یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین نوایی مشهد

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: نظام اسلامی جایی است که افراد صالح حضور و فعالیت دارند که این امر صحت، قدرت و توجه به کار در جامعه اسلامی را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین نوایی در جلسه هفتگی اخلاق اداری کارکنان مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به امانت الهی که در اختیار انسان قرار گرفته است، گفت: نظام اسلامی جایی است که افراد صالح حضور و فعالیت دارند که این امر صحت، قدرت و توجه به کار در جامعه اسلامی را نشان می دهد.
وی افزود: از اين جهت شايسته گزيني و تحقق شايسته سالاري مرهون اين امر است كه قبل از ورود افراد به يك مجموعه كاري خصوصا در نظام مقدسي  همچون جمهوري اسلامي باید با دقت، وسواس و احتياط كامل انجام شود؛ زيرا قرآن مجيد و روايات به اين امر اهتمام ویژه ای داشته اند.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی حضور یک فرد با ویژگی تکبر، غرور و به هم زننده اوضاع یک مجموعه را دارای اشکال اساسي دانست و گفت: برخی نیز کارها را توجیه کرده و به گمان خودشان نمامی درباره افراد را وظیفه خود می دانند.
معاون فرهنگی-اجتماعی حوزه علمیه خراسان در ادامه به بحث رازداری پرداخت و اظهار کرد:  نباید همانند کسانی بود که بذر کینه می پاشند و رازهای دیگران را فاش می کنند؛ در واقع کتمان اسرار مردم واجب و رازداری در مسائل مختلف مهم می باشد که این امر در مباحث عرفانی نیز دارای اهمیت است.
وی به برخی جایگاه های کتمان نکردن حقیقت نیز اشاره و خاطر نشان کرد: حقیقت، شهادت، علم و... که به طور مثال ولایت امیرمؤمنان(ع) نباید کتمان شود.
حجت الاسلام و المسلمین نوایی درباره حفظ اسرار در یک مجموعه به ادامه بحث پرداخت و اظهار کرد: خداوند نمی پذیرد که آبروی یک نفر در یک مجموعه دست به دست شود و درباره او سخن بگویند.
وی با اشاره به روایتی درباره شمارش لغزش های دیگران که نزدیک ترین مسئله به کفر خوانده شده است، اظهار کرد:براي اينكه اينگونه افراد مجال و ميدان فعاليت نداشته باشند چهار راه را بر شمرده اند  كه نگفتن راز، شيوه زندگي و سرمايه خود و ديگران به افراد را نخستين مسير عنوان كرده اند.  
مشاور مدیر حوزه علمیه خراسان همنشینی نکردن با افراد سخن چین و نمام را دومین راه جلوگیری از افشای اسرار خواند و یادآور شد: اگر حتی یک سوم جامعه ای اینگونه باشد، آن اجتماع خیر و سعادت نخواهد داشت.
وی افزود: فردی که قصد خوار کردن کسی را داشته باشد تا او را از چشم دیگران بیندازد، خداوند او را به ولایت شیطان واگذار می کند در حالی که حتی ابلیس نیز اورا نمي پذيرد . 
حجت الاسلام و المسلمين نوائي نپذیرفتن سخن عیب جویان را سومین راه مقابله با سخن چینان و افشاکنندگان اسرار عنوان و ابراز کرد: چهارمین راه نیز توجه به سنت الهی در اخفای سرّ است؛ همان طور که خداوند بر این امر بنا دارد و به طور مثال حق تعالی در مورد افشا یا اثبات یک کار و یا گناه بسیار سخت می گیرد.
معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان به دعای باران موسی و اجابت نشدن آن اشاره و خاطر نشان کرد: خدواند خطاب به موسی می فرماید که در میان شما کسی است که نمام و به هم زننده میان افراد است و به همین علت باران نمی بارد که آنان را به چند چیز از جمله حفظ آبروی دیگران توبه داد و باران بارید.
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha