شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله واعظ زاده خراسانی

حوزه/ آیت الله واعظ زاده از علمای برجسته جهان اسلام بود که خدمات شایانی به حوزه علمیه و دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه های مشهد کرد؛ ایشان به تشویق شهیدمطهری وارد دانشگاه معقول و منقول شد، و بنیانگذار دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین صمدی پنجشنبه شب در مراسم ارتحال آیت الله واعظ زاده خراسانی که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزارشد  گفت: خداوند متعال زمین و آسمان را مسخر انسان کرد و انسان نیز امروزه با دستیابی به فرمول های پیچیده زمین وآسمان را فتح کرده است.

سخنران مراسم  گفت: خداوند سعادت انسان را با چهار عنصر بزرگ رقم زده است که اولین آن عقل است؛ قرآن کریم 64بار عقل را ستوده است و روایات بسیاری نیز در مدح عقل وجوددارد.

وی عنوان کرد: پیامبران الهی دومین وسیله بزرگ سعادت بشر هستند؛ پیامبران الهی به کمک عقل انسان آمده اند تا اگر شهوت و هوای نفس و... اجازه نداد که عقل به درستی کار کند او را به راه راست هدایت کنند؛ در فتنه 88 افراد فتنه گر همه عاقل بودند ولی خوی ریاست طلبی و دنیا دوستی آنها را در مقابل نظام و انقلاب و رهبر قرارداد.

محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: اگر عقل بدون پیامبران و دین رها شود انسان را به خطرناک ترین موجود طبیعت تبدیل می کند؛ دشمنان می خواستند که عقل انسان هارا بادنیا طلبی و قدرت طلبی پیوند بزنند ولی رهبری حکیمانه و پیامبر گونه رهبر انقلاب و بصیرت مردم انقلابی ما آنها را ناکام گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین صمدی اظهارکرد: ائمه اطهار(ع) پس از پیامبران الهی بیشترین سهم را در هدایت انسان ها دارند و به عنوان سومین رکن در هدایت بشر مطرح هستند؛ پس از ائمه نیز علمای بزرگ که احادیث بسیاری در وصف آنها رفته است انسان ها را به سعادت رهنمون ساخته اند؛ قطعا اگر علما در دوران غیبت نبودند همه مردم مرتد می شدند.

وی با ذکر این مطلب که آیت الله واعظ زاده خراسانی از جمله شخصیت های برجسته جهان تشیع بود، گفت: ایشان از خاندان علم و دانش بود که از 200 سال پیش از خطبا و وعاظ مشهور خراسان و حوزه های علمیه بودند؛ ایشان 91 سال پیش متولد شد و در نوجوانی به همراه پدر و برای تحصیل علم به نجف اشرف رفت و بعد از آن به قم و سپس به مشهد مراجعت کرد.

سخنران مراسم بیان کرد: ایشان از شاگردان مرحومین آیات عظام حجت، بروجردی، امام راحل، گلپایگانی، اراکی، صدرالدین صدر، طباطبایی و... بودند؛ ایشان از مرحوم آقابزرگ تهرانی اجازه نقل حدیث داشت و اجازه اجتهاد خود را از بزرگان حوزه دریافت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین گفت: ایشان خدمات شایانی به حوزه علمیه و دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه های مشهد کردند؛ ایشان به تشویق شهیدمطهری وارد دانشگاه معقول و منقول شدند، و بنیانگذار دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی بود.

محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: پیشنهاد تاسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سوی ایشان مطرح شد و رهبر انقلاب نیز ایشان را به عنوان اولین دبیرکل مجمع انتخاب کردند که تا سالها نیز این سمت رابه عهده داشتند ؛رهبر انقلاب پس از استعفای این عالم بزرگ از این پست، ایشان را علامه فرزانه خطاب کردند.

وی گفت: تعابیر رهبر انقلاب از این عالم بزرگ و جلیل القدر نشان از بزرگی و جایگاه فاخر ایشان در عرصه های مختلف علمی و تبلیغی و تقریبی و خدمت رسانی در عرصه های گوناگون دارد.

حجت الاسلام والمسلمین صمدی عنوان کرد: ایشان در سالهای دور و در زمانی که تنها نشریه دینی مکتب اسلام در جامعه تاریک آن زمان نورافشانی می کرد، در کنار آیات عظام سبحانی و مکارم شیرازی و نوری همدانی از نویسندگان اصلی این نشریه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha