یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دکتر حبیبی

حوزه/ عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به این که یکی از رسالت های مهم حوزه تربیت نسل جوان است به ویژه اینکه این نسل با خطرات و آسیب های زیادی در جامعه مواجه اند، گفت: روحانیون تربیت دینی جامعه را از قشر دانش آموز آغاز کنند .

دکتر نجفقلی حبیبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در خصوص رسالت های مهم حوزه در تربیت نسل جوان، گفت: حوزه علمیه به عنوان نهادی دیرپا و دارای سبقه دینی و فرهنگی، رسالت مهمی در ترویج فرهنگ دینی در جامعه دارد.

رئیس سابق دانشگاه الزهرا(س) افزود: حوزه مروج دین و مفسر و تربیت کننده و هدایت کننده در جامعه به شمار می رود و این بیان گر وظیفه سنگینی است.

وی تصریح کرد: با توجه به این که مسائل جامعه پیچیده و متنوع می باشد حوزه ها در جهت ورود به این مسائل باید خود را با ابزار و شیوه های نوین تجهیز نمایند.

حبیبی با اشاره به این که یکی از رسالت های مهم حوزه تربیت نسل جوان است به ویژه اینکه این نسل با خطرات و آسیب های زیادی در جامعه مواجه اند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نسل جوان در خطر تهدیدات فرهنگی دشمن قرار دارد و به تعبیری میکروب و ویروس زیادی برای بیمار کردن نسل جوان از سوی دشمن در فضای فعلی وجود دارد.

عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیان کرد: اگر چه برای مقابله با این میکروب های آلوده کننده که همه جا را فرا گرفته است به پاکسازی و سم پاشی فرهنگی نیاز داریم اما تنها راه مقابله سم پاشی نیست و نمی توان همه همت را بر روی سم پاشی قرار داد.

تقویت فکری و عقیدتی جوانان از رسالت های مهم حوزه است

وی گفت: مهم ترین راهکار در این زمینه تقویت فکری و عقیدتی جوانان است در این راه طلاب و مبلغین حوزه علمیه وظیفه دارند بنیه های فکری و عقیدتی نسل جوان را در برابر این هجمه ها تقویت کنند. با چنین رویکردی مبلغین و طلاب حوزه های علمیه باید خود از ویژگی هایی برخوردار باشند تا بتوانند در جامعه اثر گذار شوند.

حبیبی عنوان کرد: مهم ترین ویژگی طلاب حوزه های علمیه در تربیت نسل جوان این است که مفاهیم اسلامی و دینی و اخلاقی را در رفتار خود نشان دهد چرا که عالم بی عمل اثری در دیگران نخواهد داشت.

عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیان کرد: باید حوزه ها با زبان رایج و شیوه های نوین به هدایت نسل جوان بپردازند، همچنین احکام دینی و اعتقادی را با بهترین روش ها به نسل جوان منتقل کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه های مختاف صورت گرفته است، روش های سنتی در تبلیغ باید به روز رسانی شود و از طریق فیلم و سخنرانی و کتاب هاب خوب به تبلیغ پرداخت.

وی گفت: هزاران روش برای تبلیغ وجود دارد و نمی توان تبلیغ را تنها منحصر به روش های سنتی کرد، همچنین امروز حوزه سرآمد عقل و استدلال و برهان می باشد و باید خود را پاسخگوی بسیاری از مسائل در جامعه بداند و به رفع آسیب ها بپردازد.

حبیبی عنوان کرد: اگر ما نقش تربیتی و معرفتی را از سنین کودکی عملیاتی کنیم می تواند در آینده طلاب جوان و ورودشان به مسائل جدید و بحث هایشان برای نظام و انقلاب دلگرم کننده است.

وی با بیان این که توقع از حوزه به واسطه سابقه تاریخی اش بسیار بالاست، گفت: حوزه بیان گر عقل و برهان و استدلال است و وظیفه خطیری در قبال جامعه عهده دار است.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha