پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمود ملک دار

حوزه/ رئیس مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه با بیان این که روحانیت انقلابی در تاریخ حوزه های علمیه، پشتوانه همیشگی مردم بوده اند، گفت: امروز منشور روحانیت حضرت امام راحل(ره) نباید بین طلاب و روحانیت مغفول بماند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمود ملک دار امروز در همایش اسوه های مقاومت با محوریت تجلیل از آزادگان روحانی کشور در هتل نخل مشهد، با بیان این که تاریخ حوزه های علمیه و روحانیت انقلابی همواره اینگونه بوده که آنان چراغ هدایت و پشتوانه همیشگی مردم بوده و در گره گشایی از مشکلات تلاش می کردند، بیان کرد: این روحانیت انقلابی در اوج حاکمیت ستمشاهی فریاد نورانی قرآن و عترت را به مردم می رساندند و امروز منشور روحانیت حضرت امام راحل(ره) نباید بین طلاب و روحانیت مغفول بماند.

رئیس مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه بر اساس بیان امام راحل(ره) حوزه های علمیه را مهمترین پایگاه اسلام در برابر حملات، انحرافات و کج روی ها دانست و با بیان این که علمای بزرگ اسلام همواره تلاش کردند تا مسائل حلال و حرام الهی را بدون دخل و تصرف برای امت تبیین کنند، افزود: اگر فقها نبودند مشخص نبود امروز چه علومی به عنوان علوم قرآن، اسلام و اهل بیت(ع) به توده مردم داده بودند چراکه سلاطین همواره برای تحریف دین تلاش می کردند.

وی آزادگان روحانی را نور امید امت دانست و گفت: شما بودید که چراغ هدایت و روشنگری را در دل رزمندگان زنده نگاه داشتید.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار با اشاره به خطبه 78 نهج البلاغه، این خطبه را مصداق بارز آزادگان در کسوت روحانیت دانست و با بیان این که محبوب ترین بندگان نزد خداوند کسانی هستند که حق تعالی آنان را به مهار هوای نفس یاری کرده باشد، تصریح کرد: مهار نفس تنها به زحمت خود انسان نیست بلکه باید توام با عنایت و توفیق واسعه الهی باشد.

وی انس با خداوند متعال، قرآن و اهل بیت(ع) را عاملی در مهار هوای نفس دانست و با بیان این که وقتی خداوند انسان را بر مهار نفس یاری کرد، پوشش ظاهر و باطن او با توجه به خواست حق انجام می شود، خاطر نشان کرد: جایگاه افراد با مهار نفس به عنوان عالم خودساخته تعریف می شود که مصدر مراجعه مردم قرار گرفته و در تاریکی ها چراغ هدایت مردم و در ظلمت های ستم، شبهات و فتنه ها چراغ راه بشریت هستند.

رئیس مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه با بیان این که در ظلمات دوران اسارت و حاکمیت رژیم منفور بعثی، روحانیت و علمای دین به عنوان چراغ راهی برای رزمندگان در اردوگاه های مملو از ستم، شبهه و فتنه های گوناگون دشمنان بودند، اظهار کرد: این قشر به واقع پناهی برای آزادگان در طی هشت سال جنگ تحمیلی بودند.

*عالمان دینی گشاینده گره های کور فکری، اعتقادی و سیاسی هستند

وی عالمان دین را گشاینده گره های کور فکری، اعتقادی و سیاسی و کشاف راهکارها و راه حل ها و کلید حل پیچیدگی ها دانست و ابراز کرد: همانطور که روحانیت به عنوان انسان هایی بصیر، از مشکلات گره گشایی می کنند، در ایام اسارت نیز همواره دوری از وطن و خانواده را به جان خریدند تا این رزمندگان مجاهد در خط مقدم جبهه های حق علیه باطل با دشمن مبارزه کنند.

رئیس مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه با اشاره به ضرورت تدوین خاطرات دوران اسارت بر اساس سفارش مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: نقش روحانیت و طلاب در دوران اسارت باید بیان و تدوین شود و این رسالت بر دوش شماست که از نزدیک با جریان اسارت درگیر بودید و راهنمای گمشدگان و چراغ هدایت نیز هستید.

حجت الاسلام و المسلمین ملک دار با اشاره به نقش اثرگذار روحانیت انقلابی، به مدیریت آنان در ایام اسارت اشاره کرد و با بیان این که شما راهنمای همه در بیابان های سرگردان به سوی راه حق و حقیقت هستید، گفت: امروز باید فعالیت جهادگونه مورد تاکید مقام معظم رهبری از همین فرهنگ و فضای دفاع مقدس خط بگیرد و آغاز شود؛ چراکه این دوران، گنجینیه ارزشمند برای ماست.

وی روحانیت را پیشقدم در همه عرصه های نظام مقدس جمهوری اسلامی و پیشتاز در عرصه خدمت و مبارزه با دشمنان نظام و انقلاب دانست و بیان کرد: عظمت و عزت این نظام را بایستی همه ما یعنی روحانیون و طلاب و مسئولان و مدیران حوزه های علمیه حفظ کرده و با برنامه های دقیق و کارشناسی در تعالی آن بکوشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha