چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
تصاویر/ همایش بزرگداشت آیت‎الله العظمی موسوی اردبیلی در دانشگاه مفید قم

حوزه/ استاد حوزه فقه و اصول را بنیان و اساس کار و عامل قوام حوزه های علمیه دانست و گفت: اصول، متد تفکر و منطقی خاص است و همه دنیا نیز به آن نیازمند است و مسایل اصولی همین الان نیز در دانشگاه های غرب مورد مطالعه قرار می گیرد، ولی بسیار عقب مانده تر از مسایلی است که امروز در حوزه های علمیه ما بحث می‎شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیتالله سیدعلی محقق داماد  امروز در  همایش بزرگداشت آیتالله العظمی موسوی اردبیلی که در دانشگاه مفید  برگزار شد، با ذکر این مطلب که علم به حدی وسیع و محبوب خدا است که هیچ کدام از علما جای هم را پر نمی‏ کنندگفت: بر اساس معارف الهی با فوت دانشمندان نقصی است که در زمین روی می ‏دهد.

رئیس هیئت مدیره دانشگاه مفید تصریح کرد: سنگینی زمین به دانش است و هر نقصی که در این زمینه ایجاد شود، نقصی است که در زمین ایجاد میشود؛ پس حق است که برای این قبیل حوادث عزاداری، تجلیل و عزاداری و... کنیم و از همین مباحث بهانهای برای پیشرفت بیشتر بدست بیاوریم.

وی گفت: زندگی و فعالیتهای مرحوم آیتاللهالعظمی اردبیلی دارای ابعاد مختلفی بود، ولی باید گفت که در میان این ابعاد، بعدی که جهت اصلی زندگی ایشان بعد علمی ایشان بود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مرحوم موسوی اردبیلی با تمام مشغلههایی که داشت، جلسات متعدد و مستمری را تا پایان عمر در این حوزه دنبال می کرد؛ آنچه که مربوط و دوام و بقای حوزه است، همین مباحث است که باید زندگانی این بزرگان را الگوی راه خود قرار دهیم.

آیت الله محقق داماد با اشاره به جایگاه فقه و اصول در حوزه گفت: فقه و اصول عامل بقای حوزه است؛ مرحوم آیت الله اردبیلی به دلیل قدرت بالای اجتهادی و فقهی در ابواب کلامی و علمی و اقتصادی و... حضور می یافت؛ امروزه بیش از هر روز دیگری نیاز است که به این جهت اهتمام داشته باشیم؛ ففه و اصول، اساس کار است و باید به آن بپردازیم.

رئیس هیئت مدیره دانشگاه مفید تصریح کرد: اصول، متد تفکر و منطقی خاص است و همه دنیا نیز به آن نیازمند است و مسایل اصولی همین الان نیز در دانشگاه های غرب مورد مطالعه قرار می گیرد، ولی بسیار عقب مانده تر از مسایلی است که امروز در حوزه های علمیه ما بحث میشود.

وی گفت: برخی از مباحث اصولی ازسوی عده ای فضلا، مباحث زائد گفته می شود؛ ولی همین مسایل در دانشگاه های غربی به شدت مورد بحث قرار میگیرد.

آیت الله محقق داماد بیان کرد: دو علم بزرگ فقه و اصول، قوام زیادی به حوزه های علمیه ما می دهد و باید بیش از پیش روی آنها کار کنیم و از هرگونه غفلتی در این عرصه پرهیز کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha