شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه حوزه های فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند نگاه فلسفی و فقهی هستند، گفت: تولید اندیشه و نظریه در عرصه های فلسفی و فقهی بخش های هنری و رسانه ای باید مورد توجه قرار گیرد که البته تولید و تامین این مباحث فکری وظیفه حوزه های علمیه است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی شامگاه چهارشنبه در دیدار با سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با اشاره به ظرفیت های حوزه که می تواند در تعامل و ارتباط فرهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد، اظهار داشت: تاکنون به بیش از صد مرکز و موسسه پژوهشی در حوزه مجوز اعطا شده است؛ بیش از مجله حوزوی دارای مجوز از سوی حوزه های علمیه فعالیت هستند؛ حدود چهل مرکز آموزشی و تخصصی در قم و سایرشهرها وجود دارد؛ همچنین موسسات فقهی زیادی در قم فعالیت دارند که بسیاری از آنها نیز دارای مجوز حوزه هستند.

وی همچنین به فعالیت تعدادی از مراکز و موسسات فرهنگی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: انجمن های علمی حوزه فعالیت های ارزشمندی دارند که البته باید تقویت هم شوند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: همچنین به دنبال این هستیم که با هماهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، کانون های فرهنگی هنری را به انجمن های هنری و رسانه ای تبدیل کنیم.

آیت الله اعرافی به فعالیت 600 مدرسه علمیه در کشور اشاره کرد و گفت: غیر از خراسان، بقیه استان ها دارای مدیریت استانی هستند که با نگاه جدید در حال توان افزایی و ارتقاء هستند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: همچنین برنامه هایی نظیر مدارس امین و طرح هجرت در قالب شبکه ای فعالیت دارند و ظرفیت های اشاره شده بخشی از توان حوزه در عرصه فرهنگی است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد حوزه های ارتباطی بسیاری با حوزه های علمیه دارد، گفت: در شورای فرهنگ عمومی به عنوان یک شبکه کشوری می توان خدمات و اقدامات موثری داشت؛ بنده همیشه اذعان می کنم به شورای فرهنگی عمومی توجه خاصی نشد؛ خیلی می شود از این ظرفیت استفاده کرد در حالی که به آن خیلی کم بهاء داده می شود.

وی افزود: در شورای عالی انقلاب نیز حوزه های تلاقی زیادی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه های علمیه وجود دارد؛ همچنین کانون های مساجد، معاونت قرآنی ارشاد و حوزه های هنری، سینما و رسانه می توانند به مهم ترین حوزه های ارتباطی این دو نهاد تبدیل شوند.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: برخی اسناد مصوب نظیر نقشه جامع علمی،  مهندسی فرهنگی، سند تحول آموزش و پرورش و دانشگاه اسلامی به گونه ای است زمینه همکاری و تلاقی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه های علمیه وجود دارد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه بحث هنر گاهی دارای یک رویکرد سیاسی می شود و تفاوت فتوا و سلیقه در این عرصه ها وجود دارد، گفت: بنده فکر می کنم اگر کسی ابتکاری به خرج دهد، برخی هنرها بی شبهه مشروع است و سرمایه گذاری در این عرصه ها موجب نشاط اجتماعی می شود.

وی افزود: می توان الگوی نشاط اجتماعی را در قالب هنر و عرصه های دیگر با حفظ کامل موازین شرعی ارائه داد؛ باید قلمروهایی را برای شور و نشاط نسل جوان گشود در حالی که حتی از هیچ خط قرمزی عبور نکند.

رئیس جامعه المصطفی افزود: انجمن های هنری در نظام وزارت فرهنگ در برخی استان ها جان لازم را به لحاظ نیروی انسانی و بودجه ندارند و در این زمینه می توان کارهای شایسته انجام داد.

آیت الله اعرافی در ادامه با بیان اینکه حوزه های فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند نگاه فلسفی و فقهی هستند، تصریح کرد: تولید اندیشه و نظریه در عرصه های فلسفی و فقهی بخش های هنری و رسانه ای باید مورد توجه قرار گیرد که البته تولید و تامین این مباحث فکری وظیفه حوزه های علمیه است.

وی افزود: می توان پروژه های مشترکی را تعریف کرد تا در قلمروهای فلسفی و فقهی تولید نظریه شود؛ همچنین همکاری این دو نهاد در عرصه اسناد، تولید فکری، تحقیقات فرهنگی از قبیل سبک زندگی و بخش های عملیات میدانی جای کار بسیاری دارد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه حوزه به اندازه توان خود در راستای هم افزایی مشترک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی همکاری دارد، تصریح کرد: پیشنهاد می کنم کارگروه مشترکی میان این دونهاد در راستای تعیین نوع تعامل و محورهای مشترک همکاری تشکیل شود.

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha