یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
فصلنامه اقتصاد اسلامی

حوزه/ شصت و چهارمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی "اقتصاد اسلامي" ویژه زمستان ۱۳۹۵ از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این فصلنامه در تازه ترین شماره خود شش مقاله ارائه داده است.

«ارزیابی نقش کمیته امداد امام خمینی(ره) در توسعه اشتغال پایدار روستاها» عنوان مقاله ای است که به قلم یوسف قنبری، راضیه نوری و حسین غفورزاده نگاشته شده است. در چکیده مقاله آمده است:

توزيع عادلانه فرصت هاي شغلي در بين منطقه يك كشور از الزامات اساسي توسعه متوازن است. هدف اصلي اين پژوهش، ارزيابي نقش كميته امداد در توسعه اشتغال پايدار روستاهاي شهرستان خمين و بررسي اين فرضيه است كه «كميته امداد امام خميني؛ در توسعه اشتغال پايدار روستاها تاثير مثبتي داشته است».

اين پژوهش از لحاظ هدف كاربردي و از نظر روش توصيفي ـ تحليلي است و جامعه آماري شامل 2310 نفر از افراد روستايي تحت حمايت كميته امداد مي باشد كه از طرح هاي اشتغال زايي اين نهاد استفاده كرده و تعداد 180 نفر با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي به عنوان نمونه مورد پرسشگري قرار گرفتند.

نتايج به دست آمده از پژوهش نشان داد كه بار عاملي هر يك از مؤلفه هاي اشتغال پايدار شامل؛ امنيت شغلي 88/0، اقتصاد و درآمد 81/0، تثبيت جمعيت 47/0، توانمندي شغلي 5/0، كيفيت اشتغال 78/0، رضايت از وام 5/0، توسعه شغل هاي جديد 63/0 و متنوع سازي فعاليت­ها 94/0 در سطح معناداري كمتر از 05/0 قرار دارد كه گوياي نقش مؤثر كميته امداد در توسعه هر يك از اين ابعاد و در نتيجه توسعه اشتغال در منطقه است.

دیگر عناوین مقالات ارائه شده در این فصلنامه شامل: «تعزیر مالی و جریمه دولتی برای مطالبات غیرجاری در بانکداری اسلامی» به قلم سیدعباس موسویان و فرشته ملاکریمی، «ارزیابی توجیه ‌پذیری خلق پول به وسیله سیستم بانکی در نظام بانکداری اسلامی» اثر حسن سبحانی و حسین درودیان، «طراحی الگوی بانکداری مقاومتی مطالعه موردی بانک نیازهای اساسی» تحقیقی از سجاد سیفلو، «نقش منابع تملیکی(آزاد) در تأمین مالی و وصول مطالبات غیرجاری نظام بانکی» پژوهشی از محمدنقی نظرپور و اکبر کشاورزیان و «مدل ‌سازی قرارداد اجاره اعیان در اقتصاد اسلامی با بهره‌گیری از نظریه قراردادها» به قلم سیدهادی عربی، مرتضی درخشان و مصطفی شیخانی می باشد.

علاقمندان جهت تهيه فصلنامه، به پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي:

http://poiict.org/category/eqtesad_islami مراجعه كنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha