوده و از قدیم نیز بوده اند؛ این افراد حتی ولایت اهل بیت (ع) را در حد مسائل اخلاقی تعریف می کنند.

وی اظهار داشت: گروه دوم کسانی هستند که معتقد به مبانی علوم انسانی غرب بوده و بر عدم انقلابی بودن حوزه تلاش می کنند.

مدیر مدرسه فقهی آل یاسین ادامه داد: گروه سوم اشخاصی هستند که در راستای تغییر افکار به دنبال یارگیری در حوزه می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حقانی ابراز داشت: نشانه گیری اصلی امام راحل از انقلاب اسلامی، آمریکا بوده و شاه در مرتبه بعد قرار داشت؛ اما امروز برخی از انقلابی ها اعتقاد دارند که دشمن اول ما عربستان است که سخنی نادرست می باشد.

وی با اشاره به راه های اصلی انقلابی ماندن حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: فعالیت های فکری؛ نه حرکت های شعارگونه و همچنین مراجعه به فرمایشات امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب در راستای درک مبانی انقلاب دو موضوع مهم برای انقلابی ماندن حوزه های علمیه می باشد.

*در مقابل اختلاف مبانی برخی از بزرگان انقلاب چه کنیم؟

مدیر مدرسه فقهی آل یاسین در پاسخ به این سوال که تکلیف ما در مقابل اختلاف مبانی برخی از بزرگان انقلاب چیست، تصریح کرد: نباید گفت که این افراد ضد انقلاب هستند؛ اما برای اینکه مسیر درست را بپیماییم؛ باید از ولی فقیه تبعیت کرده و به دنبال حجت شرعی باشیم؛ ما باید سخن افراد را شنیده؛ با کلام رهبر انقلاب سنجیده و اگر مخالفتی نداشت، عمل نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین حقانی با اشاره به شاخص های طلبه انقلابی، بیان داشت: اعتقاد به مبانی انقلاب، فعالیت برای انقلاب و ... از جمله شاخص های طلبه انقلابی است؛ البته باید فعالیتی داشت که ضرر به تکلیف اصلی طلاب که تحصیل علم است، نداشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حوزه انقلابی باید مسائل و مشکلات انقلاب را حل کند یا خیر؟ اظهار داشت: یکی از فعالیت های حوزه انقلابی، استخراج مبانی اداره کشور از اسلام است؛ حوزه باید پا به رکاب انقلاب باشد.

مدیر مدرسه فقهی آل یاسین در پایان با اشاره به قابلیت های حوزه برای انقلابی نگاه داشتن کشور، ابراز داشت: اشخاصی در این حوزه می توانند برای انقلابی نگاه داشتن کشور فعالیت کنند که شیران روز و عابدان شب باشند؛ همچنین اشخاصی می توانند کار کنند که اهل علم؛ مخصوصا در زمینه فقه و اصول که از پایه های علوم حوزوی است، باشند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha