چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
امامزاده کججانی

حوزه/ سه شنبه شب ها این امامزاده جایی برای سوزن انداختن ندارد، درست مثل سه شنبه شب های مسجد مقدس جمکران، زائران هر سه شنبه میهمان سفره اطعام امامزاده هستند، زائرانی که از گوشه و کنار این استان و شاید استان های دیگر خود را به سه شنبه های این امامزاده رسانده اند.

خبرگزاری «حوزه» تبریز: جاده های پرپیچ و خم اما طبیعتی بکر و زیبا دو طرف جاده را احاطه کرده است، تو گویی از محله بهشت عبور می کنی تا به بهشت برسی.

درست چسبیده به شهر تبریز، ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهر، پس از عبور از این جاده دلنشین و آرام، به یک امامزاده می رسی، درست در انتهای این کوچه باغ های زیبا؛ مرقد مطهر امامزاده سیدمحمد کججانی(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) قرار  دارد.

یک محوطه بزرگ و حوضچه ای پر از آب که تو را به سمت پاکی دعوت می کند، در گوشه گوشه این حیاط نیز خانواده ها دور هم نشسته اند که فضایی صمیمی را ترسیم می کند؛ تجدید وضو می کنی و وارد صحن مطهر امامزاده می شوی و خادمانی که با کمال احترام تو را به داخل رهنمون می شوند.

ورودی صحن، غرفه هایی دایر شده برای کودکان و نوجوانان، پر از شور و اشتیاق و چند روحانی و مبلغ که هر کدام در گوشه ای از این غرفه ها مشغول بازی و صحبت با این کودکان هستند؛ یک روحانی در حالی که بادکنک هایی به شکل گل درست می کند، از کودکی درباره آیات قرآن می پرسید و پس از شنیدن قرائت سوره های کوچک قرآن، این گل را به او هدیه می کند.

در گوشه ای دیگر مبلغی در حال پاسخگویی به پرسش های مراجعه کننده است، غرفه ای که بالای آن مشاوره مذهبی حک شده است.

از محل غرفه ها که عبور می کنی، به آشپزخانه ای می رسی که همیشه خدا چایی تازه دم دارد و از زائران این امامزاده پذیرایی می کند، بعد از صرف یک چایی قند پهلو، وارد حرم  مطهر می شوی؛ برای رسیدن به ضریح مطهر باید چند پله ای بالا بروی...

اینجا مرقد مطهر شمس ‌الدين سيد محمد بن صديق بن محمد كججانی نواده چهاردهم امام سجاد(ع) است که امروز بعد از سال ها غربت و مهجوری در روستایی به نام کججانی در جوار شهر تبریز، مأمن دل های خسته‌ شده است.

آبادی كججان به سال ۶۱۴ هجری قمری به خود باليد، آنجا كه سيد محمد را در آغوش خود ديد و كججان آن زمان كه مهد تمدن و فرهنگ غنی اسلامی و مقر دانشمندان و فضلای بزرگ بود گهواره ‌ای شد برای آن تا در او ببالد و به بار بنشيند؛ سید محمد كججانی پس از عمری كسب معارف در ۶۳ سالگی در سال ۶۷۷ هجری قمری نقاب از جنس خاک بركشيد.

اوايل كه می ‌آمدی كلبه ‌ای قديمی مقبره شريف اين عارف بزرگ بود و امروز اگر ببينی به همت دستان توانا و آستين افشانی مردانی والاتبار زيارتگاهی است مصفا كه هر چه دست آبادی بر آن كشيده شود طالب است.

سه شنبه شب ها این حرم امامزاده جایی برای سوزن انداختن ندارد، درست مثل سه شنبه شب های مسجد مقدس جمکران، زائران هر سه شنبه میهمان سفره اطعام امامزاده هستند، زائرانی که از گوشه و کنار این استان و شاید استان های دیگر خود را به سه شنبه های این امامزاده رسانده اند.

امامزاده سیدمحمد کججانی(ع) از نوادگان امام سجاد(ع)

امامزاده کججانی تبریز، مقصد گردشگری مذهبی

امامزاده سیدمحمد کججانی، یکی از مکان های مذهبی معروف تبریز، روزانه پذیرای صدها انسان خسته دل و عاشق و دوستدار امامت و ولایت است که این مکان مقدس را به یکی از مقاصد گردشگری مذهبی در استان آذربایجان شرقی تبدیل کرده است.

این امامزاده که طی سال های اخیر به همت اداره کل اوقاف وامور خیریه استان آذربایجان شرقی به شکل زیبایی مرمت و ساماندهی شده، علاوه بر روزهای عادی هفته، روزهای سه شنبه پذیرای انبوه زائران و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از اقصی نقاط استان و سایر شهرهای کشور است.

امامزاده سیدمحمد کججایی در روستای کججان در جنوب شرقی شهر تبریز در جوار گورستانی که قدمت آن به قرون ششم و هفتم هجری قمری می رسد واقع شده و سنگ نوشته های مقبره های آن شاهکاری از هنر حجاری به شمار می رود.

مرقد این عارف دلسوخته به بلندی یک متر در میان نرده زیبایی از سنگ مرمر قرار گرفته و در پای میله مزبور کتیبه ای با مضمون «الله، هذا روضه الفقیر الی الله الکبیر، محمدبن الحاج صدیق بن محمد، فی ذی الحجه سنه سبع و سبعین وستمائه» با حروف نستعلیق به طور برجسته منقوش است.

این مرقد تا سال 1378 شمسی در درون بقعه کوچک از قطعه سنگ های گورستان قرار داشت که به همت اداره اوقاف و امور خیریه استان و مردم خیّر و از محل نذورات مردمی بازسازی و وسعت کنونی این امامزاده به بیش از یک هکتار می رسد.

حیاط بقعه به مساحت سه هزار و ۶۸۵  مترمربع در ضلع جنوبی حرم واقع است که زائران پس از گذشتن از آن از دو باب ورودی جداگانه برای بانوان و آقایان وارد حرم می شوند که وسعت آن ۲۵۰مترمربع است.

مولانا شيخ محمود شبستری از مشاهير و عرفای آذربايجان در عهد سلطان محمد خدابنده در كتاب سعادتنامه در مدح خواجه سيد محمد كججانی شعر سروده است.

امامزاده سیدمحمد کججانی(ع) از نوادگان امام سجاد(ع)

میزبانی از شش هزار نفر در سه شنبه ها

یحیی نبی پور عضو هیئت امنای امامزاده کججانی می گوید: به دلیل حجم زیاد زائران که روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود، برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی در این مکان تدارک دیده شده است که برگزاری آیین های عزاداری، شب های احیا در ماه رمضان، آیین های جشن و سرور مذهبی، اقامه نمازهای جماعت، سخنرانی و برپایی اردوهای زیارتی دانش آموزان از آن جمله است.

وی می افزاید: در حال حاضر علاوه بر تبریز از شهرهای استان های همجوار همچون اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان و تهران نیز زائر داریم که تعداد آنها در روزهای سه شنبه هر هفته بسیار زیاد می شود.

نبی پور عنوان می کند: در شب های سه شنبه هرهفته به همت مردم نیکوکار و از محل درآمدهای خود امامزاده و نذورات مردمی، زائران با شام پذیرایی می شوند که تعداد آنها بین چهار تا شش هزار نفر در نوسان است.

نبی پور، تعداد کارکنان و خدمتگزاران امامزاده سیدمحمد کججایی را حدود ۳۰ نفر اعلام کرده و می گوید: جز هشت نفر آنها که قراردادی هستند، بقیه به طور افتخاری به زایران خدمت می کنند، با توجه به استقبال آحاد مردم و به خصوص جوانان از آیین های مختلف امامزاده و همچنین حضور معنوی در این مکان مقدس، لزوم رسیدگی بیشتر به وضعیت آن و همچنین توسعه آن بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

نبی پور با بیان اینکه طرح توسعه مجموعه امامزاده از چند سال قبل تعریف شده است، تصریح می کند: قرار است مساحت مجموعه حداقل به دوبرابر مساحت فعلی افزایش یابد که در این صورت می توان امکانات جدید رفاهی و مذهبی برای زایران تدارک دید.

امامزاده سید محمد کججانی(ع)، رکورددار حضور زائران در نوروز

مدیر داخلی امامزاده سید محمد کججانی همچنین ادامه می دهد: امامزاده سید محمد کججانی(ع) رکورد حضور زائرین را در نوروز امسال شکست.

نبی پور با اعلام این مطلب می گوید: بیش از ۳۰ هزار زائر در طرح آرامش بهاری در ایام نوروز امسال از امامزاده سید محمد کججانی(ع) بازدید کردند.

مدیر داخلی امامزاده سید محمد کججانی ابراز می دارد: تحویل سال همانند سال‌های قبل با قرائت چهل یاسین، دعای سال تحویل و پخش زنده پیام مقام معظم رهبری به مناسبت سال جدید همراه بود.

نبی ‌پور یادآوری می کند: امسال مبلغین اعزامی از قم با حضور در خیمه ‌های معرفت نسبت به ارائه مشاوره اقدام کرده و به سئوالات شرعی و شبهات دینی زایرین پاسخ دادند که این برخورد بسیار مناسب مبلغین باعث شده بود کودکان گرایش بیشتری برای حضور در این مکان مقدس پیدا کنند.

وی، ارائه پذیرایی و اهدای بسته‌ های فرهنگی به زایران، خدمات ویژه به کودکان، اجرای مسابقات فرهنگی، نقاشی و قرآن‌ خوانی را از دیگر برنامه های این امامزاده عنوان می کند.

امامزاده سیدمحمد کججانی(ع) از نوادگان امام سجاد(ع)

طرح ضیافت الهی در امامزاده

همچنین حجت‌ الاسلام محمدرضا خلیلی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو تبریز به خبرنگار ما می گوید: طرح ضیافت الهی به مناسبت ماه مبارک رمضان در امامزاده سیدمحمد کججانی(ع) در حال اجراست.

وی تصریح می کند: این طرح از اولین روز ماه مبارک رمضان، با حضور مبلغان مذهبی اعزامی از قم و همچنین همراه با برنامه‌ های مختلف فرهنگی، ویژه برنامه ها، نمازهای جماعت، سخنرانی و... برگزار می شود.

حجت الاسلام خلیلی ادامه می دهد: در کنار طرح ضیافت الهی، کلاس ‌های آموزشی قرآنی نیز برای دانش ‌آموزان این منطقه دائر است که علاقه‌ مندان می‌توانند در این کلاس‌ ها شرکت کنند.

 

گزارش: بیت اله احمدی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha