یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آثار شهید مطهری

حوزه/ بالا رفتن قدرت تجزیه و تحلیل، به دست آوردن استقلال فکری، تحصیل روحیه علمی، کمک به تذهیب نفس، آشنایی با اسلام ناب از جمله مواردی بوده اند که در طی مطالعه آثار شهید مطهری، توانسته ام به آنها دست یابم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، بخش آموزش های غیر حضوری مرکز قرآن و حدیث حرم کریمه اهل بیت(ع) از ابتدای فعالیت خود پذیرای قشرهای مختلف مردم از هر ملیت بوده و در این راستا با ثبت نام از علاقه مندان و ارائه محتوای دوره های مختلف و برگزاری آزمون به صورت ماهانه از شرکت کنندگان و صدور گواهینامه پایان دوره برای کسانیکه حد نصاب نمره را کسب کرده باشند، توانسته است اقدامات مفید و مخاطب پسندی را در بخش آموزش غیر حضوری نسبت به زائرین و مجاورین بانوی کرامت انجام دهد.

سبک و سیاق کار بدین گونه است که علاقه مندان اعم از خواهران و برادرانی که امکان حضور در برنامه ها و آموزش های حضوری در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، را ندارند با مراجعه به مرکز آموزش های غیر حضوری و ثبت نام در رشته ها و عناوین ارائه شده ۱۶ گانه و دریافت محتوای دوره ها اعم از کتاب و یا لوح های فشرده به صورت غیر حضوری مطالعه کرده و در آزمون ها شرکت می کنند و امکان ثبت نام در چندین رشته به صورت همزمان نیز برای علاقه مندان امکان پذیر است و شخص می تواند به صورت یکدفعه در چندین رشته ثبت نام و در آزمون ها شرکت نماید و در صورت کسب حد نصاب نمره گواهینامه پایان دوره خود را دریافت نماید.

در این راستا مصاحبه ای با یکی از علاقه مندان به شرکت در دوره های غیر حضوری مرکز قرآن و حدیث به نام خانم سیده فرزانه نقوی، ۴۶ ساله اهل کشور پاکستان که مدت ۲۸ سال ساکن کشور ایران و شهر مقدس قم می باشد و  توانسته  در این زمینه موفقیت های خوبی را کسب کند انجام داده ایم که در ذیل می آید:

خودتان را  معرفی نمایید؟

سیده فرزانه نقوی، ۴۶ ساله که هم اکنون در منزل تحصیل می کنم و مشغول خانه داری بوده و حدود ۲۸ سال ساکن کشور ایران می باشم و ۴ تا فرزند دارم.، سه پسر و یک دختر. پسر اول: طلبه اتمام کارشناسی، مسلط به زبان های عربی و انگلیسی. پسر دوم: کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی و طراح سه بعدی و انیمیشن. دختر: در حال اتمام کارشناسی ارشد رشته فلسفه و حکمت اسلامی؛ حافظ کل قرآن. پسر سوم و فرزند آخر: مشغول تحصیل در رشته گرافیک و همسرم نیز طلبه سطح خارج رشته فقه و اصول حوزه علمیه هستند و عمدتا فعالیت های علمی- پژوهشی دارد.

تا کنون در چه دوره های آموزشی در حال برگزاری در حرم شرکت نموده اید و موفق به دریافت گواهی اتمام دوره شده اید؟

دوره آشنایی و مطالعه آثار شهید مطهری که موفق به اخذ گواهی پایان دوره نیز شده ام و دوره ی آشنایی با نهج البلاغه که در حال گذراندن دوره می باشم.

علت علاقه ی شما جهت حضور در دوره های آموزشی غیر حضوری حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهاچه بوده است؟

بدلیل سیر منظم مطالعه ای که در برنامه ریزی دوره های مذکور دیدم و اینکه بنده به میزان زیادی در منزل اهل مطالعه هستم و تا کنون کتبی را از دروس ادبیات عرب همراه با استماع صوت اساتید و موارد مشابه از دروس حوزوی خوانده ام، بعلاوه مدت قابل ذکری نیز در حوزه های علمیه مشغول به تحصیل بوده ام و به قول معروف با کیفیت مطالعه در منزل آشنایی داشته و با این امر مأنوسم، همین انس با کتاب و مطالعه در منزل بسیار برایم پربرکت بوده است و سطح علمی خوبی بحمدالله برایم به ارمغان آورده است، برای نمونه بنده به عنوان کارشناس چندین برنامه تلویزیونی شبکه سحر تی وی ۲، که به زبان اردو بر آنتن می رود در برنامه ای تحت عنوان «گهرانه» توفیق حضور داشته ام و ویدئو این برنامه های در یوتیوب نیز در دسترس علاقه مندان قرار داده شده است. پس شرکت برایم در این دوره آموزشی که توسط حرم مطهر ارائه می شد، جذاب و مفید می نمود؛ افزون بر اینکه بهتر و بیشتر به امور منزل نیز می توانستم رسیدگی نمایم، پس بهتر چنین دیدم که با شرکت در دوره های غیر حضوری حرم مطهر می توانم بین امر مهم تحصیل علم، و وظیفه خطیر خانه داری جمع کنم و به هر دو به نحو مطلوب برسم.

از چه طریقی با مرکز آموزشی دوره های غیر حضوری حرم مطهر آشنا شده اید؟

بنده الحمدلله توفیق حضور مستمر در نماز جماعت حرم را در صحن امام رضا علیه السلام را  دارم و در یکی از این حضورها پس از اتمام اقامه نماز، مکبر محترم برنامه های آموزشی حرم مطهر را اعلام نمود که آموزش غیر حضوری نیز یکی از این اعلام ها و برنامه ها بود. بدین نحو با این دوره آشنا و جهت تحصیل و مطالعه ی کتب آن اقدام نمودم.

تأثیرات آشنایی و مطالعه ی کتب خوانده شده در طول دوره؛ در زندگی شخصی شما به چه نحو بوده است؟

از نکات مهم در باب مطالعه این است که، هر کتابی را باید با روشی متناسب با هدف آن خواند. گاهی هدف حفظ کردن، گاهی هم فهمیدن عمیق و دقیق، در بعضی موارد اطلاع سطحی و در مواردی هم گرفتن دیدگاه، یا تغییر و تکمیل یک دیدگاه قبلی است. اما در باب آثار شهید مطهری بحث دقیق تر می شود وهدف من از مطالعه آثار شهید مطهری، فهمیدن عمیق و دقیق و گرفتن دیدگاه های ناب ایشان در باب مسائل مختلف بوده است.

بالا رفتن قدرت تجزیه و تحلیل، به دست آوردن استقلال فکری، تحصیل روحیه علمی، کمک به تذهیب نفس، آشنایی با اسلام ناب از جمله مواردی بوده اند که در طی مطالعه آثار شهید، توانسته ام به نوبه ی خود بدان ها دست یابم.

آموزش گام به گام در سیر کتب شهید مطهری به نحوی بود که؛ یک سیر آسان به مشکل طراحی شده بود که اگر کسی با این سیر پیش رود قدم به قدم و گام به گام آموزش می بیند بدون اینکه دچار مشکل شود، بدین نحو نیز در مواجهه با آثار شهید دچار مشکل خاصی نشدم.

میزان همدلی و همیاری اعضای خانواده ی شما با شما نسبت به شرکت در دوره های آموزشی چگونه بوده است؟

داشتن خانواده ای خوب از جمله بزرگترین نعم الهی است و بسی جای شکر بسیار دارد. الحمدلله خانواده خوب و دلسوزی دارم و همه ی اعضا اهل مطالعه و تحصیل اند و به این دلیل شرایط مشابهی داریم که به درک اعضا از هم بسیار کمک می کند و همدلی پایداری را ثمره می بخشد. در تمامی مراحل مطالعه کتب و نیز زمان های برگزاری آزمون مربوط به هر کتاب از حمایت های روحی فراوان خانواده بهره بردم و این همدلی های مکرر نقطه و قوت و محرک بیش از پیش بنده در مسیر حرکتم بوده است. همه ی این رفتارها بدلیل درک اعضا خانواده از هم بوده است. کمک های اعضا هم از جهت روحی و القای افکار مثبت برای استواری در مسیر بوده است و هم از حیث فهم مطالب کتب مورد مطالعه شهید ره؛ داشتن بحثای تبیینی به صورت هم فکری و مباحثه ای بوده است.

چگونه بین امر همسرداری و مادری و تحصیل خود جمع کرده اید؟ نحوه ی مدیریت شما به چه صورت بوده است؟ توصیه شما به خانم هایی که به دلیل رسیدگی به  همسر و خانواده، از تحصیل خود سرباز می زنند چیست؟

این کار برایم سخت نبود و البته رمز و کلید سخت نبودن بسیاری از کارها در برنامه ریزی صحیح نهفته است. وقتی زمان انجام هر کاری از کارهای روزمره مشخص باشد خود بخود بسیاری از مشکلات خانم های خانه دار مشغول تحصیل مرتفع می گردد. بنده در ابتدا به امور خانه داری رسیدگی می کنم و پس از اتمام کارها با خیال آسوده و فراغ بال به مطالعه مشغول می شوم و حتی برای رفتن به میهمانی و خارج از منزل نیز براحتی سعه وقت دارم. البته حفظ اعتماد به نفس و بالاتر از آن توکل به خداوند متعال در انجام امور بسیار راهگشاست و نقطه قوت مهمی است.

توصیه ای که هم می توانم به خانم های علاقه مند به تحصیل و در عین حال خانه دار داشته باشم همین مطلب است. نبایست به بهانه عدم وقت و توان از انجام امور اعم از خانه داری یا تحصیل سرباز زد؛ بسیار کم است شرایط استثنایی اما حق این است که در غالب موارد امکان جمع بین شرایط و رسیدگی به امور با هم وجود دارد.

مقام معظم رهبری فرمایشی دارند بدین مضمون که: «برعکس جوامع غربی، اسلام به نقش مادران و زنان در جامعه بسیار تأکید دارد و معتقد است باید مادران جامعه اصلاح شوند تا تاریخ آینده اصلاح شود. در اسلام هرکس زن را به بی سوادی و بی اعتنایی به شرکت در کارهای اجتماعی و مادر بودن و همسر بودن تشویق کند، خیانت کرده است».

این کلام آقا نشان گر اهمیت علم اندوزی و اصلاح به تبع آن دارد که خانم ها در هر نقشی لازم است این نکات را مورد توجه و تدقیق قرار دهند.

درپایان اگر صحبت خاص دارید بفرمایید؟

در پایان، لازم می دانم از تلاش های دلسوزانه ی مسئولین جامعه المصطفی العالمیه که زمینه معرفت آموزی دینی بسیار خوبی را برای طلاب سایر کشورهای جهان، در ایران فراهم آورده، صمیمانه قدردانی نمایم و اشاره داشته باشم به این مطلب که همین تلاش هاست که در جهت صدور اسلام ناب محمدی صل الله علیه و آله و سلم نقطه ثقل و امید است و در ادامه تشکر ویژه دارم از تولیت محترم حاج آقای سعیدی و آستان پر برکت حضرت فاطمه معصومه  سلام الله علیها، که زمینه های رشد معنوی، علمی، بصیرت افزایی در قالب دعوت سخنرانان به نام، اجتماعی و… را برای مخاطبین، زائرین و مجاورین حضرت فراهم آورده اند و از خداوند منان عافیت و توفیقات روز افزون برای این گرامیان مسالت دارم.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha