شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
تصاویر/ همایش «حوزه علمیه و جمعیت»

حوزه/ شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی با صدور بیانیه ای بر لزوم اصلاح سیاست های جمعیتی و افزایش فرزندآوری در کشور تاکید کرد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، متن بیانیه شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی که به امضای آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه و رئیس جامعة المصطفی العالمیه، حجج اسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، محمودرضا جمشیدی مدیر حوزه های علمیه خواهران و سید حسن ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه رسیده و امروز در همایش حوزه علمیه و جمعیت در قم قرائت شد به این شرح  است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وجود مقدس امام صادق(ع) به نقل از نبی اکرم(ص) می فرمایند اولاد و فرزندانتان را افزایش دهید چرا که روز قیامت با کثرت امت خودم بر سایر امت ها مباهات می کنم.

علی رغم تأکید فراوان اسلام بر افزایش کمی و کیفی امت اسلامی و فرزند آوری متأسفانه در سال های اخیر کم توجهی امت اسلامی و خصوصا مردم عزیز ایران اسلامی به این مهم کاملا نمایان و ملموس است.

بر اساس آمارهای رسمی موجود زنگ خطر هشدارهای جمعیتی برای جمعیت ایران به صدا در آمده و ساختارهای جمعیتی کشور به سرعت به سمت سالمندی قطعی در حال حرکت است، همینک و در سال 1396 بیش از 5 سال از هشدارهای مقام معظم رهبری درباره تحولات جمعیت در نظام جمهوری اسلامی ایران و لزوم اصلاح سیاست های جمعیتی و ضرورت عزم ملی و اقدام عاجل همه قوای نظام جمهوری اسلامی مبنی بر افزایش فرزند آوری و  تکثیر نسل می گذرد.

 

با گذشت 3 سال از اعلام سیاست های کلی جمعیت با کمال تأسف بر اساس اعلام کارشناسان ملی و بین المللی جمعیت جمهوری اسلامی ایران با نرخ باروری حدود 8/1 درصد پایین ترین نرخ باروری جهان اسلام را دارا ات و در سرعت سیر سالمندی جمعیت رتبه سوم جهانی را از آن خود کرده است.

در همین راستا شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی بر اساس رسالت دینی و ملی بر خود لازم می داند نکات مهمی را به محضر عموم مردم شریف و فهیم ایران اسلامی، فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی و مسؤولان کلیه نهادهای حاکمیتی و عمومی کشور به ویژه به حضور محترم رؤسای قوای سه گانه نظام جمهوری اسلامی که مخاطبان اصلی نامه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در ابلاغ سیاست های کلی جمعیت بودند یاد آوری کند:

1 . بر همه آحاد ملت شریف ایران اسلامی لازم است با توجه کامل به پیامدهای ناصواب و گسره تربیتی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی تک فرزندی و کم فرزندی، رسالت تاریخی، ملی و دینی خویش درباره آینده ایران اسلامی را تشخیص دهند و با اصلاح فرهنگ موجود و با اعتماد و حسن ظن به وعده های صدق پروردگار کریم سبب نزول فیوضات الهی و افزایش نسل مسلمانان در جامعه اسلامی شوند.

2 . اقدام نخبگان در باز کردن گره های ذهنی مطلب درباره لزوم تغییر سیاست های جمعیتی یکی از مطالبات اصلی و مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی است، لذا بر همه دلسوزان جامعه اعم از علمای دینی، فضبلی حوزوی، فرهیختگان دانشگاهی و کارشناسان جمعیت لازم است که با بررسی دقیق شرایط نگران کننده کنونی و آینده نگری تحولات جمعیت پیامدهای غیرقابل جبران روند عمومی کاهش نرخ رشد جمعیت کشور را تبیین کرده و نقش تاریخی و وظیفه نخبگانی خویش را برای اصلاح نگرش جامعه در جهت حفظ اقتدار و ارتقای عزت جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای تحقق تمدن نوین اسلامی ایفا نمایند.

بدیهی است کوتاهی مجامع تأثیرگذار و گروه های مرجع خسارت جبران ناپذیری را در فردای ایران اسلامی به بار خواهد آورد.

3 . در شرایط فعلی که علیرغم گذشت 3 سال از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت می گذرد، این سیاست های چنانکه بایسته است اجرا نشده و نرخ باروری در کشور تغییر کرده است و در آستانه ورود به چهارمین سال اعلام این سیاست ها انتظار می رود رؤسای محترم قوای سه گانه و در ادامه مسؤولان همه نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر ذی ربط همانند وزارت بهداشت، کمیسیون های مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی  و غیره ضمن افزایش حساسیت و تمرکز ببیشتر در حل این مهم، گزارشی ازاقدامات عینی خود برای تحقق اهداف کلان و سیاست های نوین جمعیتی را ارائه کنند.

 4 . از همه حوزه های علمیه، مدارس و مؤسسات دینی و تبلیغی در سراسر کشور خواسته می شود نهایت تلاش خود را در راستای تبیین عالمانه دیدگاه ها و نظریه اسلامی و فکری جمعیت و نیز فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ درست فرزند آوری و فرزند پروری و تربیت نسل جدید و صیانت از ارکان خانواده را به کار گیرند.

5 . شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی در مسیر تحقق سیاست های ابلاغی جمعیت و با درک اهمیت راهبردی مؤلفه قدرتمند جمعیت در تمدن سازی و مقابله با ترفندها و توطئه های ویرانگر استکباری، ناظر به کار ویژه و رسالت حوزه های علمیه در صیانت از فرهنگ و بقای جامعه اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا با همکاری و تشکیک مساعی با کلیه نهادهای مرتبط در ایجاد سازوکارهای تحول، ارتقای نگرش اجتماعی، تولید متون علمی، منابع درسی و طراحی و اجرای پروژه های تبلیغی و ترویجی مشارکت فعال نماید.

از خداوند متعال می خواهیم ما را در شناخت وظایفمان بصیر و در انجام آن پیگیر، پرتلاش و بهره مند از اخلاص بفرماید.

علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه و رییس جامعة المصطفی العالمیه

احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

محمودرضا جمشیدی مدیر حوزه های علمیه خواهران

سید حسن ربانی رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha